ArtCafé

Objevujte témata a osobnosti mimo hlavní kulturní proud.
Web

UvádíČeský rozhlas

Všechny epizody

ArtCafé: Festival Beseda. Co můžeme letos čekat?

Na okraji obce Tasov stojí háječek, který už navštívili hudebníci jako Zola Jesus, Jaga Jazzist nebo Algiers. Letos přijede ceněná britská kapela Black Country, New Road nebo vycházející hvězdy Wu-Lu a MC Yallah. Možná jim zachutná i slovácké pečivo. „Největší úspěch slavila s buchtama máma Zdeňka Neusara, bývalého ředitele festivalu, pro písničkáře Jiřího Schmitzera,“ vypráví současný ředitel Besedy Pavel Uretšlégr, který provází Ondřeje Bambase přímo po přírodním areálu.

ArtCafé: Hodina ticha nebo dobrovolné vstupné. Čím lákají festivaly Povaleč, Kočí v Chotči a Repete Fest?

Už 4. srpna začíná hudební festival Povaleč, o týden později 12. srpna pak multižánrové festivaly Kočí v Chotči a Repete Fest. Co se letos na festivalech chystá, přišli představit zakladatel chotečského festivalu Ladislav Groh a scénografka Iva Ščerbáková, o festivalu na Karlovarsku Povaleč mluví organizátor František Špinka a na Příbramsko na Repete Fest zve Norbert Zadák.

ArtCafé: ArtCafé z LFŠ. Filmová výchova pomocí virtuální reality

Letošní ročník Letní filmové školy v Uherském Hradišti se tradičně věnuje i vzdělávání v oblasti filmu a audiovize. Agáta Hrnčířová si přímo do stanu Českého rozhlasu přizvala Adélu Mrázovou a Terezii Křížkovskou, které stojí za Národním filmovým muzeem a ve vzdělávání využívají i nové technologie, jako je například virtuální realita. O zkušenostech z pedagogické a lektorské praxe mluví i lektor a metodik Aeroškoly František Topinka.

ArtCafé: Jak vystavovat ve sterilním kancelářském prostoru? Květinová unie nechala rozkvést budovy Rady EU

Květinová unie je název uměleckého projektu, který zastřešuje díla devíti mladých českých umělců a designerů vzniklých k příležitosti letošního českého předsednictví v Radě EU. Hlavním symbolem společného díla i individuálních intervencí se stal věneček dvanácti léčivých rostlin znázorněný na dvanácti velkoformátových kobercích. Jednotlivá díla představují umělci Barbora Fastrová, Jakub Jansa a módní designérka Karolína Juříková.

ArtCafé: Od činohry po loutkárnu. Jiráskův Hronov nabízí menu pro divadelní všežravce

V pátek 29. července startuje přehlídka amatérského divadla Jiráskův Hronov. Čím to je, že festival neztrácí dech ani po devadesátce? Jak v sobě kloubí tradici a aktuální potřeby amatérských divadelníků? Programový ředitel Jan Julínek představí jednotlivé sekce programu 92. ročníku. Divadelník a pedagog Pavel Skála přibližuje studentské divadlo a teatrolog, překladatel a recenzent Michal Zahálka se zamýšlí nad kvalitami fenomenálního festivalu. Provází Jitka Kostelníková.

ArtCafé: Jak dostávat poezii mezi lidi?

Je autorské čtení právě tou cestou, která vede k zájmu publika o menšinový žánr poezie? Nebo ho naopak ještě víc zadupává? O tom, jaké to je pro básníka šířit svou tvorbu a jak by takové šíření mohlo vypadat, mluví Šárka Mattová se třemi současnými básníky. Své zkušenosti předává básnířka Nela Bártová, která ve své debutové sbírce Na konci chodby je ráno využívá QR kódy, a básníci Teodor Kravál a Karel Škrabal, kteří se věnují vlastní básnické tvorbě i šíření tvorby jiných.

ArtCafé: Křehkost, zranitelnost i násilí promlouvá na bienále Ve věci umění 2022

Od 21. července do 23. října se odehrává v pořadí druhé bienále Ve věci umění pořádané platformou tranzit.cz ve spolupráci s Galerií hl. m. Prahy, a to na třech různých pražských lokalitách. Hosty Alžběty Žabové jsou vystavující umělkyně Marie Tučková (dílo Polyfonní lůno), Marie Lukáčová (dílo Middlevil 1. kapitola) a Ľuboš Kotlár (dílo Vytvaruj Spoj Rozpust Zamichej Odděl Špetku CUKRU Opakuj). Koncept letošního bienále představuje kurátor Rado Ištok.

ArtCafé: Mezi jehlou a nití –⁠ výšivka je kód, který chrání v boji a spojuje generace

Setkání s výšivkou, jež plní roli média, skrze sérii úspěšných workshopů Dialog tradiční a moderní výšivky nabídla Alena Drury Sojková, pedagožka a výzkumnice z Masarykovy univerzity v Brně. Pohled na ukrajinskou výšivku i její symboliku (nejen) v čase války otevírá Mariya Skyba ze sdružení Berehyňa. O lidových panenkách, motankách, vypráví umělkyně a restaurátorka Yana Dereza.

ArtCafé: Erupce lásky, Slovo, A pak přišla láska… aneb Karlovarská nadílka láskyplných filmů

Šplouchání termálního bazénu zní v podkresu láskyplného ArtCafé, které se ohlíží za 56. ročníkem MFF Karlovy Vary. Hanka Malaníková natočila rozhovor s režisérem Šimonem Holým o jeho ezoterikou inspirovaném komorním snímku A pak přišla láska…, s americkou režisérkou Sarou Dosa o jejím archivním střihovém dokumentu Erupce lásky a do třetice s čerstvou držitelkou Ceny za režii Beatou Parkanovou o jejím dobovém dramatu Slovo.

ArtCafé: Festival současného umění v Uničově ohledává neuchopitelné a navrací se k přírodě

Festival současného umění v Uničově, který se koná do 17. července, se letos odvíjí od tématu spirituality a duchovna. Pozvaní umělci a umělkyně prohledávají nemateriálno, vytvářejí tzv. magická místa a zvou na duchovní zážitky. O tom, co konkrétně letos festival na Moravě nabídne, mluví Agáta Hrnčířová s jedním z organizátorů Vojtěchem Janouškem a umělkyněmi Lucií Kramářovou, která se zabývá úzkostnými stavy, a Luisou Prokopovou, která se věnuje tématu Alzheimerovy choroby.

ArtCafé: Umíme spočítat, kdy je produktový design ECO?

Veronika Pařízková, kurátorka výstavy ECO? a šéfredaktorka CZECHDESIGN, říká, že tuzemská designérská obec si cestu k udržitelnosti stále prošlapává. Jan Kulhánek, designér a výzkumník z Ústavu udržitelnosti a produktové ekologie na VŠCHT v Praze, podotýká, že spolu s environmentálním dopadem lze analyzovat i udržitelnost ekonomickou, sociální a kulturní. Designér Filip Krampla se výzvami oboru zabývá v praxi i v doktorském studiu, na výstavě je jeho židle lepená pomocí rýže.

ArtCafé: Knihy a slova zrají v krajině jako zemská vína. V čem je síla regionální literatury?

Liberecký knihkupec a kulturní hybatel Martin Fryč má k regionální literatuře vřelé pouto. Mezi autory jeho srdce patří Miloslav Nevrlý. Básník a nakladatel Michal Štěpánek vydal ve svém nakladatelství LUX antologii regionální poezie: Básníci Strakonicka. A má v plánu na ni navázat. Ivo Kareš z Jihočeské vědecké knihovny v Českých Budějovicích popisuje portál Kohoutí kříž, který patří šumavské německé literatuře. Kde se protnou příběhy regionů?

ArtCafé: Festival m3 – Umění v prostoru se letos odehrává na vlakových nádražích i okolních místech nemístech

Šestý ročník festivalu m3 – Umění v prostoru se letos odehrává na území železnic. Program nabízí instalace, performance, projekce, ale třeba i besedy. Agáta Hrnčířová si pozvala zástupce tří projektů, které se návštěvníkům představí. Erika Velická vytvořila v blízkosti nádraží úkryt s názvem Nádraží jako osa. Umělci Martin Netočný a Epos 257 se věnují výzkumně-performativnímu projektu. Poslední z hostů, indolog a politolog Jiří Krejčík mapuje české i zahraniční nádražky.

