Quest

Hrajete hry? Nebo jste je třeba kdysi hráli, a teď nevíte, kde s nimi znovu začít? Ať už spadáte do jakékoliv kategorie, pořad Quest si dal za cíl vás jejich světem provést.

UvádíČeský rozhlas

Všechny epizody

Quest: Co se stalo s Marissou Marcel? Immortality Sama Barlowa bourá hranice mezi hrou, filmem a realitou

Ne jeden, ale rovnou tři. Immortality herního designéra Sama Barlowa a jeho studia Half Mermaid se vzletně nazývá trilogií, tvoří ale nerozdělitelný celek jdoucí po stopách fiktivní herečky, která měla všechny předpoklady ke slávě. Za co nejnovější hit na poli interaktivních filmů sbírá nejvyšší hodnocení předních herních kritiků?

Quest: Pandemická pauza Gamescomu neprospěla. Největší herní veletrh se musel obejít bez velkých pecek

Šárka se vrátila z herního veletrhu Gamescom 2022, který se po tříleté pandemické pauze konal v německém Kolíně nad Rýnem. Ten spolu s ní navštívilo přes čtvrt milionu lidí, ale musel se obejít bez dřívějších vystavovatelských stálic, jakými jsou Sony, Nintendo nebo Activision Blizzard. Prostor vyniknout tak dostaly spíš menší tituly, na které by se jinak nejspíš nedostalo, pochybnosti o budoucnosti velkých herních akcí jsou ale nasnadě.

Quest: Two Point Campus je nejnovějším přírůstkem do žánru netradičních tycoonů, ale ne tím nejlepším

Když Two Point Hospital před několika lety navázal na humorné choroby z legendárního Theme Hospital, málokoho by asi napadlo, že jeho další díl vymění nemocniční prostředí za vysokou školu. Two Point Campus se snaží si z amerického univerzitního klima utahovat podobným způsobem, coby manažerská simulace ale za nemocničním předchůdcem dost pokulhává.

Quest: Za inkluzivnější hraní: Exkluzivita her nespočívá vždy jen v platformě

Zatímco před deseti lety internetové herní komunity ovládaly konzolové války, kdy se mezi sebou mydlili fanoušci a fanynky PC, PlayStationu a Xboxu, zatímco nadšenci do Nintenda v klidu hráli svůj Mario Kart, dnes už je militantních zastánců jediné platformy minimum. Od utopie, kdy si všichni můžeme zahrát všechno, nás ale pořád ještě dělí hromada překážek.

Quest: Kočka + kyberpunk = VSL. Stray sází na lásku kočičí poloviny lidstva a mňoukání, kdy se jí zachce

Jarda, Šárka i Lukáš mají rádi zvířátka. Ať už jsou to kočky, psi, kombinace toho nejlepšího z obou světů v podobě lišek, anebo třeba ptáčci. I proto je nadchlo Stray, kde se kočička zatoulaná v podzemním městě robotů snaží nalézt cestu domů. Podívali se ale na zoubek i dalším hrám se zvířecími protagonisty.

Quest: Herní želví nindžové jsou pro děti i dospělé, zábava na pár hodin skvěle pobaví každého

Jarda s Lukášem tentokrát postrádali Šárku, která jim utekla kamsi do lesů. Proto si na pomoc povolali Matěje Svobodu alias Mr. Hlada ze serveru Moviezone, který se jim hned na začátku svěřil, že jako malý běhal po Liberci s fialovou páskou přes oči. Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge je určena nejen pro něj, ale pro všechny, kdo mají rádi arkádové mlátičky, které zatraceně dobře vypadají.

Quest: Hvězdná pěchota znovu zasahuje v podobě strategie Terran Command

Jarda, Lukáš a Šárka mají z brouků možná strach, ale když Mobilní pěchota potřebuje, popadnou plamenomety a pro dobro lidstva s chutí vyhubí pár hnízd arachnidů. Taková je přibližná náplň čerstvé realtimové strategie Starship Troopers: Terran Command. Není ale ani zdaleka první hrou, která si z Heinleinova, potažmo Verhoevenova díla tenhle svět půjčuje.

Quest: Diablo Immortal si ze své série bere jen to horší, nejnižším kruhem pekla je ale jeho monetizace

Když přišel Diablo Immortal před čtyřmi lety poprvé představit jeho designér Wyatt Cheng, nespokojenému bučení fanoušků série se pokusil bránit posléze hojně memovanou hláškou „Do you guys not have phones?“ („Cožpak vy nemáte mobily?“). Lukáš, Jarda a Šárka sice telefony mají, přesto z mobilní verze populárního akčního RPG rozhodně neskáčou nadšením.

Quest: Největší herní svátek letos nikoho neoslnil. Nejočekávanější sci-fi Starfield děsí generičností

Jarda, Šárka a Lukáš se stejně jako široké hráčské publikum těšili na tradiční červnovou výstavu E3. Ta ovšem letos i kvůli obavám z pandemie nepřišla. Místo toho ji zasuploval notně rozdrobený týden plný streamů, kde se objevilo minimum drahých titulů pro střední proud, které letos extrémně ustoupily nezávislé produkci.

Quest: Předběžný přístup nemusí být nedodělaná nuda. Jak se v něm daří Dune: Spice Wars a Arma Reforger?

