Jak vytvořit dobrý podcast

Jak vytvořit dobrý podcast

Jak spustit podcast: Kompletní podrobný návod
Pokud hledáte průvodce, který vás provede vytvořením podcastu, jste na správném místě. Spuštění podcastu není obtížné, ale k jeho spuštění je potřeba projít řadou kroků.

V tomto výukovém programu podcastingu vás provedeme všemi kroky procesu tvoření podcastu:

  • Výběr tématu a názvu
  • Přehlídka a formát epizody
  • Vytvoření coveru
  • Intro a outro hudba
  • Výběr vybavení
  • Nahrávání a úpravy zvuku
  • Sdílení na Apple Podcasty (iTunes)
  • Tipy na propagaci
  • A mnohem více…

Tvorba podcastu je mnohem méně konkurenční prostor než blogování, takže nyní je ideální čas začít. V listopadu 2020 existuje jen něco málo přes 1 milion podcastů, ale na světě je přes 600 milionů blogů! Hledáte rychlé spuštění podcastu? Zaregistrujte se pomocí Buzzsprout, nahrajte zvukové soubory a odešlete je do Apple & Spotify.

Začněme:

Plánování
Toto je počáteční (často přehlížená) fáze vytváření podcastu. Než budete pokračovat, zde stravte opravdu hodně času. Neváhejte vytáhnout notebook nebo tabuli, abyste mohli svůj podcast začít plánovat jako profesionál.

Vyberte si téma
Chcete, aby se váš podcast zaměřil na konkrétní téma nebo cílovku. Zkuste to zúžit na něco, o čem můžete hovořit u mnoha epizod (100+), ale není tak široké, abyste neoslovili své potenciální publikum. Například místo toho, abyste měli outdoorový podcast, mluvte o pěší turistice – nebo ještě konkrétněji. Téma můžete kdykoli rozšířit, jakmile se stanete populárnějším.

Důležité: v části o výběru názvu se ujistěte, že se neomezujete.

Máte přítele, obchodního partnera nebo spolupracovníka. Může být mnohem snazší zahájit podcasting, pokud máte partnera. Přirozeně budete mít poutavější rozhovor, pokud oba sdílíte své názory na dané téma. Může být také užitečné mít někoho, kdo udržuje věci na správné cestě. Navíc můžete rozdělit další úkoly týkající se úprav, propagace a dalších věcí. Mohou však existovat i nevýhody. Musíte se ujistit, že jste se k tomu oba dlouhodobě zavázali. Pomáhá často nastavit plán od začátku, abyste věděli, kdy budete nahrávat podcast, třeba každý týden. Neexistují zde však pravidla. Pokud váš partner bude mimo provoz, můžete v podcastu pokračovat i bez něj. Nebo můžete začít sólo a přidat nového partnera později, pokud současný odpadne. Důležité je jen začít … takže si vybereme pro svůj podcast jméno:

Zvolte jméno podcastu
Pokud se podíváte na nejlepší grafy Apple Podcasts, uvidíte různé názvy. Některé popisují, o čem ta show je, zatímco jiné příliš nemají význam. Ve skutečnosti budu zdánlivě odporovat tomu, co jsem řekl dříve: Měli byste si vybrat název, který je širší než vaše téma. Na příkladu pěší turistiky, pokud si jako jméno zvolíme “Pěší turistika”, co se stane, když chceme hovořit také o kempování? Místo toho vyberte název, který vám umožní rozšířit záběr, pokud se rozhodnete později. Co by podle vás fungovalo a poskytlo nápovědu pro pěší turisty, ale pokud chcete, můžete si promluvit o všemožných věcech? Název podcastu promyslete!