ArtCafé: Když umění nabízí čas a prostor k odpočinku

Od 4. do 10. července se pražské Studio Alta promění v Dům odpočinku. Kurátor Petr Dlouhý nabízí oázu lenošení a prostor, kde lze odpočinek společně zakusit i reflektovat. V podobném duchu se letos v květnu otevřel veřejnosti v jičínské Jezuitské koleji prostor pro umění a odpočinek zvaný SOL, jehož dramaturgyní a kurátorkou je Valentýna Šatrová. Odpočinku jako tvůrčí inspiraci se v rámci ansámblu Prague Quite Music Collective věnuje také skladatel a režisér Ian Mikyska.

ArtCafé: Festival Luhovaný Vincent jde letos přes čáru

Multižánrový festival Luhovaný Vincent se koná od 23. do 26. června v moravských Luhačovicích. Program letošního ročníku provází téma „přes čáru“. Cílem je propojovat svět návštěvníků a místních, ale i se zaměřit na spojující body ve společnosti, jako je rozvoj empatie a spolupráce. Hosty ArtCafé Alžběty Žabové jsou umělkyně Natálie Pleváková, která pro program festivalu vytváří zvukovou instalaci na míru, a organizátorky Magdalena Petráková a Nela Klajbanová.

ArtCafé: Mladí umělci vytvořili ateliér ve vybydleném bytě v centru Prahy. Inspirovali se bohémstvím 60. let

Fake Gucci studio je kolektiv mladých umělců a zároveň sdílený ateliér, který najdete ve starém vybydleném bytě v centru Prahy. Kromě klasického ateliéru slouží i jako místo pro setkávání, výstavní prostor nebo prodejní galerie. Jak vypadá tvorba Fake Gucci studia a jakou roli hraje v tvorbě umělců prostor a kolektiv? Jakub Vinařický se vydává přímo do ateliéru za malířkou Julií Stavianis Špačkovou, fotografkou Viktorií Macánovou a kurátorkou Editou Hornovou.

ArtCafé: Fotografie, která ztrácí obrysy. Výstava v Domě fotografie zkoumá role transformovaného média

Výstava s názvem Věštění z noční oblohy částečně zakryté mraky v Domě fotografie Galerie hlavního města Prahy se věnuje roli fotografie v postmediální době. Návštěvník se setkává s odlišnými formáty od objektů až po mobilní aplikace. Hosty ArtCafé Jitky Kostelníkové je autorka konceptu kurátorka Jitka Hlaváčková, fotografka a spoluzakladatelka ScreenSaverGallery Barbora Trnková a teoretička vizuální kultury, badatelka a pedagožka Andrea Průchová Hrůzová.

ArtCafé: Jaké umělecké přesahy nabízí práce s rostlinami?

Květinářství Plevel vznikalo jako umělecký projekt, Efemér zase vznikl z nápadu pracovat s květinami ekologicky a s jinou estetikou, než bylo u řezaných květin běžné. V čem spočívá ekologické květinářství? Jak to vypadá, když se ze zahrádkaření stává umělecký projekt? O květinách a umění si povídá Agáta Hrnčířová se zakladatelkami projektů Plevel a Efemér Beatou Melka Alexovou a Lucií Králíkovou. Plán na poutní queer zahradu představuje umělkyně a pedagožka Barbora Lungová.

ArtCafé: Prázdnota je hutná: zenové obrazy v Praze i v nás

O vztahu kontemplace, intuice, řemesla, materiálu a tvorby hovoří výtvarnice Klára Spišková a sklářská výtvarnice Lada Semecká. Obě spojuje zájem o učení a umění Asie. Jana Ryndová, kurátorka Sbírky asijského umění Národní galerie Praha, představuje výstavu ZENGA ⁠–⁠ japonské zenové obrazy ze sbírky Kaeru-an. Výstava je k vidění do 2. 10. 2022 v Salmovském paláci v Praze.

ArtCafé: Umělecký projekt Unique Client přichází s oblečením pro ty, na které konfekce nemyslí

Co si mají obléknout lidé, jejichž těla nemají standardní proporce a tvary? S potřebami unikátního klienta pracovali studenti Ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM pod vedením hostující pedagožky Simony Rybákové, která aktuálně představuje projekt na Milano Design Weeku. O proměně módy, jejím chápání a o návrzích na míru si povídá moderátorka Alžběta Žabová se Simonou Rybákovou, studentkami Barborou Kotěšovcovou, Valerií Vrbovou a unikátní klientkou Kateřinou Janíkovou.

ArtCafé: Soutěž BookVision vznikla ze zvědavosti, co se na výtvarných školách děje, říká kurátorka

Ateliér knižního designu Fakulty umění Ostravské univerzity pořádá první ročník studentské soutěže, která reflektuje autorskou knižní tvorbu. Soutěž BookVision chce představit různé podoby autorské knihy. Jak může vypadat kniha inspirována prachem nebo dětskými příběhy? To zjišťuje Agáta Hrnčířová v rozhovoru s kurátorkou soutěže Julií Kačerovskou a studenty Lenkou Zadražilovou a Pavolem Godiškou. Vhled do digitálních podob knihy nabízí rozhovor s umělcem Viktorem Kopaszem.

ArtCafé: Divadlo, co si musíte pustit k tělu. Začíná první ročník festivalu nonverbálního divadla HAMU MyMime

1. června začíná první ročník mezinárodního festivalu nonverbálního divadla HAMU MyMime. Jeho cílem je spojit svět profesionálního a studentského divadla a vytvořit platformu pro setkávání umělců i široké a odborné veřejnosti. Kdo se na festivalovém jevišti potká? Jak si české nonverbální divadlo stojí v porovnání se zahraničím? Hosty Hanky Malaníkové jsou ředitel festivalu Adam Halaš, klaun a pedagog Roman Horák a absolvent Katedry nonverbálního divadla Arman Kupelyan.

ArtCafé: V Česku je spousta nevyužitých pozemků, které by mohly fungovat jako komunitní zahrady

Hana Kramlová z Komunitního centra a zahrady Kotlaska a RUBICON centrum popisuje odstíny rozlehlé komunitní zahrady v pražské Libni. Jan Richtr je krajinářský ekolog a zahradník zeleného ostrova kolem budov IPR Praha v Emauzích, přináší pohled do záhonů, plánování měst i pohled do komunitních zahrad v zahraničí. Radka Pokorná z organizace KOKOZA, která se věnuje pěstování ve městech a kompostování, zdůrazňuje, že poptávka po komunitních zahradách a záhonech převyšuje nabídku.

ArtCafé: Fascinace vinylovou deskou mu otevřela svět – s Ivanem Ivanovem o druhém životě kotoučů

Pro Ivana Ivanova, hudebního redaktora a bývalého šéfredaktora časopisu Rock&Pop, je vinylová deska víc než jen hudební nosič. Jako sběratel a znalec létá za deskami až na druhou stranu zeměkoule, radil vydavatelstvím s jejich reedicemi a potkáme ho na také vinylových burzách. ArtCafé Pavla Zelinky přináší historky spojené s fanouškovskou vášní, ale i rady, jak přistupovat k trhu s gramofonovými deskami. Hudbu hrajeme přímo z vinylů a gramofonu.

ArtCafé: Umění na DVD mizí až překvapivě rychle. Videoarchiv NFA předchází digitálnímu temnu

Výsledkem projektu Videoarchiv Národního filmového archivu (NFA) je otevřená databáze českého pohyblivého obrazu, který stojí mimo kontext kinematografie. Projekt v ArtCafé představuje filmová historička a kurátorka Sylva Poláková a audiovizuální umělec a kurátor Martin Blažíček. Fungování feministického archivu audiovizuálních děl Centre audiovisuel Simone de Beauvoir v Paříži přibližuje spolu s Agátou Hrnčířovou kurátorka Nicole Fernandez Ferrer. Moderuje Alžběta Žabová.