Jarda v uplynulých dnech sáhl hned po dvou hrách, které objektivním pohledem ještě nejsou hotové, ale přesto si je už můžete zahrát. Novou strategii na motivy Duny a pokračování legendární české série vojenských simulátorů Arma. S Lukášem a Šárkou se pak zamýšlejí nad otázkou, jestli jsou předběžné přístupy morem herního průmyslu, anebo se někdy vyplatí na vydání nečekat.

Quest: Zaostřeno na ostřelovačské hry: Sniper Elite 5 nabízí svobodu i uspokojivý smrtící rentgen

Lukáš s Jardou ve hrách rádi odstřelují – sice si to mnohdy nejvíc užívají v titulech, kde role snipera není tou primární, ale i přesto se v dnešní epizodě zaměřili hlavně na jeden konkrétní: Sniper Elite 5. Kam standardní formulku série posouvá otevřený svět a jaké další ostřelovačské hry se vyplatí držet v puškohledu?

Quest: Země tisíců her a jezer. Finská herní scéna je bohatší, než se zdá

Jarda se vrátil z Finska a aby toho nebylo málo, dohrál Alan Wake Remastered od finského studia Remedy Entertainment. Šárka s Lukášem za sebou čerstvou výpravu do Skandinávie sice nemají, ochotně se ale zapojili do debaty o hrách z nejsevernějšího státu a rozlouskli záhadu finského štěstí – zřejmě stačí vyvíjet hodně videoher.

Quest: Vraždící školačky, cestující žabák nebo karetní únikovka. Které hry nejlíp prolamují čtvrtou stěnu?

Zdánlivě standardní karetní hra Inscryption posbírala loni hromadu ocenění za nejlepší titul roku. Pod nenápadným zevnějškem se totiž vedle relativně obyčejných sběratelských karet se zvířátky schovává mnohovrstevnatá, chytrá satira, která dokáže být psychologickým hororem i trefnou kritikou vývojářského procesu. A jak Lukáš se Šárkou poukazují, ve své uvědomělosti není mezi hrami sama.

Quest: Série Polda je inventářem českého hraní, říká herní publicista Dan Krásný

Polda se po osmi letech vrací a má políčeno na všechny příznivce nostalgie a nemístného, místy košilatého humoru. Jestli má Pankrác s dabingem Luďka Soboty a parodie mnohdy neaktuálních celebrit v roce 2022 ještě co nabídnout, nebo už by měli zůstat za zenitem, řeší Jarda s hostem Questu, redaktorem časopisu Score Danem Krásným.

Quest: Vzhůru na divný Divoký západ s Weird West. Herní westerny nejsou jen stereotypní příběhy o kovbojích

Jarda, Lukáš a Šárka si moc nepotrpí na romantizované historky o kovbojích a indiánech, herní produkce se ale s líbivou tematikou Divokého západu pere daleko zajímavěji než rodokapsy. Důkazem je i nedávný příběhový sandbox Weird West, který mezi pistolníky a šerify míchá nadpřirozené postavy, honbu za nesmrtelností a spoustu mystiky.

Quest: 40 let, 40 her, 40 minut. Novinář Lukáš Grygar vybírá hry, které mu nastavily zrcadlo

Lukáš nedávno oslavil 40. narozeniny a kdy jindy než při významném jubileu je čas na rekapitulaci dosavadního herního života. Jarda se Šárkou nastavili stopky a dali Lukášovi čtyřicet minut na to, aby představil svou herní čtyřicítku. Navrch si pro něj, ale především pro posluchače připravili taky bingo s Lukášovými oblíbenými frázemi, které v průběhu své rozpravy zaručeně použije.

Quest: Snad až příliš dobrá na to, aby byla opravdová. Bude A Perilous Road in Luxembourg hrou roku?

Šárka a Lukáš se vyznají v nezávislých hrách, za což se jim Jarda milující vysokorozpočtovou produkci občas směje. Proto nevycházejí z údivu, když je to právě on, kdo objevil dost možná nejlepší indie kousek letošního roku. A Perilous Road in Luxembourg si půjčuje z legendární motocyklové závodní série Road Rash, ještě víc ale sází na magický realismus a na shoegaze.

Quest: Ať žijí duchové. Ghostwire: Tokyo fascinuje japonskou mytologií, ale jako hra hlavně nudí

Jarda, Šárka a Lukáš se tentokrát sešli ve studiu, aby probrali nejnovější počin herního hororového mistra Šindžiho Mikamiho, který víc než strašení tentokrát akcentuje spiritualitu, tajemno a nadpřirozeno. Ghostwire: Tokyo od Tango Gameworks nicméně funguje víc jako encyklopedie mýtů Země vycházejícího slunce, mezi akčními adventurami v otevřeném světě jde o nanejvýš průměrného zástupce.

Quest: Největší z přísných světů. Elden Ring předvádí, jak se žánr Souls her stal mainstreamem

Jarda s Lukášem si do virtuálního studia tentokrát pozvali zapáleného hráče Davida Vávru, aby společně probrali nejnovější počin japonského týmu FromSoftware. Jejich hry prosluly náročnou obtížností, která nepromíjí chyby, přičemž čerstvý Elden Ring není žádnou výjimkou. Zároveň se ale otvírá širšímu publiku a nebojí se inovovat, přestože v mnohém zůstává tradiční.

