Podcasty Retro Nation: Retro noty 78: Hry z alternativní historie
Alternativní historie je populární vypravěčský žánr. Známe ji z filmů, literatury a hojně se využívá i ve videohrách. Pohrává si hodně s myšlenkou „co by, kdyby“, klade před nás...
Retro Nation uvádí podcasty Michala Rybky o herní historii a Jardy Konáše o herní hudbě.
Alternativní historie je populární vypravěčský žánr. Známe ji z filmů, literatury a hojně se využívá i ve videohrách. Pohrává si hodně s myšlenkou „co by, kdyby“, klade před nás...
Je tady závěrečný díl opusu Michala Rybky o cestě lidstva k technologiím! Ve třetí části se podíváme obecně na augumentace neboli rozšíření lidských schopností. Pod tím si můžeme představit...
Naše sousední planeta Mars vždycky fascinovala snílky. Básníky, spisovatele, malíře, kohokoliv, kdo tvořil. A platí to i pro herní vývojáře, kteří na Mars zasazovali své tituly prakticky od vzniku...
Je tady druhý díl navazující na předchozí povídání k tématu: Proč a jak lidstvo přišlo k technologiím. Rozvineme důležitost abstraktního uvažování a simplifikace včetně ukázek z praxe, kdy tento...
Hogwarts Legacy je velké téma posledních dní. Kdy jindy se ponořit do historie her ze světa Harryho Pottera když ne teď? Ačkoliv se to může zdát jako průlet jednou...
The Case of the Golden Idol pro vaše ctěné sluchovody rozeberou David Vávra, Pavel Dobrovský a Honza Olejník. Tajemné artefakty, tajná společenství a detektivní práce – to je The...
Michal Rybka volně navazuje na předchozí téma a jeden starší díl – Antitechnická hnutí. V prvním díle třídílného opusu o bloudění směrem k technologiím se Wolf společně s Martinem...
Když se řekne Gothic, řada hráčů hned zjihne nostalgií. Není divu, tato série, a zejména její první díl, jsou kult. Autorem hudby do všech tří her i následného duchovního...
Poslechněte si druhý díl Retro not Jardy Konáše na téma křesťanských her. Křesťanské hry jsou žánr, který u nás sice moc rozšířený není, ale americký herní trh z něj...
Poslechněte si závěrečný díl wolfcastí trilogie o tvorbě a umělé inteligenci! Ve třetím Wolfcastu zasvěceném otázkám tvorby tentokrát již plně otevřeme téma her a budeme se bavit jak o...
Pokračujeme v rozsáhlém tématu o tvorbě a umělé inteligenci! Co je to tvroba? Z čeho vychází? Čím je omezená? A co ji naopak podporuje? V druhém díle Wolfcastu Michala...
Vánoční svátky přímo vybízí k tomu, abychom se podívali na historii specifického žánru křesťanských her. Ty totiž k herní branži patří od samých začátků, byť narozdíl od klasického trhu...
O jeho první knize, o psaní obecně a o (nejen pivní) popkultuře jsme si popovídali s Mikolášem Tučkem. SOUTĚŽ: Chcete vyhrát Mikolášovu knihu 42: Dělej co Tě baví!? Stačí...
Hluboký ponor do středověkého Bavorska pod taktovkou scénáristy Joshe Sawyera ze studia Obsidian. Pro posluchače a diváky Retro Nation bude skvělou zprávou, že ve svém středověkém thrilleru Pentiment se...
Jeden člověk, jedna hra. O čerstvé fantasy detektivce jsme mluvili s jejím autorem. Petr Kubíček poslední měsíce a roky nedělal nic jiného, než jednu jedinou hru: 1428: Stíny nad...
Poslechněte si první část vyprávění Michala Rybky a Martina Vaňa o tom, proč jsou náhoda a chaos důležitými prvky jak pro technologii, tak i pro přírodu a jak souvisí...
God of War je v současnosti jedna z nejvýraznějších herních sérií. Může za to několik faktorů – vysoká úroveň všech titulů, dechberoucí výprava, charismatická hlavní postava a z velké...
Interaktivní film vstává z mrtvých pod vedením Sama Barlowa. Nad FMV opusem Sama Barlowa jsme se sešli ve třech: Lucka Formánková z Charles Games má za sebou studia filmové...
Závěrečný díl Wolfcastu o emoji, který přináší povídání o historii znaků a znakových sad. Řeč dojde mimo jiné na všeobecně známé kódování Unicode či na Jana Husa, o kterém...