ArtCafé: Terény performance je kniha, která říká: Zapomeňte na chvíli na vše, co jste tady i jinde četli

Nakladatelství AMU vydalo knihu Terény performance. Jde o společné dílo 32 autorů a autorek zastupujících umění, vědu i hybridní mezisvěty. Kniha zkoumá, jak terénem performance procházejí divadelníci, tanečnice či političtí vědci nebo architektky. Proč a jak dnes zkoumat jednání v jeho konkrétní tělesnosti? V ArtCafé Hanky Malaníkové diskutuje editorka knihy Alice Koubová, historik a antropolog Karel Šima a knižní redaktorka s vášní pro tanec Kristýna Boháčová.

ArtCafé: Festival Art Safari 2022 je letos o snech, snění a spánku. Jak se propisují sny do umělecké tvorby?

Umělecký festival Art Safari 2022 se letos nechal inspirovat tématem spánku. Představuje tak tvorbu různorodých umělců, kteří k němu stejně různorodě přistupovali. Jak jsou sny vytěžované v umělecké oblasti? A jak se spánkem a nevědomím pracuje psychoanalytická terapie? Odpovědi hledá Agáta Hrnčířová s kurátorkou festivalu Danielou Kramerovou a umělkyněmi Kamilou Ženatou a Marií Ladrovou, které v rámci přehlídky vystavují malby spjaté se sny.

ArtCafé: V každém z nás je sopka, která spí, říká o představení Osobní Fudži dramaturgyně Lucie Ferencová

Co spolu mohou mít společného japonské tendence k depresím a sebevraždám s českou hořkostí nad životem, romantické příběhy a hentai porno, japonská kuchyně a Haruki Murakami? Ať už to zní sebevíc neuvěřitelně, právě tyto podněty uchopili tvůrci pražského A studia Rubín a ztvárnili v představení nazvaném Osobní Fudži. Anna Ribanská hovoří s hercem Richardem Fialou a dramaturgyní Lucií Ferencovou.

ArtCafé: Potřeboval jsem pro sebe určité období uzavřít, říká hudebník Milan „Banán“ Trachta o nové knize

Milan „Banán“ Trachta se okolo punkových koncertů pohybuje od začátku 90. let. Kniha Nepřestat se dívat kolem sebe, na které spolupracoval s Maximem Horovicem a Bárou Votavovou, se věnuje jeho životní cestě. Ta ho vedla od celkem obvyklé mladické touhy být jednou „v kapele“, přes sbírání vinylových desek a černých triček s (často) strašidelnými motivy až k práci pro ekologické organizace nebo politická hnutí. Knihu představuje v ArtCafé během rozhovoru s Michalem Pařízkem.

ArtCafé: Krajina ve skle a sklo v krajině: drahokámky z Jizery, vrásnění váz čedičem i lesní hřbitov sklářů

Zuzana Kubelková rozšiřuje možnosti skla pomocí experimentů s materiály a technologiemi. Její objekty, reflektující motiv vnitřních krajin, jsou k vidění na výstavě Inter Alia v pražské Galerii Kuzebauch. Barbora Tydlitátová do krajiny vkročila jako sběračka: objevuje lokální ložiska „železnobrodských drahokamů“ –⁠ reliktů sklářské produkce a vytváří z nich Horniny budoucnosti. Kurátor Petr Nový vnáší historickou perspektivu a popisuje otisky sklářské produkce v naší krajině.

ArtCafé: Všichni jsme emotivní! Pražský festival performance zkoumá pocity zpracovávané uměleckou formou

Všichni jsme emotivní! je název festivalu performance, který proběhne 6. a 7. května v pražském Divadle X10. Divákům se představí umělecké projekty ze střední a východní Evropy, ale i z dalších zemí. Co vedlo k výběru letošního tématu a jak se emoce projevují v dramaturgii? O projektech, se kterými umělci přicházejí, si bude Alžběta Žabová povídat s kurátorkou festivalu Terezou Stejskalovou a účinkujícími umělkyněmi Monikou Kouckou a Jitkou Havlíčkovou z kolektivu Prádelna.

ArtCafé: Jak může galerie ovlivnit prostor mimo své zdi? Třeba vytvořením skleníku s pocitovou mapou

Galerie města Blanska zahájila 23. dubna dlouhodobý projekt SITU. Program se bude odehrávat okolo skleníku postaveného na Wanklově náměstí. Lidé si v něm mohou vypěstovat rostliny, ale i zapíchnout špendlík do pocitové mapy a odpovědět na otázku: Kde si myslíte, že je centrum Blanska? Jakou roli mohou mít galerie v dnešním světě? Hosty Agáty Hrnčířové jsou kurátorka Lenka Dolanová, koordinátorka projektu SITU Júlia Chodúrová a spoluautor projektu sochař Hynek Skoták.

ArtCafé: Magdalena Rutová a její satirický obrazový deník linorytem: Vždycky je to s chybami

Linostock je parafrází internetových fotobank, zastoupenými tématy a společensko-kritickým i humorným tónem se od nich ale často liší. Podle Magdaleny Rutové se nejvíce blíží deníku. Jeho tištěným auditem k roku 2021 je kniha Mezitím. Ilustrátorka a grafička také přibližuje, v čem jí vyhovuje technika linorytu, v jakých podmínkách nejraději tvoří a zmíní se také o plánované autorské knize pro děti, připravované výstavě i rýsující se spolupráci na knize Petra Váši.

ArtCafé: My Street Films. Jaké kvality přináší neformální filmové vzdělávání?

Do 17. dubna se lze v rámci projektu My Street Films (MSF) přihlásit do soutěže námětů dokumentárních filmů. Vybraní autoři se pak zúčastní workshopů s profesionálními dokumentaristy. Co podstatného přináší vzdělávání v audiovizi? Jak pracovat citlivě se začínajícími tvůrci? Agáta Hrnčířová si pozvala do studia dokumentaristku a lektorku (MSF) Terezu Reichovou, účastnici loňského ročníku Viktorii Aldabaghovou a expertku na filmovou výchovu Terezu Czesany Dvořákovou.

ArtCafé: Všeobjímající láska kritikova k divadlu. Jakou stopu po sobě zanechal profesor Jan Císař?

Před rokem zemřel divadelní teoretik, kritik, historik a pedagog pražské DAMU Jan Císař. Jak ovlivnil přemýšlení o divadle a divadelní pedagogiku? Jaký byl jako pedagog, porotce divadelních přehlídek nebo herec? Čím se zapsal do dějin českého amatérského divadla? Po stopách profesora Císaře se vydává Hanka Malaníková společně s dramaturgyní a spisovatelkou Alenou Zemančíkovou, dramaturgem a překladatelem Michalem Zahálkou a matematikem a dramatikem René Levínským.

ArtCafé: Studentské vysílání je prostor pro hodinové ticho, funícího křečka i politickou debatu

V Česku není fenomén komunitních rádií, na rozdíl od zahraničí, příliš rozšířený. Jedním z míst, kde se tvoří komunitní audio obsah, jsou univerzitní rádia. Jaká je dnes jejich role? Jak pomáhají utvářet komunitu a co znamenají pro samotné studenty? O tom mluví Alžběta Žabová s vysokoškolským pedagogem Janem Motalem, Hanou Poledníkovou a Tomášem Spáčilem ze studentského Radia R a moderátorkou Martinou Foldynovou, která svou práci zahájila ve studentském rádiu UpAir.

ArtCafé: Proč a jak učit ve škole o míru?

Situace ve světě připomíná, jak důležitou a nesamozřejmou hodnotou je mír. Podporujeme na školách citlivost k míru? Kam zmizelo ze školních osnov peace education –⁠ výchova k míru? Jaké kompetence je dobré ve vztahu k peace education rozvíjet? Odpovědi hledá Jitka Kostelníková spolu s Ondřejem Horákem z Centra občanského vzdělávání, kde se věnují výchově k demokracii a lidským právům, a s metodikem a pedagogem Aleksandarem Weisnerem z University for Peace United Nations.