Quest: Robozvířata a silná ženská hrdinka. Horizon Forbidden West maluje méně depresivní postapokalypsu

Jarda, Šárka a Lukáš se tentokrát vydávají do pravěku, kam se v Horizonu po apokalypse technologicky dostalo celé lidstvo. Kmenová kultura stojící na pozůstatcích memů v troskách sportovních stadionů i souboje s majestátními robodinosaury hráčkám a hráčům učarovaly už před pěti lety, trojice moderátorů tak řeší, jestli tenhle recept funguje i napodruhé. A kromě toho řeší také své oblíbené hry s nerobotickými dinosaury.

Quest: Studená válka ve hrách: Když si Západ virtuálně nerozumí s Ruskem

Jarda, Šárka a Lukáš se z bezpečí svých virtuálních studií rozhodli tematicky utéct od aktuálního dění –⁠ ale ne moc daleko. Tentokrát totiž vzpomínají na hry, kde bezprostředně hrozí nebo probíhá „ta velká válka“ a mezi Západem a Ruskem panuje nevraživost.

Quest: Studená válka ve hrách: Když si Západ virtuálně nerozumí s Ruskem

Jarda, Šárka a Lukáš se z bezpečí svých virtuálních studií rozhodli tematicky utéct od aktuálního dění –⁠ ale ne moc daleko. Tentokrát totiž vzpomínají na hry, kde bezprostředně hrozí nebo probíhá „ta velká válka“ a mezi Západem a Ruskem panuje nevraživost.

Quest: Taková průměrná zombie apokalypsa. Dying Light 2 s nakaženým parkouristou žánr nikam neposouvá

Zombie platí za vděčné herní nepřátele a taky za žánr vytěžený do morku kostí. Jarda, Šárka a Lukáš tentokrát ve virtuálním studiu probírají akci s nemrtvými mozkožrouty Dying Light 2, která je revoluční maximálně v tom, kolik klišé o zombících a překonaných herních trendů zvládá dostat na plochu svého otevřeného města.

Quest: Nostalgie i absolutní imerze. Hry využívající rozhraní počítačů a mobilů jsou skvělými vypravěčkami

Internet Explorer, ICQ, flashové hry, kýčovité stránky plné animované grafiky a automaticky se přehrávající hudby. Takhle nějak vypadal internet na počátku milénia a šlo o dobu skutečně formativní, dokonce i pro Jardu, Lukáše a Šárku, ale především pro spoustu vývojářů a vývojářek, kteří nejrůznější rozhraní, prohlížeče a komunikační klienty promítli i do své herní tvorby.

Quest: Nejdražší hra všech dob, nebo největší podvod? Jak se hraje Star Citizen po 10 letech vývoje

Jarda, Šárka a Lukáš otevřeli okna kosmu dokořán a vydali se vyzkoušet aktuální nabídku vesmírných simulátorů. Lukáš se pustil do rozpracovaného Star Citizen, který ani po deseti letech vývoje a 432 milionech vybraných dolarů stále není hotový. V čem všem je zatím horší než Elite Dangerous nebo EVE Online a má šanci být někdy tím nejlepším?

Quest: Nejdražší hra všech dob, nebo největší podvod? Jak se hraje Star Citizen po 10 letech vývoje

Jarda, Šárka a Lukáš otevřeli okna kosmu dokořán a vydali se vyzkoušet aktuální nabídku vesmírných simulátorů. Lukáš se pustil do rozpracovaného Star Citizen, který ani po deseti letech vývoje a 432 milionech vybraných dolarů stále není hotový. V čem všem je zatím horší než Elite Dangerous nebo EVE Online a má šanci být někdy tím nejlepším?

Quest: Lepší vyhořet než se stěhovat? Hra Unpacking je nostalgickým snem i simulátorem vybalování

Jarda, Šárka i Lukáš už se v životě někdy stěhovali. Dokonce vícekrát, ale přesto pro ně bylo překvapením, kolik her tenhle náročný životní moment tematizuje. Tentokrát si tak posvítili nejen na Unpacking, nezávislou pixelartovou jednohubku, jejíž náplň zcela odpovídá názvu.

Quest: Přívětivější a přátelštější než World of Warcraft. Stává se Final Fantasy XIV novou ikonou MMORPG?

Jarda Möwald si do virtuálního studia pozval polovinu Stárnoucích mileniálů a experta na sociální sítě Michala Zlatkovského spolu s herním vývojářem Davidem Vávrou. Společně probrali vycházející hvězdu všech fanoušků MMORPG. World of Warcraft je mrtvý, ať žije Final Fantasy XIV – onlinovka tak populární, že ji vydavatel musel na čas přestat prodávat.

Quest: Nové nápady i staří známí. Které hry vyhlížet v roce 2022?

Jarda, Šárka a Lukáš v první letošní epizodě rekapitulují své loňské predikce pro herní svět. Kdo se trefil, kdo byl úplně vedle a kdo se aspoň správně těšil? Došlo samozřejmě i na debatu o hrách, které by během 2022 měly vyjít – a že by po hromadě odkladů zajímavých kousků mohlo jít o velmi poctivý ročník.

