Series: Řečí peněz

Řečí peněz: Jan Švejnar: České podniky jsou handicapovány kroky ČNB. A to snižuje tempo hospodářského růstu

Inflace, která by v Česku mohla dosáhnout krátkodobě až deseti procent, je podle ekonoma Jana Švejnara takzvaně dovezená a nebude mít dlouhého trvání. „Zatím to vypadá, že hlavní důvody jsou pandemie a s ní zpřetrhané dodavatelské řetězce, námořní doprava, která má problémy, a potom oddálená spotřeba,“ tvrdí Švejnar s tím, že jde o podobný jev euroamerického světa. Nesouhlasí proto s kroky České národní banky.

Více

Řečí peněz: Cena elektřiny je dvakrát vyšší než před rokem, plyn zdražil šestkrát, popisuje ekonom Bureš

Vysoké ceny energií dopadají na společnost přímo v podobě vyšších účtů, i nepřímo kvůli zdražování výrobků. „Je to téma, které je sociálně velmi výbušné. Energie tvoří velkou část spotřebitelského koše zejména nižších příjmových skupin a jejich rychlý růst dokáže svým způsobem vyvolat výraznější sociální pnutí než třeba nárůst cen nových automobilů,“ upozorňuje hlavní ekonom Patria Finance Jan Bureš.

Více

Řečí peněz: Pomáhá se nám krásně. Nemusíme zájemcům odpovídat, ať se ozvou jindy, říká šéfka Konta Bariéry

„Nebudete mi věřit, ale pomáhá se nám krásně. Na co sáhneme, to se nám daří. Lidé na to slyší, když něco řekneme na hlas,“ děkuje veřejnosti Božena Jirků, která vede nadaci Konto Bariéry, nejstarší a nejdéle trvající sbírku v Česku. V pandemickém období jsou dokonce lidé štědřejší než kdy dřív: „Budeme mít rekordní příjem v online aukci. Pomáháme všem a jsem na to pyšná. Jsme finančně silná nadace, nemusíme zájemcům odpovídat, ať se ozvou jindy.“

Více

Řečí peněz: Vánoční ozdoby se u nás dědí po generace, proto trvám na stoprocentní kvalitě, říká Zdeněk Ševčík

Jeho firma vyrábí tradiční české andělské zvonění, dekoraci, která v mnoha domácnostech patří k Vánocům stejně neodmyslitelně jako vánoční stromeček nebo betlém. Jaká byla cesta za obnovou výroby?

Více

Řečí peněz: Vánoční ozdoby se u nás dědí po generace, proto trvám na stoprocentní kvalitě, říká Zdeněk Ševčík

Jeho firma vyrábí tradiční české andělské zvonění, dekoraci, která v mnoha domácnostech patří k Vánocům stejně neodmyslitelně jako vánoční stromeček nebo betlém. Jaká byla cesta za obnovou výroby?

Více

Řečí peněz: Pokud by lockdown znamenal, že o Vánocích ekonomika pojede, je dobré řešení, míní šéf CzechTourismu

Cestovní ruch patří mezi odvětví, která aktuální pandemie koronaviru zasáhla nejvíce. Ale také jej pomohla změnit. Jak se hotely, restaurace, ale i lyžařské areály chystají na nadcházející zimní sezonu? „Všichni jsme doufali, že očkování dá definitivní vale všem restrikcím a zavírání ekonomiky. Ale zdá se, že to nekončí,“ přiznává Jan Herget, ředitel agentury CzechTourism.

Více

Řečí peněz: Svět už je asijský. Evropa příliš dlouho žila v komfortní zóně, teď se musíme chránit, míní ekonom

Čína hraje ve světové ekonomice aktuálně dominantní roli. Není ale zdaleka jedinou asijskou zemí, které se daří. „V Evropě máme tendenci ptát se, jestli svět bude asijský. Já bych řekl, že svět už asijský je – a to v ekonomické, politické i demografické stránce,“ hodnotí úspěchy zemí dálného východu proděkan Fakulty mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické v Praze Pavel Hnát.

Více

Řečí peněz: Svět už je asijský. Evropa příliš dlouho žila v komfortní zóně, teď se musíme chránit, míní ekonom

Čína hraje ve světové ekonomice aktuálně dominantní roli. Není ale zdaleka jedinou asijskou zemí, které se daří. „V Evropě máme tendenci ptát se, jestli svět bude asijský. Já bych řekl, že svět už asijský je – a to v ekonomické, politické i demografické stránce,“ hodnotí úspěchy zemí dálného východu proděkan Fakulty mezinárodních vztahů Vysoké školy ekonomické v Praze Pavel Hnát.

Více

Řečí peněz: Dětské oblečení není jen zmenšené dospělé. Batole má v pase totéž co sedmiletý, říká podnikatelka

Petra Plemlová založila textilní firmu Unuodesign.cz v době, kdy ji a její dět i opustil partner. „Já zkrátka musela uživit rodinu, to byl velký motor. Od začátku jsem musela být zisková. Mámy by pro své děti skákaly z mostu, takže řídit firmu není zas takové hrdinství,“ říká. Po sedmi letech má firma zhruba stovku zaměstnanců a obrat ve výši 130 milionů korun ročně. „Textilní průmysl bylo to jediné, co jsem mohla dělat v obýváku.“

Více

Řečí peněz: Dětské oblečení není jen zmenšené dospělé. Batole má v pase totéž co sedmiletý, říká podnikatelka

Petra Plemlová založila textilní firmu Unuodesign.cz v době, kdy ji a její dět i opustil partner. „Já zkrátka musela uživit rodinu, to byl velký motor. Od začátku jsem musela být zisková. Mámy by pro své děti skákaly z mostu, takže řídit firmu není zas takové hrdinství,“ říká. Po sedmi letech má firma zhruba stovku zaměstnanců a obrat ve výši 130 milionů korun ročně. „Textilní průmysl bylo to jediné, co jsem mohla dělat v obýváku.“

Více