ArtCafé: FAMUFEST: Baví nás dělat filmy, které nás samotné i diváky překvapí, říkají studenti FAMU

Právě začíná filmový festival studentské tvorby FAMUFEST. Mladí tvůrci v letošním ročníku představují imaginativní filmy, které se vymykají zavedeným rámcům. V čem je jejich tvorba inovativní? Jaké filmy a programové speciality festival přináší? Agáta Hrnčířová se ptá kreativní ředitelky Hany Šormové a dramaturga Jana Černého. Autoři Šíma Müllerová a Petr Kamil Ponec představují snímky Dear deer a Na věčnost, které bude možné v rámci přehlídky vidět.

ArtCafé: V Brně začíná mezinárodní festival SETKÁNÍ/ENCOUNTER. Proč má téma (In)visibility?

Od 29. března do 2. dubna se v Brně koná mezinárodní festival divadelních škol SETKÁNÍ/ENCOUNTER, pořádají ho studentky a studenti Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění (JAMU). K čemu odkazuje letošní téma (IN)VISIBILITY? A co z hlavního programu doporučují pořadatelé? Poslouchejte ArtCafé Hanky Malaníkové s děkanem Divadelní fakulty JAMU Petrem Francánem, hlavní koordinátorkou festivalu Barborou-Annou Lebánkovou a Janou Mlatečkovou, vedoucí sekce OFF program.

ArtCafé: Malovat mě baví, hodně! České art brut stojí stále na periferii, tvůrčí zápal ani talenty ale nepos

„Art brut není umělecký směr, každý autor je svůj. Společné rysy někde ani nelze najít,“ říká Pavel Konečný, sběratel umění a organizátor přehlídky ART BRUT FILM OLOMOUC. „Když se podíváte na jakýkoliv obraz, hned víte, kdo ho namaloval,“ dodává Vladimír Drábek z pražského Ateliéru radostné tvorby. Autorka animovaných filmů, Magdalena Hejzlarová, popisuje svou roli výtvarné asistentky v tomto ateliéru, zmiňuje i to, jak ji práce v tomto prostředí inspiruje.

ArtCafé: Festival PAF je zpět. Tentokrát s důrazem na proměny umění na počátku třetího tisíciletí

PAF Spring Olomouc začínal jako přehlídka animovaného filmu, dnes propojuje různé žánry a umělecké formy do jednoho silného zážitku. Po dvou letech fyzické absence se festival vrací do prostoru, tentokrát na Výstaviště Flora Olomouc (25. –⁠ 26. 3. 2022). Alžběta Žabová se ptá, co vedlo pořadatele ke změně lokality a jaký program letošní PAF nabízí. Podrobnosti přináší kurátor PAFu Martin Mazanec. Co chystají letošní vystavující umělci, nastíní Matěj Al-Ali a Tomáš Moravec.

ArtCafé: Máme technologie bohů. Ve slabé chvíli nám ale lépe než mobil může posloužit i plyšák

Proč je náročné se neutopit v přívalu informací? A jak vztah k současným technologiím reflektuje umění? Odpovídá psycholožka Markéta Homolková z týmu Replug.me, který šíří osvětu o digitální návykovosti. O možnostech vzdělávání a nových projektech hovoří i Dominika Knoblochová z Tactical Tech. U výstavy Digitální blízkost se zastavuje Michal Novotný z Národní galerie Praha.

ArtCafé: Grafičtí designéři mají konečně unikátní knihu o diakritice

Diakritika je součástí jazykového kulturního dědictví, představuje typografické výzvy při tvorbě nových písem a diskuse nad její (ne)potřebností umí naštvat i rozesmát. Jak pečovat o grafickou podobu diakritiky? A jaké debaty se vedou nad vietnamštinou, jedním z mála asijských jazyků používajících latinku a diakritiku? Petra Kultová se ptá Radka Siduna, grafického designéra a autora nové publikace Diakritický manuál, a Ondřeje Slówika českého vietnamisty žijícího ve Vietnamu.

ArtCafé: Příběhy ze sci-fi knih a filmů se nápadně podobají naší současnosti

Fantazijní světy z knih a filmů věstí mrazivé příběhy dneška, nesou ale i naději. 9. ročník festivalu Future Gate, který hledá stopy mimozemšťanů na Zemi, přibližuje dramaturgyně Kateřina Horáková. U překladové fantastiky a čtení světa se zastavuje Jakub Němeček z nakladatelství Gnóm!, které vydává knihy s vysokým obsahem imaginace. Sára Foitová přidává svůj vhled do dětské knihy UFONI (Geff Rodkey), kterou přeložila. O čtenářský zážitek se podělí i František, žák 3. třídy.

ArtCafé: Dotkněte se látky. Kouzlo textilu je v tom, že nám zpříjemňuje život

Jak se dnes přemýšlí o textilu a jakou roli hraje ve výtvarném umění? Alžběta Žabová si do studia pozvala textilní umělkyni a asistentku Ateliéru textilní tvorby UMPRUM Annu Leschingerovou a kurátorku a kunsthistoričku Emu Hanzlíkovou, spoluautorku knihy a katalogu k výstavě Pocta SUKNU. Textil v kontextu umění (2018). Je textilní tvorba spíše doménou ženských tvůrkyň? Lze i dnes s textilem překvapivě experimentovat a stále objevovat nové možnosti jeho zpracování a využití?

ArtCafé: Divák v obýváku –⁠ když se kromě umění servíruje i zelňačka

Bytové divadlo je často spojováno s herečkou Vlastou Chramostovou, která ve svém bytě v 80. letech pořádala ilegální divadelní sešlosti. Bytové scény ale úspěšně fungují i dnes. Jaký typ zážitku mini jeviště i hlediště nabízí? Hosty Hanky Malaníkové jsou Tomáš Staněk, spoluzakladatel divadelního souboru OLDstars, členka bytové scény Kočka v tašce Michaela Holubec Birtusová a Irena Hýsková, herečka divadla Orfeus, které se nachází v bývalém krytu civilní obrany.

ArtCafé: Jak dílna psaní Autor v domě podporuje začínající divadelní a filmové autory?

Autor v domě je iniciativa divadla A studio Rubín –⁠ dílna psaní divadelního textu. O projektu mluví loňská tutorka dílny, dramaturgyně a scénáristka Markéta Bidlasová, a účastnice dílny Marie-Luisa Purkrábková. Hanka Malaníková se ptá, jak scenáristické řemeslo nejlépe předávat. Nebo zda potřebuje praxe zručné dělníky slova, nebo osobité autory? Komentář přidává i filmový dramaturg a scénárista Jakub Felcman, který se podílel například na filmu Příliš mladá noc.

ArtCafé: Digitální kvas výstavních a vzdělávacích počinů je potřeba kultivovat i pitvat

Vhled do projektu Is It Just a Myth? otevírá kurátorka Barbora Čápová. Novomediální expertka Nina Wančová sdílí zkušenosti s výstavbou virtuálních výstav, patří mezi ně i Srdce knihovny: Bibliotheca nationalis. Umělec Vojtěch Rada popisuje design hybridních světů, aktuálně lze v expozici virtuální reality v příbramské Galerii Františka Drtikola navštívit jeho Měkkou arénu. Inovátor v oblasti vzdělávání, Martin Bukáček, popisuje možnosti užití virtuální reality ve vzdělávání.

ArtCafé: Nejsi v tom sám. I to je poselství TBH, webseriálu pro teenagery

TBH, první hraný webseriál České televize a vítěz ceny za nejlepší webseriál na festivalu Serial Killer otevřeně mluví o problémech, které zažívají studentky a studenti po střeleckém útoku na brněnské střední škole. Agáta Hrnčířová si do studia pozvala režisérku Luciu Kajánkovou a jednoho ze scénáristů Jakuba Hauberta. V čem je podle nich seriál jedinečný? Téma kyberšikany a bezpečnosti na internetu doplňuje Martin Kožíšek ze vzdělávacího projektu sdružení CZ.NIC.