Délka podcastu
Najdete řadu „odborníků“, kteří tvrdí, že určité délky jsou pro podcasty ideální. Problém je v tom, že je tohloupost. Nepotřebujete 26-minutový podcast, protože to je průměrná doba jízdy. Nebo hodinu, protože lidé nemohou věnovat pozornost déle. Na trhu jsou 5-minutové podcasty a 6-hodinové podcasty. Najděte, co vám vyhovuje, a to dělejte! Snažil bych se vyhnout tomu, aby to bylo delší, než je třeba.

Styl podcastu
Rozhovory jsou populární, ale to neznamená, že je musíte dělat. Polovinu času můžete dělat sólové (nebo co-hostované) show a druhou polovinu rozhovory. Jednou z velkých výhod rozhovorů je, že pomáhají při získávání nových posluchačů – zvláště pokud svým hostům usnadníte sdílení.

Formát epizody
Jaký tedy má konkrétní formát epizoda podcastu? Zde je jeden příklad:

  • Upoutávka
  • Úvodní hudba
  • Vítejte
  • Reklamní spot
  • Rozhovor
  • Výzva k akci („Zkontrolujte nás na iTunes!“)
  • Outro hudba (Buďte kreativní i s touto částí).

Různé segmenty podcastu usnadňují sdílení malých klipů také na sociálních médiích.

Ale pamatujte, že u každé epizody, kterou vydáte, budete mít jak opakující se posluchače, tak nové posluchače, takže byste se měli pokusit s oběma mluvit.

Příprava
Nyní, když jste si zapsali své téma, formáty a zabezpečili název domény, budeme muset před spuštěním připravit několik věcí …

Váše grafika coveru vyvolává první dojem, který většina lidí uvidí při procházení Apple Podcasty nebo jejich oblíbené aplikace podcastů. Může to být také obrázek, který někdo uvidí, když sdílíte svoji show na sociálních médiích. Buzzsprout napsal vynikající článek o navrhování grafických coverů takže bych tam určitě začal. Pokud máte trochu rozpočet, vřele doporučuji pár návrhů, třeba od grafika abyste si mohli vybrat ten svůj.

Získáte stovky různých grafiků k vytvoření konceptu – pak si můžete vybrat ty, které chcete, aby byly dále vylepšeny.

Získejte profesionální úvod (volitelný)
Music Radio Creative je tím nejlepším místem k získání hlasových znělek a úvodů v profesionální kvalitě. Představení třetí stranou ve vás jen zvýší vnímanou hodnotu, což je skvělý způsob, jak vyniknout při prvním spuštění podcastu.

Vyberte úvodní hudbu
Jsem velkým fanouškem PremiumBeat pro hudbu na podcasty. Hledání je snadné, získáte plnou licenci a mají spoustu různých stylů. Další možnosti najdete v tomto příspěvku o hudbě bez autorských poplatků. Většina lidí nepotřebuje neomezené hudební služby ve stylu předplatného, jen jednu nebo dvě písničky.

Vyberte mikrofon pro podcast
Kvalita zvuku je důležitá, ale pro získání kvalitního mikrofonu pro podcasting nemusí stát desetitisíce. Jedním z nejpopulárnějších podcastingových mikrofonů je Audio-Technica ATR2100x-USB (zbrusu nová verze pro rok 2020).

Je to mikrofon USB i připojení XLR, které vám umožní upgradovat nahrávací zařízení, aniž byste potřebovali nový mikrofon.

Hosté podcastu
Pokud děláte rozhovory, nyní je ten pravý čas, abyste si na podcastu dali dohromady seznam toho, koho chcete. Pak je začněte oslovovat. Může vám pomoci použít službu, jako je Plánování schůzek, aby si lidé mohli rezervovat přímo ve vašem kalendáři, když jim to vyhovuje.

To šetří bolesti hlavy při přípravě času na schůzku, a znamená to, že se tak můžete soustředit na pozvání více hostů! Navíc je můžete požádat o určité informace, jako je jejich uživatelské jméno pro Skype nebo úvod, který můžete přečíst, když s vámi naplánují namluvit podcast.