Quest: Silvestrovský speciál: Ani pro videohry nebyl rok 2021 nic moc

S posledním dnem roku 2021 přichází také poslední Quest, a tak je na místě bilancovat, co se v herním světě v uplynulých dvanácti měsících událo. V mainstreamu vlastně nic zvláštního, takže se Lukáš s Šárkou pořád víc uchylují k nezávislé scéně, zatímco Jarda stále častěji sahá po kouscích, co brzy oslaví 25. výročí existence.

Quest: Zábavná střílečka i komentář o síle umělé inteligence. Halo Infinite je tím, co si publikum žádá

Jarda, Lukáš a Šárka se ve virtuálním studiu tentokrát sešli, aby probrali návrat jedné z vlajkových lodí konzole Xbox – Halo Infinite. Hra sice ani po ročním odkladu není tak docela kompletní, absentuje v ní lokální multiplayer, editor map i kooperace, přesto však nadchla nejen hosta Questu, herního redaktora Tadeáše Pepře.

Quest: Bez dýmky, bez Watsona. Obstojí Sherlock Holmes: Chapter One mezi nejlepšími herními detektivkami?

Jarda, Šárka a Lukáš se tentokrát sešli ve svých domácích studiích, aby probrali nejen nejčerstvější herní detektivku se Sherlockem Holmesem, ale i jeho předchozí virtuální eskapády a také nejslavnější videoherní zločiny. Proč mezi nejlepší videoherní detektivy patří spisovatelé a pojišťováci, kteří se k vyšetřování připletli omylem?

Quest: Návrat ke strategickým kořenům a málo odvahy. Překonává nové Age of Empires IV legendární druhý díl?

Jarda a Lukáš ve studiu tentokrát přivítali hosta, herního novináře a jednoho z nejskalnějších fanoušků Age of Empires II Vaška Pecháčka. Společně probrali jak kořeny strategické série, která v nultých letech nemohla chybět na počítači žádného historického nadšence, tak i jejího nejnovějšího člena v podobě Age of Empires IV a vylepšených edic starších dílů.

Quest: Závodění ve Forza Horizon 5 neumí překvapit. Naráží herní žánr na své limity?

Jarda, Šárka a Lukáš se tentokrát ve studiu sešli, aby probrali hned dva aktuální kousky otřásající herním světem. Zatímco Forza Horizon 5 se těší spíš pozitivnímu přijetí, protože jde o přístupné závody pro každého, remaster tří oblíbených dílů legendární a kontroverzní série Grand Theft Auto budí emoce z úplně jiných důvodů než díky svým kvalitám.

Quest: Guardians of the Galaxy jsou jednou z nejlepších herních adaptací komiksů od Marvelu

Jarda a Šárka mají rádi komiksy, komiksové filmy, a dokonce i komiksové hry. Ve studiu je tentokrát navštívil filmový kritik a komiksový nadšenec Matěj Svoboda alias MrHlad, aby společně probrali nejen novinku Marvel’s Guardians of the Galaxy, ale i další hry na motivy komiksů, zejména těch se superhrdiny.

Quest: Hry podle Duny. Nepochopená adventura a první realtimová strategie své nástupce teprve hledají

Jarda, Šárka a Lukáš viděli novou Dunu režiséra Denise Villeneuvea, s různou mírou úspěšnosti četli i knižní předlohu od Franka Herberta, především pak ale hráli hry z devadesátých let na motivy filmu Davida Lynche. A nebyli sami – ve studiu uvítali hudebníka, zvukaře a hráče zaniklé webové strategie Duna Online, Tomáše Tkáče.

Quest: Plno vyprázdněného obsahu. Herní sérii Far Cry dochází v šestém díle dech

Šárka s Jardou a Lukášem si tentokrát berou na paškál sérii Far Cry, která mezi sebou v říjnu přivítala šestý hlavní díl. Hráčům a hráčkám se zkušeností s otevřenými světy nepřináší nic moc nového, a tak dojde i na vzpomínání na doby, kdy všechny nebyly jako přes kopírák.

Quest: Politika ve hrách: vyhrát volby není tak těžké jako uřídit demokratický stát

Česko má za sebou volby do Poslanecké sněmovny, a tak se Lukáš, Šárka a Jarda společně rozhodli podívat na hry, jejichž ústředním tématem je právě politika a demokracie.

Quest: Videohry s vůní padajícího listí. Kterými tituly přivítat podzimní atmosféru?

Podzim znamená v herním světě příval nových titulů ve snaze přichystat vánoční trh, ale často také hráčský návrat k osvědčeným klasikám. Jarda s Lukášem prozradí, jaké hry letos vítají oni a jestli se mezi ně v budoucích letech zařadí generátor hrdinských příběhů Wildermyth.

Quest: Na Hromnice o kocovinu více. Jak se probít ze smyčky akčního hitu Deathloop?

Studio Arkane hrdě nese pochodeň kultovních devadesátkových her Thief nebo System Shock, pro které na moderním trhu, zdá se, není místo. Po atmosférických klenotech Dishonored a Prey teď vývojáři a vývojářky z Francie a Texasu přichází s novinkou Deathloop, která do své časové smyčky lapila i Šárku.