ArtCafé: Nejsi v tom sám. I to je poselství TBH, webseriálu pro teenagery

TBH, první hraný webseriál České televize a vítěz ceny za nejlepší webseriál na festivalu Serial Killer otevřeně mluví o problémech, které zažívají studentky a studenti po střeleckém útoku na brněnské střední škole. Agáta Hrnčířová si do studia pozvala režisérku Luciu Kajánkovou a jednoho ze scénáristů Jakuba Hauberta. V čem je podle nich seriál jedinečný? Téma kyberšikany a bezpečnosti na internetu doplňuje Martin Kožíšek ze vzdělávacího projektu sdružení CZ.NIC.

ArtCafé: Výstava Buddha zblízka je plná živých bytostí

Vidět výstavu Buddhu zblízka? „A co vzít s sebou? Čím míň, tím líp. Stačí oči otevřené, klidně dýchat…,“ píše se v publikaci Malý Buddha, kterou u příležitosti výstavy vydala Národní galerie Praha. O publikaci a výstavě vypráví Jana Ryndová, kurátorka japonského a korejského umění. Na restaurování soch v klášteře Diskit vzpomíná sochař a restaurátor Pavel Míka. Malíř a sběratel Ondřej Basjuk popisuje svůj vztah k buddhistickému umění, které ho upoutalo před více než 20 lety.

ArtCafé: Jak využít odpad jako zdroj a inspiraci v umění i životě?

Romana Drdová využívá ve své tvorbě principy udržitelnosti. Iniciovala založení recyklační a upcyklační stanice Matter na Fakultě výtvarného umění VUT v Brně a její instalace State of Matter na aktuální výstavě Cena Empatie v Národní galerii otevírá ekologické otázky. Kristina Modrová popisuje, jak funguje českobudějovické re-use centrum KABINET CB, které se věnuje opravě starých věcí i redesignu celých prostorů a nově otevřelo udržitelnou kolej pro studenty a sdílený Kancl.

ArtCafé: Jak využít odpad jako zdroj a inspiraci v umění i životě?

Romana Drdová využívá ve své tvorbě principy udržitelnosti. Iniciovala založení recyklační a upcyklační stanice Matter na Fakultě výtvarného umění VUT v Brně a její instalace State of Matter na aktuální výstavě Cena Empatie v Národní galerii otevírá ekologické otázky. Kristina Modrová popisuje, jak funguje českobudějovické re-use centrum KABINET CB, které se věnuje opravě starých věcí i redesignu celých prostorů a nově otevřelo udržitelnou kolej pro studenty a sdílený Kancl.

ArtCafé: Každý s sebou denně nosíme dvě kila živé kultury: Jak zní kimčchi?

Každý den s sebou nosíme dvě kila živé kultury – mikroby uvnitř našeho těla. Jak s nimi navázat kontakt? Co nás mohou naučit o spolupráci? Jaký zvuk uchovává Kimchi Sample Library? Kdo na českou experimentální hudební scénu vnesl rituál nakládání kimčchi? Nad miskou této korejské národní pochoutky se setkává Radim Labuda, hudební kurátor a člen kolektivu kolem pražského prostoru Punctum, multiinstrumentalista Petr Vrba a David Přílučík, výtvarník a člen redakce Artyčok TV.

ArtCafé: Festival umění a kreativity ve vzdělávání FUK začal 2. února

Festival umění a kreativity ve vzdělávání FUK začal 2. února a po 20 dní nabídne v Praze a v dalších městech program pro děti, rodiče, školy i odborníky. Jaký potenciál má umění a kreativní myšlení pro současné vzdělávání, zjišťovala Jitka Kostelníková od pedagoga a metodika Jiřího Raitermana (DOX), choreografek Báry Látalové a Zden Brungot Svítekové (obě ze spolku Ostružina) a pedagožky Lenky Němcové. Slovo dostali i žáci 3. třídy zapojení do projektu Škola budoucnosti.

ArtCafé: Hřbitov jako veřejný prostor pro živé i zesnulé

Architektka Karolína Plášková a fotografka Marii Leličová se nad tématem hřbitovů setkaly díky práci pro Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, kde vznikl Manuál pražských hřbitovů a Katalog pražských hřbitovů. Jak se změnil jejich pohled na místa posledního odpočinku? A jak jsou funkce hřbitovů spojeny s kulturním pojetí smrti? Jinou perspektivu nabídne i antropoložka Petra Ponocná a její výzkum s názvem Žijící oslava smrti. Día de Muertos v současné mexické společnosti.

ArtCafé: Českého lva za rok 2021 získá i jeden z pěti nominovaných studentský filmů

Českého lva za rok 2021 získá i někdo z pětice adeptů na Cenu Magnesia za nejlepší studentský film. Se snímkem Milý tati letos akademiky zaujala i ilustrátorka Diana Cam Van Nguyen a David Payne, režisér filmu Ještě nespíš? Jaký pro ně má nominace význam? O tom, jak se ze studenta stane profesionál a jakou roli v tom může hrát právě vítězství v soutěži, mluví režisérka Kateřina Karhánková, která v roce 2017 získala cenu za Plody mraků, 2020 uspěly její Mlsné medvědí příběhy.

ArtCafé: Českého lva za rok 2021 získá i jeden z pěti nominovaných studentský filmů

Českého lva za rok 2021 získá i někdo z pětice adeptů na Cenu Magnesia za nejlepší studentský film. Se snímkem Milý tati letos akademiky zaujala i ilustrátorka Diana Cam Van Nguyen a David Payne, režisér filmu Ještě nespíš? Jaký pro ně má nominace význam? O tom, jak se ze studenta stane profesionál a jakou roli v tom může hrát právě vítězství v soutěži, mluví režisérka Kateřina Karhánková, která v roce 2017 získala cenu za Plody mraků, 2020 uspěly její Mlsné medvědí příběhy.

ArtCafé: O 101 let později. Jak soubor Buchty a loutky pojal Čapkovu hru R.U.R?

Před 101 lety herci na divadelní scéně poprvé veřejně vyslovili slovo robot. V Divadle Archa se u této příležitosti od 22. do 24. ledna konala konference R.U.R. 100+1. Její součástí bylo i představení R.U.R., které na motivy slavné hry nazkoušel soubor Buchty a loutky. Marek Bečka a Vít Brukner vysvětlují, co je k této práci přivedlo a jak pracovali s původním námětem Karla Čapka. Pavel Janoušek z AV ČR připomíná, že téma umělého člověka je v literatuře přítomné už od antiky.

ArtCafé: Inspirace přichází z Košic. Jak spoluutvářet dobré město?

Proč je důležité, aby kulturní instituce zkoumaly publikum a hledaly způsoby, jak oslovit publikum nové? Alžběta Žabová rozebírá tyto otázky se Zuzanou Révészovou, která působí v Creative Industry Košice. Územní plán není nevinný technický dokument, ale důležitý nástroj vyžadující pozornost. Jak za účasti rozmanitých skupin obyvatel uchopit jeho kreativní potenciál? Odpovědi nabízí Zuzana Tabačková z mezioborové skupiny Spolka a Samuel Velebný, oba pracují na hře Mestometer.

ArtCafé: Legenda světového divadla Iben Nagel Rasmussen přijela do Prahy

Z jakých kořenů vyrostlo a žije antropologické divadlo – divadlo chápané jako laboratoř? Svůj vztah k tomuto fenoménu a tvorbě popisuje Iben Nagel Rasmussen z dánského Odin Teatret a Viliam Dočolomanský ze studia Farma v jeskyni, které se postupně stalo interdisciplinárním tělesem –⁠ a do svého portfolia připojilo i film. Divadelní antropoložka a dramaturgyně Jana Pilátová zdůrazňuje, že přístup obou hostů k tvorbě vyžaduje odvahu opustit škatulky i svěrací kazajky kultury.

ArtCafé: Art’s Birthday. Jak to zní, když umění slaví 1 000 000 059. narozeniny?

Umění letos oslavilo 1 000 000 059. narozeniny. Jaké sonické dárky mu přinesli umělci inspirovaní myšlenkou budoucnosti s omezeným přístupem ke kovu? Jak k nim promlouvá metalíza? Na jakém principu funguje zvukové lehátko? A skutečně hrozí, že bude kov jednou pro umělce zapovězen? Poslechněte si ArtCafé s Ladislavem Železným, Janem Komárkem, Stanislavem Abrahámem a Alexem Švamberkem, kteří přišli rozezvučit dráty, plechy a pružiny.