K zaznamenávání vašich rozhovorů, když se nevidíte osobně (nebo pokud váš host nezaznamenává ve stejné místnosti s vámi), používám a doporučuji Squadcast.

Nahrávání a úpravy
Pokud jste dosud nepoužívali editační software, mohou být i jednoduché akce v GarageBandu nebo Audacity docela zastrašující. Je to pochopitelné: zvuková produkce je zcela plná žargonu! Pokud tomu tak je, pak by mohla být cesta Alitu.

Jedná se o nástroj pro vytváření podcastů, který automatizuje mnoho matoucích technických částí a prakticky pro vás vytvoří vaši epizodu. Vše je založeno přímo ve vašem prohlížeči, takže si nemusíte stahovat žádný software, a funguje to na jakémkoli počítači připojeném k internetu. Je navržen tak, aby se velmi snadno používal, a dělá téměř všechno:

  • Postará se o vyčištění zvuku
  • Umožňuje přidat hudbu
  • Pomůže vám sestavit zvukové segmenty
  • Má přímé publikování vašich epizod
  • Vše, co musíte udělat, je nahrát vaše nahrávky a pomocí editoru specifického pro podcast odstranit jakékoli velké chyby. Alitu se postará o zbytek!

Ještě lepší je, že Alitu obsahuje knihovnu hudby a znělek, které můžete použít jako melodii motivů nebo jako přechody mezi segmenty.

Ať už jste úplný začátečník, nebo zkušený podcaster, který chce drasticky zkrátit svůj produkční čas, měli byste Alitu určitě vyzkoušet. Dodává se s 7-denní bezplatnou zkušební verzí, takže se zaregistrujte zde a vyzkoušejte to!

GarageBand (možnost zdarma)
Představím vám, jak používat GarageBand pro nahrávání a úpravy.

Jiný software pro úpravy zvuku je podobný, ale většina má pokročilejší funkce, které na začátku nepotřebujete. Populární možnosti jsou Adobe Audition a Audacity (obě fungují v počítačích Mac a PC).

Lunch podcastu!
Po vyzkoušení několika různých společností v průběhu let používám a velmi doporučuji hosting podcastů Buzzsprout. Pokud si chcete prohlédnout další možnosti, můžete se podívat na našeho kompletního průvodce hostováním podcastů, ale další skvělou volbou pro větší značky je Transistor.

Jakmile se zaregistrujete, budete muset vyplnit některé povinné informace o vašem podcastu (název, popis, kategorie atd.).

Nahrajte svou první epizodu podcastu
Pokud používáte Buzzsprout, je tento proces velmi jednoduchý. Pokud ne, je možné, že si budete muset pohrávat s jinými věcmi, jako je vkládání ID3 tagů do MP3.

Odešlete podcastů Apple (iTunes)
V Buzzsproutu stačí kliknout na Apple Podcasty na kartě Adresáře a postupujte podle kroků, které sestavili. Poté si vezměte svůj RSS kanál podcastu a odešlete také do jiných katalogů podcastů, např. na poslouchejto.cz Jakmile nahrajete nové epizody, hostitel automaticky aktualizuje váš kanál RSS a jakýkoli podcastový adresář, na kterém jste uvedeni, se aktualizuje také s vaší novou epizodou podcastu.

Šiřte s pomocí Buzzproutu
Využijte funkci sociálního sdílení Buzzsprout ke generování ukázkových videí a zahájení sdílení!

Doporučené kroky (po spuštění podcastu): Jakmile spustíte podcast, vaše práce není hotová. Tady jsou moje doporučení, díky nimž bude váš pořad atraktivnější a snáze se rozvíjí:

Vytvořte web na WordPressu

Společnosti poskytující hostování podcastů vám obvykle poskytnou webovou stránku, ale pokud to chcete brát vážně, pořiďte si váš web na WordPressu, je to asi nejednoduší profesionální cesta. tam můžete profesionálně prezentovat sebe a svůj podcast.