Česká republika je zanesena zlatým písmem do knihy arkádových rekordů. O co jde, a jak se to stalo? Poslouchejte náš podcast! Arkádové automaty má každý zafixované jako „ty hry...
Erotické hry jsou s námi skoro tak dlouho jako celý herní průmysl. Proto jsme si v předchozím dílu podcastu Retro noty představili začátky tohoto fenoménu a tentokrát se podíváme...
Používáme je všichni, tvoří nedílnou součást komunikace na internetu – emotikony. Univerzálně srozumitelné symboly, které však obklopuje hluboké historické pozadí. Michal Rybka společně s Martinem Vaněm vás dějinami emoji...
Nezvykle a poučně! Tak by se daly popsat další Svorky. Sevřeli jsme v nich letošní nezávislou hitovku Hardspace: Shipbreaker, která nabízí rozebírání vesmírných lodí na oběžné dráze Země. Nezní...
Závěrečný díl Wolfcastu o dějinách malwaru je tady a s ním i Michal Rybka a Martin Vaňo. V třetí části konečně pronikneme k červům, zombie networks, trojským koňům a...
Erotika a lechtivá témata patří k videohrám prakticky od jejich počátků. Už v dobách, kdy se teprve rodily legendy jako Pac-Man a Donkey Kong, vznikaly interaktivní čuňačinky. Většinou šlo...
Poslechněte si druhý díl povídání Michala Rybky na téma malwaru a jeho dějin. V tomto pokračování společně s moderátorem Martinem Vaněm rozkryjeme tajemství sebereplikujícího se kódu. Wolf představí řadu...
Ve čtyřech jsme podlehli mňoukání kočky a neonovým světlům podzemního města a ponořili se do neveselé budoucnosti. Obrazy ze Stray se v posledních týdnech nedaly přehlédnout. Kočka ztracená mezi...
Tento díl podcastu Retro noty navazuje na předchozí a pokračuje v tématu vzdělávacích her. Ovšem od školních pomůcek a dětských titulů se posuneme do vážnější roviny a povíme si...
Michal Rybka otevírá prvním dílem povídání o dějinách malware. Cílem malwaru je poškodit funkci sítě nebo zařízení, získat neoprávněný přístup, či uživatelům znemožnit přístup k jejich datům. Jako takový...
Jarda Konáš si pro vás připravil opět jeden tématický díl, tentokrát o hudbě ve hrách, které mají za úkol hráče poučit a vzdělat Mnozí to neuslyší rádi, ale škola...
Druhá, závěrečná část povídání Michala Rybky o middleware! Jedním z hlavních témat druhého dílu Wolfcastu o vzestupu middleware budou paměti. Dozvíte se mimo jiné, jak funguje segmentace, jak probíhá...
Pod netradičním názvem se skrývá nový občasník Retro Nation, ve kterém důkladně pitváme jednu novou hru. Citizen Sleeper? Je to jako kyberpunkový gamebook, skvěle vyprávěný, překvapivý a hodně přemýšlivý....
Společnost Naughty Dog dnes patří mezi nejznámější v branži. Proslavily ji herní série jako Uncharted, The Last of Us nebo Crash Bandicoot, které ve své době bavily hratelností i...
Co je to middleware a jaká je jeho historie? Dozvíte se ve Wolfcastu, věnovaném právě tomuto tématu! Middleware si můžeme představit jako jakousi mezivrstvu, která zprostředkovává komunikaci mezi dvěma...
Jarda Konáš vám představí průřez svými nejoblíbenějšími skladbami a písničkami z her, které mu evokují slunění a moře. Léto je v plném proudu, a tak je čas trochu si...
Poslechněte si závěrečnou část povídání Michala Rybky o umělé inteligenci. V povídání navážeme na rané automaty, jakými byli stroj z Antikytéry, loutkohra za doby Herona Alexandrijského či automatony mladšího...
Série Final Fantasy je tu s námi už neuvěřitelných pětatřicet let. Za tu dobu prošla samozřejmě výraznou technickou proměnou, od konzole NES až po PlayStation 4 vedla cesta dlouhá....
Povídání o tom, jak se lidstvo dostalo k úvahám a pokusům stvořit umělou inteligenci a proč je důležité v tomto ohledu řešit podstatu otroctví. Michal Rybka se v prvním...