Quest: Čeká PlayStation 5 zářná budoucnost? Odklady střídá radost z nových Star Wars nebo Gran Turisma

Konzole PlayStation 5 je sice oficiálně v prodeji skoro rok, ani zdaleka se ale ještě nedostala ke všem zájemcům. Majitelé a majitelky zase po prvotní radosti často zjišťují, že na svém novém herním zařízení mohou sice hrát spoustu starých her, těch nejčerstvějších novinek je ale pomálu. A proto se Šárka, Jarda a Lukáš podívali na PlayStation Showcase, aby zhodnotili, co z line-upu nadcházejících her stojí za vyhlížení.

Quest: 5 let se Switchem. Jak konzole od Nintenda změnila herní svět?

Od představení konzole Nintendo Switch uběhne zanedlouho už celých pět let, a jak říká Jarda, bývá to ten čas, kdy jsou herní systémy v polovině životního cyklu. Šárka nicméně oponuje, že v případě japonské firmy, která si ráda dělá věci po svém, to možná tak úplně platit nebude. Společně pak oba moderátoři shrnují, co nejzajímavějšího na Switchi zatím vyšlo i proč se těm nejčerstvějším kouskům máte raději vyhnout.

Quest: Když se kreativita utrhne ze řetězu. Psychonauts 2 dokazují, že i trnitý vývoj může dopadnout skvěle

Jarda, Šárka a Lukáš mají slabost pro tvorbu studia Double Fine, kterému v uplynulých dnech vyšlo pokračování kultovní plošinovky Psychonauts. Vývoj druhého dílu, zčásti zafinancovaného fanoušky skrz crowdfundingovou platformu, se potýkal s řadou problémů, ale je důkazem, že i z několikrát odložených her se nakonec můžou vyklubat výjimečné klenoty.

Quest: Když se kreativita utrhne ze řetězu. Psychonauts 2 dokazují, že i trnitý vývoj může dopadnout skvěle

Jarda, Šárka a Lukáš mají slabost pro tvorbu studia Double Fine, kterému v uplynulých dnech vyšlo pokračování kultovní plošinovky Psychonauts. Vývoj druhého dílu, zčásti zafinancovaného fanoušky skrz crowdfundingovou platformu, se potýkal s řadou problémů, ale je důkazem, že i z několikrát odložených her se nakonec můžou vyklubat výjimečné klenoty.

Quest: Česká hra Svoboda 1945: Liberation vypráví o odsunu Němců tak, jak to hodiny dějepisu nedělají

Jarda tentokrát ve studiu přivítal hned trojici hostů – Ondřeje Pašku, Andreu Hubertovou a Ondřeje Trhoně ze studia Charles Games. To v uplynulých dnech vydalo svou v pořadí druhou hru, Svobodu 1945: Liberation, která představuje unikátní kombinaci adventury, interaktivních rozhovorů a hratelných vzpomínek na konec druhé světové války

Quest: Česká hra Svoboda 1945: Liberation vypráví o odsunu Němců tak, jak to hodiny dějepisu nedělají

Jarda tentokrát ve studiu přivítal hned trojici hostů – Ondřeje Pašku, Andreu Hubertovou a Ondřeje Trhoně ze studia Charles Games. To v uplynulých dnech vydalo svou v pořadí druhou hru, Svobodu 1945: Liberation, která představuje unikátní kombinaci adventury, interaktivních rozhovorů a hratelných vzpomínek na konec druhé světové války

Quest: Olympijské videohry nejsou nic moc. Kde jinde si sportovní disciplíny virtuálně vyzkoušet?

Letní olympiáda v Tokiu pomalu končí, ale v Jardovi, Šárce a Lukášovi chuť věnovat se sportovním aktivitám zůstane i v následujících týdnech. Minimálně doma na monitorech. A protože prakticky všechny videoherní adaptace olympijských her stojí za starou bačkoru, rozhodli se moderátoři pro jednotlivé disciplíny vybrat alternativy v poněkud nesouvisejících titulech.

Quest: Černobílý monitor, tlačítko turbo a desítky disket. Co obnášelo hraní her v minulém tisíciletí?

Jardovi s Lukášem je přes třicet, a protože je Šárka tentokrát ve studiu nechala o samotě, rozhodli se k nerušenému vzpomínání. Zejména na ty doby, kdy tráva možná nebyla zelenější, ale hraní her bylo výsadou několika vyvolených, jejichž rodiče z různých důvodů pořídili domů počítač, nebo taky výsadou hrát u kamarádů

Quest: Nejzvláštnější herní konce. Kde bouchají atomovky a který horor ovládá shiba-inu?

Jarda, Šárka a Lukáš s pocitem dobře odvedené práce rádi dohrávají hry. Občas je ale namísto uspokojivého příběhového zakončení čeká jen šok, zklamání anebo hůř – cliffhanger poutající na další díl, který ale ani po letech nepřijde.

Quest: Ratchet & Clank: Rift Apart je nejroztomilejší animák, který místo sledování můžete hrát

Jarda, Šárka a Lukáš rádi cestují, ale momentálně se svému koníčku oddávají hlavně ve virtuálních světech. Tentokrát se společně vydávají do mnoha časových rovin a alternativních realit v Ratchet & Clank: Rift Apart a poprvé v historii vesmírného simulátoru Elite Dangerous také pěšky na povrch planet v rozšíření Odyssey.