ArtCafé: Dramaturgická a produkční platforma Terén se zapojila do mezinárodního projektu Perform Europe

Propojování komunit z různých odvětví, hledání nových výrazů a důraz na udržitelné způsoby spolupráce –⁠ to jsou důležité hodnoty pro dramaturgickou a produkční platformu Terén z Brna i pro divadelní a taneční festival Bazaar. S jejich zástupci si o mezinárodním projektu Perform Europe a o možnostech přeshraniční spolupráce a distribuce scénických děl povídá Agáta Hrnčířová.

ArtCafé: Dramaturgická a produkční platforma Terén se zapojila do mezinárodního projektu Perform Europe

Propojování komunit z různých odvětví, hledání nových výrazů a důraz na udržitelné způsoby spolupráce –⁠ to jsou důležité hodnoty pro dramaturgickou a produkční platformu Terén z Brna i pro divadelní a taneční festival Bazaar. S jejich zástupci si o mezinárodním projektu Perform Europe a o možnostech přeshraniční spolupráce a distribuce scénických děl povídá Agáta Hrnčířová.

ArtCafé: Divadelní lektoři⁠ v roli nahlodávače, kouzelníka nebo chobotnice otevírají dveře divadel

Hostem ArtCafé je Daniela von Vorst, předsedkyně Asociace divadelních lektorů, a dvě lektorky –⁠ Dominika Prokopová z kladenského Divadla Lampion a Lenka Hubáčková, stojící za projektem ND+. „Budujeme vztah mezi divadelníky a publikem, pečujeme, přemosťujeme a také ukazujeme, že divadlo dělají lidé, dnes a tady,“ shodují se lektorky. Základem jejich práce je tvůrčím způsobem otevírat příležitosti ke komunikaci, v níž se reflektuje umělecká tvorba a společenská témata.

ArtCafé: Divadelní lektoři⁠ v roli nahlodávače, kouzelníka nebo chobotnice otevírají dveře divadel

Hostem ArtCafé je Daniela von Vorst, předsedkyně Asociace divadelních lektorů, a dvě lektorky –⁠ Dominika Prokopová z kladenského Divadla Lampion a Lenka Hubáčková, stojící za projektem ND+. „Budujeme vztah mezi divadelníky a publikem, pečujeme, přemosťujeme a také ukazujeme, že divadlo dělají lidé, dnes a tady,“ shodují se lektorky. Základem jejich práce je tvůrčím způsobem otevírat příležitosti ke komunikaci, v níž se reflektuje umělecká tvorba a společenská témata.

ArtCafé: Jak aviatika prosákla do vizuální kultury a lidského vidění?

Vztah výtvarného umění a letectví artikuluje výstava AVIATIKA v české vizuální kultuře 1783–1957, kterou připravila historička umění Eva Bendová. Výstava je v Západočeské galerii v Plzni do 16. ledna. Její obměněná verze se objeví také v Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě. Téma rozvíjí i kniha Od balonu ke kosmickému vědomí, na níž spolu s Bendovou pracoval filosof Ondřej Váša. O tom, jak zkušenost letu ovlivnila způsob, jak a co vidíme, vypráví kunsthistorik Václav Hájek.

ArtCafé: Co obnášela práce srážečů vlaků, krmičů vší nebo klepačů? A co přinese zítřek?

ArtCafé přináší diskuzi (i krátký kvíz) o bizarních, zaniklých a zanikajících povoláních – a pak také o těch, která teprve vznikají nebo budou možná brzy potřeba. Nově vydanou knihu Bizarní a zaniklá povolání (2021) představuje její autor, etnograf a muzejník, Jan Pohunek. Pohled do budoucnosti i technologické přítomnosti, kam patří například i farmy 3D tiskáren, přináší Patrick Zandl, publicista, internetový novinář a arcimág v Prusa Research.

ArtCafé: Zjevovat neviditelné: Slunovratná cesta za pomalým a vědomým bytím

Má pro vás slunovrat v předvánočním čase hlubší význam? Spojujete s ním nějaký osobní rituál? A věříte, že může být novým začátkem? V ArtCafé se vydáme po stopách jednoho uměleckého výzkumu coby cesty ke zpomalení a vědomému bytí. Starobylé rituály domnělých Krpaků rekonstruují výtvarnice Lenka Kerdová, Eliška Perglerová společně s režisérem a hercem Vojtěchem Klingerem. Pořadem provází a hudbu společně s hosty vybírá Petra Kultová.

ArtCafé: Vánoční knihy vyprávějí příběhy hrůzostrašné, chlácholivé i dojemné. K čemu nás inspirují?

Vánoční svátky mohout být i časem pro hororové a strašlivé příběhy, rodinné historky z minulosti nebo inspirativní příběhy, kde vystupují hraví kocouři, hodní skřítkové nebo i kominík bez knoflíku. S Markétou Kachlíkovou se zastavujeme nad knihou Sancta Familia, Alena Pokorná z Arga otevírá Příšerné vánoční příběhy, Pavla Nejedlá z Hostu upozorňuje na Sněhovou sestřičku a Pavel Pecháček v rozhovoru se Šárkou Jančíkovou vypráví o antologii Šťastné a hrůzostrašné.

ArtCafé: Láska ke čtení se rodí z vnitřní motivace. Jak podpořit děti v tom, aby vzaly knihu do ruky?

ArtCafé Jitky Kostelníkové reflektuje tuzemský vývoj čtenářské gramotnosti dětí i náctiletých. Schopnost porozumět textu, a to nejen odbornému, a umět s ním pracovat, může mít zásadní vliv na studijní cestu dětí i jejich zapojení do společnosti. Tereza Booth (PIŇATA), Julie Dominika Zemanová (Mravenčí chůva) a Irena Poláková (Čtenářské kluby, Nová škola) představují projekty, které rozvíjí vztah mladých čtenářů ke čtení mimo formální vzdělávání, a přidávají i knižní tipy.

ArtCafé: Kontroverzní postava Handke opět na scéně: 2 dramatické texty v 1 inscenaci Divadla Na zábradlí

Režisér Dušan D. Pařízek se vrací do Prahy s novou inscenací o dvou částech stojících na textech dramatika Handkeho: Zdeněk Adamec + Sebeobviňování. Premiéra proběhla 2. prosince v Divadle Na zábradlí. První část, Sebeobviňování, v překladu Jitky Bodlákové, přináší konfrontační text o moci jazyka a je uváděna mimo prostor divadla – v Betlémské kapli. Druhá část inscenace, vycházející z textu s titulem Zdeněk Adamec, zazní v překladu Petra Štědroně přímo v budově divadla.

ArtCafé: Krájet hranice, zaslechnout obraz světa. Kniha Zvuky kódy obrazy mapuje pomezí smyslů

V roce 2019 uspořádala kurátorka Jitka Hlaváčková v Galerii hlavního města Prahy výstavu Zvuky kódy obrazy, která představovala průřez dějinami zobrazení zvuku. Letos vyšla v nakladatelství ArtMap stejnojmenná kniha, která koncept výstavy rozšiřuje. Třináct teoretických textů doplňují medailony padesáti autorů, kteří se věnovali experimentu se zvukem, sonifikaci obrazu nebo vizualizaci zvuku. Publikaci představují autoři statí Jitka Hlaváčková, Anna Kvíčalová a Martin Flašar.

ArtCafé: Kolářova Revue K slaví 40 let. Jak se proměňuje literatura na trase Praha – Paříž?

Anna Luňáková navštívila v Paříži malíře Romana Kameše, který býval tajemníkem výtvarníka a básníka Jiřího Koláře. Ten v roce 1981 založil čtvrtletník a nakladatelství Revue K. V rozhovoru Kameš reflektuje nejen minulost ale i současnost nakladatelství, včetně své malířské práce a pravidelných cest do Indie. Ředitel Českého centra Paříž Jiří Hnilica promlouvá nejen o literárních projektech, kterými pečuje o dostupnost české kultury ve Francii.