Aliens vs. Predator a spousta dalších soundtracků z her na motivy Vetřelců, Predátora nebo obojího dohromady. Podívejte se na https://www.retronation.cz na další skvělé výlety do herního retra!
Poslechněte si druhý díl povídání o historii algoritmů z dílny Michala Rybky. Začneme možná trochu nečekaně přírodou – nýbrž algoritmy nejsou doménou pouze počítačové vědy, ale jsou součástí světa...
Poslechněte si rozhovor Pavla Dobrovského s Tomášem Rollerem z vývojářského studia PLAN A Collective. Podívejte se na https://www.retronation.cz na další skvělé výlety do herního retra!
Algoritmy jsou důležité, ale přehlížené. Poslechněte si povídání Michala Rybky o jejich historii. Wolf přinese pohled do dávné minulosti, a to až do období 2500 let před naším letopočtem...
Jarda Konáš připravil profil známého skladatele megalomanské orchestrální hudby. Inon Zur patří mezi nejznámější skladatele v oboru herní hudby. V branži je něco málo přes dvacet let, za celou...
Druhý díl Wolfcastu o válce a její spojitosti s hrami. Michal Rybka v pokračování probere válečné hry, neboli wargames. A věřte, že se nejedná jen o fenomén počítačové éry,...
Rail-shootery neboli kolejnicové střílečky jsou specifický žánr, jehož popularita se pohybuje ve vlnách. Zlatou éru zažil v éře arkádových heren, mimo ně už obliba velmi záležela na tom, jak...
Michal Rybka navazuje na předchozí díly tématem, v němž rozebere přípravy na válku a roli, kterou v ní hrají hry. V úvodním díle se podíváme na válku z perspektivy...
Povídali jsme si o komiksech, knihách, hrách, vyžírání chlebníků na conech, ale také a hlavně o tom, jaké hry nám jdou k duhu. Znamená to neustále se vracet. Ať...
Existuje řada her, které vychází jen na japonském trhu a v zahraničí je znají jen fajnšmekři a fanoušci žánru. Norihiko Hibino je skladatel, který v drtivé většině případů skládal...
Druhá, závěrečná část povídání o informacích ve válce. Michal Rybka se v tomto Wolfcastu zaměří na to, jakým způsobem je možné během války získávat správné informace – a to...
Průřez hrůzostrašnými soundtracky z her země vycházejícího slunce vám přináší Jarda Konáš. Japonský horor je fenomén sám o sobě. V něčem se výrazně odlišuje od západních hororů, v něčem...
Jaký vliv má válka na informace a jejich šíření? Michal Rybka se ve svém povídání zaměří na informační aspekty, které přináší válečný stav. Široké téma otevře v prvním díle...
Hudba z her od From Software – to nejsou jenom soulsovky a nově vydaný Elden Ring! Když se řekne From Software, všichni si představí soulsovky a novinku Elden Ring....
Michal Rybka naváže se svým Wolfcastem na audio formáty. Po alternativních nekomprimovaných formátech bude těžištěm vyprávění ztrátová a bezztrátová komprese – MP3, FLAC, OGG Vorbis a další. Komprimované audio...
Michal Rybka naváže se svým Wolfcastem na audio formáty. Po alternativních nekomprimovaných formátech bude těžištěm vyprávění ztrátová a bezztrátová komprese – MP3, FLAC, OGG Vorbis a další. Komprimované audio...
Jarda Konáš přináší profil chiptunového skladate Martina Galwaye. Mezi herními skladateli je řada výrazných osobností i hvězd, ale kdybychom si chtěli vyjmenovat vyloženě otce zakladatele, výběr by se nám...
V dalším díle Wolfcastu se Michal Rybka podívá na historii multimédií. Dnes považujeme poslech audia a sledování videa na počítačích za normální, ale z historického pohledu se jedná o...
V dalším díle Wolfcastu se Michal Rybka podívá na historii multimédií. Dnes považujeme poslech audia a sledování videa na počítačích za normální, ale z historického pohledu se jedná o...
Jak se skrz historii vyvíjela hudba v herních verzích zimních a letních olympijských her vám představí Jarda Konáš. Historie videoher navázaných na olympiádu sahá až do samých počátků herního...
Jak se skrz historii vyvíjela hudba v herních verzích zimních a letních olympijských her vám představí Jarda Konáš. Historie videoher navázaných na olympiádu sahá až do samých počátků herního...