Quest: Herní výstava vymknutá z kloubů. E3 2021 nastínila, jak se bude hrát po pandemii

Herní průmysl je jedním z těch, kterým koronavirová pandemie paradoxně pomohla k rekordním výsledkům. Videohry pro miliony lidí představovaly příjemný způsob, jak se doma odreagovat a klidně i setkat s přáteli, alespoň virtuálně. Jak se ale s čistě digitálním prostředím poprala E3, u které velká část kouzla spočívá v tom, že se osobnosti herního světa společně fyzicky sejdou na výstavišti v Los Angeles?

Quest: Láska, smrt a game studies. Herní klub se snaží kultivovat diskuzi o videohrách

Jarda se Šárkou tentokrát ve virtuálním studiu přivítali rovnou dva hosty – Janu Unzeitigovou a Jakuba Janovského, zakladatele facebookové skupiny Herní klub. V ní herní fajnšmekři řeší nejen herní aktuality a to, že je hraní baví, ale třeba i to, jakých aspektů si na aktuálních a oblíbených titulech cení a z jakého důvodu.

Quest: Mass Effect Legendary Edition ukazuje, jak nejlepší sci-fi RPG obstálo před zubem času

Jarda, Šárka a Lukáš milují science fiction a vlastně taky RPG. Proto je návrat trilogie Mass Effect v podobě vylepšené Legendary Edition potěšil, byť každého z různých důvodů. Remaster totiž cílí jak na nostalgiky, tak na ty, kteří se k epickému dobrodružství velitele Sheparda či velitelky Shepardové zatím nedostali.

Quest: Fenomén boomer shooters. Mají staré střílečky dnešním hráčům ještě co nabídnout?

Jarda s Lukášem zažili konec devadesátek, a tak zaznamenali i rostoucí popularitu žánru, který má s dnešními střílečkami společné vlastně jen samotné střílení. Do virtuálního studia si zároveň pozvali herního novináře Honzu Modráka, aby společně probrali, v čem spočívá kouzlo přímočarého herního designu.

Quest: Fenomén boomer shooters. Mají staré střílečky dnešním hráčům ještě co nabídnout?

Jarda s Lukášem zažili konec devadesátek, a tak zaznamenali i rostoucí popularitu žánru, který má s dnešními střílečkami společné vlastně jen samotné střílení. Do virtuálního studia si zároveň pozvali herního novináře Honzu Modráka, aby společně probrali, v čem spočívá kouzlo přímočarého herního designu.

Quest: Fenomén boomer shooters. Mají staré střílečky dnešním hráčům ještě co nabídnout?

Jarda s Lukášem zažili konec devadesátek, a tak zaznamenali i rostoucí popularitu žánru, který má s dnešními střílečkami společné vlastně jen samotné střílení. Do virtuálního studia si zároveň pozvali herního novináře Honzu Modráka, aby společně probrali, v čem spočívá kouzlo přímočarého herního designu.

Quest: Strach a hnus v Rumunsku. Resident Evil Village jde do akce s východoevropskými mýty

Jarda, Šárka a Lukáš mají z herního hororového žánru v posledních letech spíše rozpačité pocity a nejnovější přírůstek do série Resident Evil perfektně vystihuje proč.

Quest: Brutální a béčkový. Ani nový Mortal Kombat nenapraví reputaci filmům podle her

Jarda, Šárka a Lukáš mají kromě videoher taky rádi filmy. Proto si tentokrát do virtuálního studia pozvali filmového publicistu Matěje Svobodu alias Mr. Hlada, aby odpověděli na palčivou otázku: Jak se vyvedl Mortal Kombat od režiséra Simona McQuoida?

Quest: Abeův průšvih. Oddworld: Soulstorm jako perverzní Studio Kamarád nudí zastaralým game designem

Jarda se Šárkou se ve virtuálních studiích tentokrát nepotkali s Lukášem, ale Tondou Tesařem, který se identifikuje coby fanoušek série Oddworld. Ovšem té původní, z konce devadesátek, která se ale v předělávkách vrací, aby stejný příběh a hratelnost hráčům nabídla znovu, v moderní grafice. Společně tak Jarda s Tondou a Šárkou proberou, proč to v případě Abea a Oddworldu možná není tak úplně dobrý nápad.

Quest: It Takes Two je nejlepší současná gaučová kooperace pro dva. Oba ale musejí umět hrát hry

Multiplayeru alias hry více hráčů je hromada druhů. Lokální a online, kooperativní a kompetitivní, pro dva, dvacet nebo pro stovky lidí. Jarda, Lukáš a Šárka se tentokrát zaměří na ty tituly, kde by hráči měli vzájemně spolupracovat a většinou u nich můžou sedět na jedné pohovce. Vítejte ve světě gaučových koopů!