ArtCafé: Skrýše v Domě U Kamenného zvonu. Najděte hezké v sobě na výstavě inspirované klubovou kulturou

I v Galerii hlavního města Prahy lze najít intimní skrýš. Středověké sklepení Domu U Kamenného zvonu je totiž věnováno výstavě The Club as a Shelter (Light Underground III), která přináší audiovizuální a hudebně světelné instalace na téma klubové kultury a osobních úkrytů. Světelná designérka Pavla Beranová, scénografka Teres Bartůňková a skladatel Jan Burian představují vznášející se instalace –⁠ něco mezi bytostí a skrýší –⁠ s názvem Shelters. Výstava trvá do 16. ledna.

ArtCafé: Cirkus ve škole! Akrobacie i žonglování jako cesta k vlastnímu tělu, sebedůvěře a kolektivu

TěloCIRK je inovativní pedagogický projekt, který spojuje cirkusovou pedagogiku a hodiny tělesné výchovy. Centrum pro nový cirkus CIRQUEON jej realizuje od září na čtyřech pražských školách. Vzniká i metodika určená zejména pro pedagogické pracovníky, díky které budou moci smysluplně zařadit cirkusové disciplíny do výuky. V ArtCafé Jitky Kostelníkové představili vize TěloCIRKU Adam Jarchovský a Kateřina Klusáková z CIRQUEONU a učitelé Kateřina Honzajková a Martin Niklas.

ArtCafé: Jak utvářet prostor? Scéna jako hybridní pole, kde se daří novým médií i nezjevnostem

Antonín Šilar vysvětluje, jak chápe nová média v divadelním prostoru i žánr Live cinema. Zmiňuje i práci na online projektu Národního divadla Duchové jsou taky jenom lidi, který byl uveden v červnu. Lucie Rosenfeldová a Martina Drozd Smutná jsou spoluautorkami projektu Open Call (2016), který byl zasazen do scénograficky řešeného galerijního prostoru a tematizoval princip soutěže. Drozd Smutná se zastavuje u otázek udržitelnosti, které se pojí s filmovou i výtvarnou produkcí.

ArtCafé: Poslechněte si hlasy tváří mladé básnické generace. Co je přivádí k psaní a sdílení textů?

Dramaturg Literární soutěže Františka Halase Vojtěch Kučera představil proměny, jakými soutěž za dobu své existence prošla, i její poslání dnes. Laureátem 49. ročníku se stal Rostislav Šíma, který převzal i Zvláštní cenu Klementa Bochořáka spojenou s příslibem vydání básnické sbírky. Uznání poroty dále získaly básnířky Pavlína Štěpánka Borská, Marta Krausová a Anna Řezníčková. Více v ArtCafé Anny Luňákové o mladé básnické generaci v konfrontaci i dědictví Františka Halase.

ArtCafé: Umění vyžaduje oběti. Ale proč právě od diváků?

Naše chápání umění se může fatálně míjet s tím, co chtěl umělec říci. Kulturní publicista Jan H. Vitvar přibližuje svou čerstvě vydanou knihu historek z výtvarného podsvětí Umění, kterému nikdo nerozumí. Jak srozumitelnost umění nahlíží galerie? Jak přemýšlejí o svých návštěvnících? O edukační a lektorské práci hovoří kurátorka Galerie města Pardubic GAMPA Šárka Zahálková a vedoucí Oddělení rozvoje publika Národní galerie v Praze Oldřich Bystřický.

ArtCafé: Často pracují v noci a nejsou doceněni. Platforma ART-GATE kope za neviditelné profese živé kultury

Produkční skupina ART-GATE: Behind the scenes se od roku 2016 věnuje vzdělávání umělecko-technického personálu v oblasti živého umění. Zkušenosti z posledního roku ukázaly, v jak zranitelné pozici právě tito pracovníci jsou. I toto poznání vedlo ke vzniku nové platformy ART-GATE, která chce podporovat zájmy takzvaných neviditelných profesí. Vize platformy představuje Dagmar Kantorková a Petr Voříšek. Matěj Štěpán ze společnosti Shameless přidává komentář z praxe.

ArtCafé: Vyzkoušejte audioknihu: Zbraně Made in Norway v rukou teroristů. Napínavý příběh s Petrou Bučkovou v hlavní roli

Kapitánka Oda Skarová – vyslaná armádou na zahraniční misi – se souhrou okolností ocitá před zásadním rozhodnutím. Co dělat, když zbraně, které zabíjely v rukou iráckých teroristů, pocházejí z jejího rodného města, z továrny, která zaměstnává i její vlastní rodinu? A co všechno je třeba překonat při cestě za pravdou? Made in Norway – nejlepší rozhlasový seriál z Prix Europa 2020 vysílá Český rozhlas Vltava v premiéře. Všechny díly si poslechněte na mujrozhlas.cz.

ArtCafé: Začal filmový festival Mezipatra. Jakou symbolickou řečí mluví těla kovbojek nebo těla ochlupená?

Agáta Hrnčířová se v ArtCafé zaměřuje na queer filmovou tvorbu, která vzniká na vysokých uměleckých školách. Studující se v rámci 22. ročníku festivalu Mezipatra dostávají ke slovu v rámci bloku Queer as Film Schools. Krátkometrážní filmy O-chlup Josefiny Lubojacki (FAMU) a Sugar be my caramel: duel Lucie Zelmanové a Karolíny Matuškové (UMPRUM) zkoumají genderové identity, které se vymykají heteronormativní perspektivě. Festival začal 4. listopadu a končí 20. listopadu.

ArtCafé: Návraty do minulosti prožívané tady a teď: Obléci se jako pračlověk nebo středověká panovnice

Vilém Faltýnek pozval k rozhovoru hosty, kteří se věnují živé nebo také žité historii. Neobejdou se tedy bez historických replik dobových oděvů, na jejichž rekonstrukci se podílejí. O svých zkušenostech hovoří archeoložka a výtvarnice Kristýna Urbanová a Jan Půlpán, profesionální pračlověk. Oba dva stojí za projektem Jak obléci pračlověka. Třetím hostem je Petr Voda ze spolku Hradecký dvůr Alžběty Richenzy, který se pokouší znovu oživit výstavní dvůr této panovnice.

ArtCafé: Jak se lze vzdělávat na vysoké umělecké škole? Alternativu představuje i princip sebeorganizace

Prorektor AVU v Praze Vít Havránek v ArtCafé vysvětluje, jaké možnosti otevírá Ateliér hostujícího umělce, který na škole vznikl na podnět studentů, současně zvažuje kombinaci blokové a ateliérové výuky. Architektka a vysokoškolská pedagožka Bára Šafářová popisuje svou zkušenost z prostředí amerických univerzit. Filmař Arlyn Könemund představuje principy fungování berlínské školy filmArche, která funguje na principu sebeorganizace.

ArtCafé: V listopadu vystoupí nad Prahu půlměsíc a prosvítí devět večerů blízkovýchodní kultury

13. ročník festivalu Nad Prahou půlměsíc se uskuteční mezi 3. a 11. listopadem na několika místech v Praze. Jeho hlavním tématem je vyprávění a hledání současných Šeherezád. Alžírský beletrista a dramatik Mohamed Kacimi i libanonská dramatička Valérie Cachard dorazí na festival osobně. Na programu je i pocta nobelistovi a spisovateli Nagíbu Mahfúzovi. Inscenaci My pink Labyrith představí v ArtCafé íránská autorka Azadeh Kangarani.

ArtCafé: Co dokáže zprostředkovat zvuk? Jeho interaktivní využití zkoumá hra Důkaz 111 i laboratoř SVITAVA

Zvukový designér Tomáš Oramus představuje první českou audio hru Důkaz 111, která získala na mezinárodním festivalu rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio 3. místo v kategorii Multimédia a Cenu studentské poroty. Multimediální umělec Jiří Y. Suchánek popisuje své instalace a projekty, mezi které patří i Atom Tone vycházející z dat z periodické tabulky prvků. Suchánek vypočítává i experimentální aktivity a plány, které přináší brněnská transmediální umělecká laboratoř SVITAVA.