Poslechněte si pokračování Wolfcastu na téma spojitosti mezi hardwarem a herním designem. Michal Rybka v pokračování naváže rozborem jednotlivých hardwarových ér. Od toho, co pro herní svět znamenal úspěch...
Jarda Konáš vám přináší profil japonského skladatele Keiichi Okabeho. Keiichi Okabe nepatří mezivýrazné hvězdy herní hudby. Kromě toho, že se na řadě titulů spíše spolupodílel nebo do nich složil...
Je tady další díl Wolfcastu a s ním u mikrofonů i dvojice Michal Rybka a Martin Vaňo. Michal v tomto povídání plynule navazuje na předchozí dva díly o vývoji...
David Bowie, Skrillex či José González – díla těchto a mnohých dalších uslyšíte v tomto díle podcastu Retro noty Jardy Konáše. V podcastu Retro noty si pravidelně představujeme na...
Pokračování Wolfcastu o historii vývoje počítačových her. Michal Rybka se po teoretickém díle prvním bude v tomto pokračování zaobírat samotnou praxí. Představí devkity a testkity pro konzole od Nintenda,...
Michal Rybka se v jubilejním 50. díle svého Wolfcastu zaměřuje na historii vývoje počítačových her. V prvním díle povídání se Michal zaměří na to, co je to vývojový cyklus...
Michal Rybka se v jubilejním 50. díle svého Wolfcastu zaměřuje na historii vývoje počítačových her. V prvním díle povídání se Michal zaměří na to, co je to vývojový cyklus...
Jarda Konáš přináší přehled těch nejlepších soundtracků z her značky Castlevania. Castlevania je značka, která má v herní branži postavení pevné jako základy tajemného hradu v Karpatech. Je tomu...
Nestává se často, aby nás jedna hra pohltila tak, že o ní natočíme podcast. I proto je Deathloop výjimečným počinem. Nad mikrofony jsme se sešli ve třech: Strejda Radar,...
Jarda Konáš se tentokrát vydává vstříc Pokémonům a přináší přehled herní hudby, která pod značkou vznikla. V současné popkultuře bychom nenašli moc značek populárních stejně jako Pokémon. Videoherní série...
Jarda Konáš se tentokrát vydává vstříc Pokémonům a přináší přehled herní hudby, která pod značkou vznikla. V současné popkultuře bychom nenašli moc značek populárních stejně jako Pokémon. Videoherní série...
Poslechněte si druhý díl povídání o historii emulace. V pokračování Wolfcastu o emulaci a její historii se Michal Rybka v prvé řadě zaměří na programovací jazyky. Připraven je pro...
Jarda Konáš přináší profil skladatele Toma Salty, který svou hudbou přispěl do mnoha (nejen) tříáčkových titulů. Tom Salta je zvláštní úkaz. Je to další ze skladatelů, kteří do herní...
Michal Rybka vás v prvním díle povídání o emulaci uvede do problematiky a zevrubně pohovoří o Turingově stroji. Emulace je zásadní, byť často přehlížené téma. Stručně řečeno se jedná...
Kosení zombíků si vyžaduje plně nabitý kvér a našláplý hudební podkres. Jarda Konáš vám představí, jak se soundtracky zombie stříleček vyvíjely v čase. Nová hra Back 4 Blood je...
Kosení zombíků si vyžaduje plně nabitý kvér a našláplý hudební podkres. Jarda Konáš vám představí, jak se soundtracky zombie stříleček vyvíjely v čase. Nová hra Back 4 Blood je...
Rádio Talk to přináší povídání o životě a inspiraci autora hry, která v sobě kombinuje soulsovku a Wizardry. Existuje několik momentů v životě člověka, které rozhodnou o jeho budoucnosti....
Michal Rybka pokračuje druhým dílem Wolfcastu o technologických krizích. Na úvod druhého dílu povídání o technologických kolapsech (první část si můžete poslechnout zde) se Michal podívá na aktuální standard...
Jarda Konáš pro jubilejní padesátý díl Retro not vyzpovídal všechny členy týmu Retro Nation, aby vám mohl představit jejich nejoblíbenější herní soundtracky. Retro noty slaví jubilejní padesátý díl! A...
Poslechněte si Wolfcast na aktuální téma čipové krize a dalších technologických kolapsů. Pakliže byste si dnes chtěli koupit Playstation 5 v některém z tuzemských obchodů s elektronikou, máte smůlu....