Quest: Remake Final Fantasy VII je ideálním vstupem do kultovní japonské série

Jarda se Šárkou nejsou ve světě JRPG zrovna kovaní, a proto si na pomoc s epizodou o Final Fantasy VII přizvali hosta, herního novináře Jirku Škrampala. Ten hrál prakticky všechny díly série, které v Evropě vyšly, a k předělávce toho kultovního z roku 1997 má pořádně kritický přístup.
Jaromír Möwald, Lukáš Grygar, Šárka Tmějová

Quest: Vzpomínání na kontroverzní Grand Theft Auto. Co má společného s 11. zářím a který díl nejlíp zestárl

Jarda, Šárka a Lukáš jsou mezi fanoušky GTA možná trochu neobvyklým jevem – všichni tři totiž svorně tvrdí, že ho nehrají kvůli bezbřehému násilí, destrukci a kontroverzi, ale kvůli satirickému příběhu, popkulturním odkazům a taky proto, jak posouvá technologické hranice. A jelikož GTA VI visí někde v nedohlednu, rozhodli se dosavadní díly série seřadit podle toho, jak moc jim přirostly k srdci.
Jaromír Möwald, Lukáš Grygar, Šárka Tmějová

Quest: Fenomén Valheim. Hráče pohltil ošklivý, ale geniálně detailní vikinský boj o přežití

Hráči podléhají trendům jako kdokoliv jiný a první měsíce letošního roku patřil žebříček nejhranějších titulů na počítačích právě Valheimu. Kde se průzkumnický survival vzal a co dělá oproti ostatním hrám ve svém žánru jinak, o tom si Jarda s Lukášem povídají s dvojicí hostů: Davidem Vávrou a Jonathanem Tonem.
Jaromír Möwald, Lukáš Grygar, Šárka Tmějová

Quest: Velký návrat MMORPG v době pandemie? Stesk po společenském životě zaženou, ale nenahradí ho

Jarda, Šárka ani Lukáš nikdy nepatřili k velkým závislákům na online hrách. Stejně jako žánr MMORPG si na počátku tisíciletí prošli vývojem, ať už s Lineage 2, či s „wowkem“. Tehdy jimi doplňovali svůj sociální život, což je přesně aspekt, který by v současné pandemii leckomu mohl přijít vhod.

Quest: Herní design pro každého. Nový obor na FAMU chce kultivovat médium i vychovávat vývojáře

Do Jardova virtuálního studia tentokrát zavítali Tereza Fousek Krobová a Michal Berlinger, dvojice vyučujících z nově otevřeného oboru herní design na Filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění v Praze. Co musí umět uchazeči o studium a s čím naopak budou absolventi magisterského programu ze školy odcházet, se dozvíte v rozhovoru.

Quest: Česká budovatelská strategie Nebuchadnezzar připomíná devadesátky i kouzlo virtuálního stavění

Dvoučlenné tuzemské studio Nepos Games v minulých dnech vydalo svou prvotinu, budovatelskou strategii Nebuchadnezzar. Jak těžké bylo navázat na klasiky žánru jako série Caesar či Pharaoh a proč si studio vybralo zrovna oblast Mezopotámie, prozradí v rozhovoru vývojář Josef Hájíček.

Quest: Jak videohry pracují se strachem? Víc než prvoplánové lekání a nechutnost funguje zlovolná atmosféra

Moderátoři Questu Jarda, Lukáš a Šárka se bojí rádi. Proto se Šárka s chutí pustila do čerstvého pokračování skákačky Little Nightmares, která si skrz hororovou metaforu pohrává s peterpanovským syndromem. Jeho dítka se snaží uniknout tomu nejděsivějšímu, co se týká všech z nás. Stárnutí. Všichni tři se ale shodli na tom, že nejvíc se se strachem potýkali ve hrách, které považovali za bezpečné.

Quest: Hitman 3 je důstojným zakončením série o holohlavém zabijákovi. Nové fanoušky ale nepřiláká

Když se před 21 lety objevil na obrazovkách počítačů úplně první díl série Hitman, byl to pro hráče doposud neviděný koncept. Ne že by neexistovaly žádné hry založené primárně na plížení, většina z nich ale nebyla ukotvená v reálném moderním světě nebo se neobešla bez sci-fi či fantasy prvků. Dvě desetiletí jsou ale dlouhá doba a i samotnému studiu IO Interactive dochází, nakolik je tehdy originální počin dnes už vytěženou záležitostí.

Quest: Jak získat modrou krev snadno a rychle? Herní vladaření často stojí na výchově princezen

Monarchistických uspořádání už napříč světem moc nezbývá, a tak všem aspirantům na královny, krále, prince a princezny nezbývá nic moc jiného než se uchýlit do světů, kde je možné cokoliv. Do světů videoherních. Jarda, Lukáš a Šárka si tentokrát povídají o hrách, kde je možné stát se panovníkem či panovnicí a spravovat vlastní království. Minimálně některé z jeho aspektů.

Quest: Jaké hry vyhlížet v roce 2021? Slibuje návraty starých značek, časové smyčky i ztracená koťátka

Zatímco v minulém díle Šárka s Jardou a Lukášem rekapitulovali uplynulý pandemický rok ve hrách, tentokrát vyhlíží do budoucnosti a vypichují několik očekávaných videoherních kousků. Jak se ale Šárka přesvědčí hned v úvodu, nevyplatí se příliš spoléhat na to, že tituly oznámené na letošní rok skutečně letos i vyjdou. Pravděpodobně nás totiž čeká primárně rok herních odkladů.