ArtCafé: Programem Ji.hlavy se proplétají osudy mladých lidí, kteří čelí nástrahám systému

Protagonistky filmu Opouštět Počátky režisérky Lindy Kallistové Jablonské i hrdiny filmu Nebe Tomáše Etzlera sledujeme na jejich cestě k naplnění svých snů. Jak se perou s problémy, které jim přináší život se sociálním, fyzickým nebo mentálním handicapem? Jak je možné, že se i přes náročnost jejich životů podařilo vytvořit snímky, které přináší naději a posilnění? Poslechněte si ArtCafé o dokumentech, které zachycující prostředí čínského sirotčince a českého pasťáku.

ArtCafé: Jaké příběhy vypráví prales a co je potřeba udělat, aby jeho hlasy neutichly?

Co by pro lidstvo znamenalo vytěžení zdrojů světově unikátní oblasti, zánik kultur a příběhů, které se k nim pojí? A jak se toto téma odráží v uměleckých projektech? Publikace Ukradený déšť a jiné příběhy z Amazonie předkládá vyprávění o vzniku světa, prolínání kultur i bezohledného plenění deštného pralesa. V ArtCafé ji představují portugalistky Šárka Grauová, Petra Šantorová a Alena Růžičková. Seznámíme vás i s inscenací La luna en el Amazonas divadelní skupiny Mapa Teatro.

ArtCafé: Růžová Artbulance zasahuje aneb Potřebujeme intenzivní léčbu uměním?

V Praze se na týden zastavila růžová sanitka dánského uměleckého sdružení Kunstpartiet se svým projektem EUmergency: Artbulance na cestě. Koho nebo co chtějí léčit? Jak léčba uměním v jejich podání vypadá? Co všechno je ve hře, když se umělci rozhodnou intervenovat ve veřejném prostoru? V jakém vztahu je umění a léčení? S Hankou Malaníkovou hovoří členka sdružení Kunstpartiet Linda Sugataghy, operní pěvkyně Miroslava Časarová a divadelník a pedagog Tomáš Žižka.

ArtCafé: Na festivalu v Kendalu je komiks od střechy až po podlahu. Obsadil i výlohy obchodů

V programu festivalu LICAF, který se koná od 15. do 17. 10. 2021 v britském Kendalu, je řada českých vstupů, včetně výstavy Tady a teď. Výstavu deseti tvůrců připravil spolu s Tomášem Prokůpkem teoretik a historik komiksu Pavel Kořínek. Mezi vystavující patří i výtvarník, filmový a komiksový scénárista Vojtěch Mašek, jehož výrazným počinem je komiks Sestry Dietlovy. Ve Kendalu je na umělecké rezidenci i kreslířka a animátorka Kateřina Čupová, která stojí za komiksem R.U.R.

ArtCafé: Je kamera doménou mužů? Chybí kameramankám odvaha prosadit se v mužském světě?

S kameramanskou profesí si v současné době spojujeme obvykle muže. Ženy jsou ve filmovém průmyslu na této pozici v minoritním zastoupení. Proč tomu tak je? A jaká díla vznikají v jejich zorném poli? V ArtCafé o ženách za kamerou mluví kameramky Klára Belicová a Yvon Teysslerová a filmová teoretička Kateřina Svatoňová.

ArtCafé: Soužití s roboty může zvýšit míru empatie k jinakosti a také probarvovat obraz světa a lidí v něm

2. října byla v Brně konference HUMAIN a spojila experty ze sfér umělé inteligence, umění, designu a humanitních věd. Tři řečníci se stali i hosty ArtCafé. Sociální gerontoložka Lucie Vidovićová představuje projekt HUMR, kde robot Pepper zavítal do klubu seniorů. Socioložka a antropoložka Eva Šlesingerová otevírá svůj pohled na roli sociálních a emočních robotů. Filosof Palo Fabuš objasňuje, jaké otázky si lze klást ve vztahu k naší identitě, technologiím a budoucnosti.

ArtCafé: Socha nemá hranice. Její možnosti ukazuje výstava Regenerace sledující Ateliér sochařství v Ostravě

Hlavním impulsem k výstavě Regenerace v Pragovka Gallery byla snaha o sdružení umělců, kteří vystoupili zpoza ochranných křídel Ateliéru sochařství FU Ostravské univerzity a ve svých dílnách pracují na své sochařské budoucnosti. Vystavená díla, která jsou ve Vysočanech k vidění do 12. 12., mapují proměny v tématech, přístupech a metodách sochařů a sochařek, kteří studiem v Ostravě úspěšně prošli. O svých zkušenostech mluví Petr Szyroki, Šárka Mikesková a Jaroslav Koléšek.

ArtCafé: Fascinuje mě představa reality, kterou tvoří interakce, říká David Mitchell, autor Atlasu mraků

David Mitchell je romanopisec, scénárista, autor povídek, operních libret i překladatel. Během 26. ročníku festivalu Svět knihy Praha s ním vedla rozhovor Anna Luňáková.

ArtCafé: Jak děti nepřipravit o radost z tvorby? První krok – uchvátit je a ohromit zvukem, pohybem, barvou

Hravost a tvořivost jsou vlastnosti, se kterými se rodíme. Je lepší je kultivovat, nebo nechat svobodně projevit? Jak při umělecké výchově funguje pochvala a kritika? O svých pedagogických zkušenostech hovoří tanečnice Markéta Pucová ze sdružení Roztoč a Dětského studia Altík, hudebník a skladatel Tomáš Fingerland z hudební La školy a výtvarník Otto Kouwen ze spolku Barvolam, který propojuje svět takzvaně mentálně postižených umělců s umělci postiženými akademickým vzděláním.

ArtCafé: Opakem lhostejnosti je péče o místo ku prospěchu obce. I takové příběhy spojuje síť Dne architektury

Celorepublikový festival Den architektury začíná 1. října a trvá do 7. října. Akce letos přináší téma spojnic a cest mezi lidmi, krajinou a sídly. O síti aktivních buněk ochotných sdílet příklady dobré praxe mluví Miroslav Pavel ze spolku KRUH, který za festivalem stojí. Budoucnost bývalé dělnické kolonie Buďánka na Smíchově vykresluje Veronika Palečková a Kristýna Dvořáková. Virtuální prohlídku parku kolem Zámku Veleslavín nabídne Veronika Zapletalová ze spolku Hradní potok.

ArtCafé: Původně to byl vtip, nakonec se ústředním tématem Mezinárodního festivalu ilustrace LUSTR stal zmar

Festival ilustrace Lustr už po osmé představuje současné tvůrce z domácí i zahraničí scény. Na poslední chvíli se organizátoři rozhodli realizovat akci jen offline v prostorách pražského Kampusu Hybernská a ústředním tématem se stal pocit zmaru. Hosty Agáty Hrnčířové jsou programová ředitelka festivalu Barbora Müllerová a autoři Terezie Unzeitigová a Barbora Páníková s Jakubem Hrdličkou z kolektivu Nýbrž. Zahájení Lustru proběhne 23. 9. v 18. 00 a potrvá do 29. 9. 2021.

ArtCafé: Elektrika, šalina, tramvaj – provází člověka dnem i nocí, tepe městem a inspiruje

René Kubášek v prostředí tramvají a vozoven pořídil sérii fotografií a část z nich můžete vidět pod názvem Ze života řidičů tramvají do konce listopadu 2021 v pražském KC Vozovna. Tramvaje inspirují i další program KC Vozovna, jehož činnost představuje Marie Kašparová. O tramvajích, jejich stopách i historii dále vypráví Tomáš Krebs ze spolku Boveraclub. Jeho procházka Libercem Po stopách zaniklých tramvajových tratí je součástí letošního Dne architektury.

ArtCafé: Jaké příběhy o nás vypráví naše data? A kdo je vidí? Big Brother Film Festival otevírá diskuzi

Jaké svobody nám nabízejí a berou digitální technologie? Umíme si ještě představit život pouze v analogu? I těmto tématům se věnuje Big Brother Film Festival.