Hra, knižní série a nakonec audio kniha Brány Skeldalu – to vše na ploše téměř 25 let. Jindra Skeldal vám řekne, jak to vlastně se Skeldalem má. Během letních...
Jarda Konáš si bere na paškál hudbu z retrofuturistických her! Retrofuturismus je žánr, který se vepsal do herní historie skrze několik zásadních titulů. Hry jako Fallout nebo Bioshock stojí...
Michal Rybka se ve druhém díle povídání o IBM PC a kompatibilech rozpovídá o nástupu klonů a úpadku IBM. Obrovský tlak na konkurenci se obrátil proti IBM – a...
Závěrečná kapitola z audioknihy Brány Skeldalu – Legenda o Rovenu. Dohromady přes 12 hodin vám do uší mluvil Jindra Skeldal, který nejen napsal předlohu, ale navíc je i autorem...
V průběhu srpna a září bude každý pracovní den vycházet jedna kapitola z audioknihy Brány Skeldalu – Legenda o Rovenu. Dohromady přes 12 hodin vám bude do uší mluvit...
V průběhu srpna a září bude každý pracovní den vycházet jedna kapitola z audioknihy Brány Skeldalu – Legenda o Rovenu. Dohromady přes 12 hodin vám bude do uší mluvit...
Jarda Konáš připravil profil slavného skladatele Akiry Yamaoky, tvůrce soundtracků do legendárních her ze série Silent Hill. Už jsme zvyklí, že hororové hry mají děsivé soundtracky plné zvuků, ambientu,...
V průběhu srpna a září bude každý pracovní den vycházet jedna kapitola z audioknihy Brány Skeldalu – Legenda o Rovenu. Dohromady přes 12 hodin vám bude do uší mluvit...
V průběhu srpna a září bude každý pracovní den vycházet jedna kapitola z audioknihy Brány Skeldalu – Legenda o Rovenu. Dohromady přes 12 hodin vám bude do uší mluvit...
V průběhu srpna a září bude každý pracovní den vycházet jedna kapitola z audioknihy Brány Skeldalu – Legenda o Rovenu. Dohromady přes 12 hodin vám bude do uší mluvit...
V průběhu srpna a září bude každý pracovní den vycházet jedna kapitola z audioknihy Brány Skeldalu – Legenda o Rovenu. Dohromady přes 12 hodin vám bude do uší mluvit...
V průběhu srpna a září bude každý pracovní den vycházet jedna kapitola z audioknihy Brány Skeldalu – Legenda o Rovenu. Dohromady přes 12 hodin vám bude do uší mluvit...
Michal Rybka v dalším Wolfcastu rozebírá historii IBM PC. IBM byla díky svému vizionářskému šéfovi Thomasu Watsonovi Jr. energická, dominující a sebevědomá firma. Byl to prototyp úspěšného korporátu –...
V průběhu srpna a září bude každý pracovní den vycházet jedna kapitola z audioknihy Brány Skeldalu – Legenda o Rovenu. Dohromady přes 12 hodin vám bude do uší mluvit...
V průběhu srpna a září bude každý pracovní den vycházet jedna kapitola z audioknihy Brány Skeldalu – Legenda o Rovenu. Dohromady přes 12 hodin vám bude do uší mluvit...
V průběhu srpna a září bude každý pracovní den vycházet jedna kapitola z audioknihy Brány Skeldalu – Legenda o Rovenu. Dohromady přes 12 hodin vám bude do uší mluvit...
V průběhu srpna a září bude každý pracovní den vycházet jedna kapitola z audioknihy Brány Skeldalu – Legenda o Rovenu. Dohromady přes 12 hodin vám bude do uší mluvit...
V průběhu srpna a září bude každý pracovní den vycházet jedna kapitola z audioknihy Brány Skeldalu – Legenda o Rovenu. Dohromady přes 12 hodin vám bude do uší mluvit...
V průběhu srpna a září bude každý pracovní den vycházet jedna kapitola z audioknihy Brány Skeldalu – Legenda o Rovenu. Dohromady přes 12 hodin vám bude do uší mluvit...
Renesanční muž, to je Martin Bach zvaný Blixa, který přijal pozvání do našeho seriálu, aby povykládal o svých životních zkušenostech. Martin Bach se v českém herním prostoru objevil na...
Nejzajímavější poslech a nové pořady ti budeme pravidelně zasílat na e-mail.
Nejlepší české podcasty zdarma na jednom místě. Poslouchej, bav se, vzdělávej se…