Quest: Alternativní kyberpunk či manažer vesmírné lodi. Které hry z 2020 neminout mimo střední proud?

Quest spolu s herním průmyslem přetáčí kalendář. Povánoční období ve hrách obvykle znamená období klidu, kdy nic nového nevychází, a tak vybízí k rekapitulacím. Jarda, Lukáš a Šárka se proto sešli a bilancují, respektive mluví o hrách, na které se ve vysílání během roku 2020 nedostalo, ale dostat by se na ně mělo. A mají pro posluchače spoustu tipů na tituly, s nimiž si můžete ukrátit další kolečko lockdownu a karantény.

Quest: Nejočekávanější hra roku Cyberpunk 2077 trhá rekordy, ale pro hráče je i obřím zklamáním

Pro polské studio CD Projekt RED je čerstvě vydaný Cyberpunk 2077 velmi hořkosladkým úspěchem. Po rekordních předobjednávkách s 8 miliony kusů zažilo kvůli rozporuplnému přijetí obří propad na burze a poté i skandál se stažením digitální verze pro PlayStation 4. Za místy skřípající okrasnou schránkou se ale aspoň podle moderátorů Questu schovává poctivé kyberpunkové RPG, které by si měl zahrát každý – až bude opravené.

Quest: Nedostatkový PlayStation 5 zatím není revolucí. Nabízí málo nových her i ovladač s potenciálem

Jarda, Šárka a Lukáš tentokrát rozebírají nástup konzole nové generace od Sony, která je sice celosvětově vyprodaná, ale na hrstce her, které přišly s ní, jim dech zrovna nevyrazila. Demon’s Souls naproti tomu Jardu nadchlo, stejně jako patrně nadchne všechny fanoušky původní hry z roku 2009, ale i příznivce žánru s přísnou obtížností, která hráčům nedá nic zadarmo.

Quest: Studená válka a videohry. Střílečka Call of Duty: Black Ops Cold War se pere se špionským konfliktem

Sedmnáctý díl Call of Duty vrací jednu z nejpopulárnějších střílečkových sérií zpátky do 80. let, kdy se americko-sovětský konflikt proměnil z otevřeného boje na souboj propagandy, tajných agentů, špionů a konspirací. Kampaň Black Ops Cold War ve velkém operuje s vymýváním mozků a spíš než realistická je hodně fantasmagorická.

Quest: Assassin’s Creed Valhalla je vikinskou pohádkou, která spoléhá na věhlas značky

Třináct let, dvanáct velkých dílů, bezpočet odboček. Série historických akčních adventur Assassin’s Creed se tentokrát vydává na sever, do 9. století našeho letopočtu. Skryté čepele, skákání do sena a parkour zůstávají, nutnost kradmého přístupu zmizela už dávno, přibyly RPG prvky a plenění. Jarda se Šárkou spolu se svým hostem, herním novinářem Milošem Bohoňkem v Questu řeší, co dělá asasína asasínem.

Quest: Watch Dogs: Legion vám umožní stát se kýmkoliv. Nejspíš o to ale nebudete stát

Nový přírůstek v sérii Watch Dogs měl nabídnout hned dva druhy revoluce. Tu příběhovou, která v blízké budoucnosti osvobodí Londýn ze spárů totality, a jednu další v hratelnosti. Každý Londýňan totiž představuje potenciální hratelnou postavu. Jak moc se Ubisoftu tahle vize povedla? Jarda se Šárkou si k hodnocení přizvali šéfredaktora herního serveru Hrej Tadeáše Pepře. A nadšení moc nebyli.

Quest: Předělávka hororového survivalu Resident Evil 3 není ani zdaleka tak děsivá jako realita tam venku

Remaky starších děl do moderní podoby nejsou jen záležitostí filmového průmyslu. Ve skutečnosti začaly předělávky nejrůznějších klasik a zakladatelů žánru představovat poměrně podstatný segment herního trhu. Loňský Resident Evil 2 sklidil u fanoušků hororových her nadšené ovace, protože zvládl přiměřeně inovovat a přitom zachovat pocit nostalgie. Jak je na tom letošní Resident Evil 3?

Quest: Peklo na Zemi: Démonická invaze v Doom Eternal vás odnese zpátky do devadesátek

Zatímco natáčení nových desek, filmů a seriálů se s vlnou sebeizolace prakticky zastavilo, herní průmysl běží dál. Počítačové hry se totiž podle všeho z domova dělají snáz. Nový díl střílečky Doom Eternal vyšel ve stejný den jako poklidný simulátor života na odříznutém ostrově Animal Crossing: New Horizons. Oba tituly vám ze zkušenosti redaktorů Questu pomohou vyrovnávat se se stresem, každý ale trochu jiným způsobem.

Quest: Jak se zabavit v karanténě? Co si zahrát v době, kdy nesmíte ven

Epidemie koronaviru COVID-19 už patrně ovlivnila život každého z nás. Nezáleží jen na tom, jestli máte zásoby toaletního papíru a mouky, ani na tom, že na večerní akce stejně nechodíte ani v době, kdy se to smí. Při takzvaném social distancingu, který prokazatelně pomáhá proti šíření nemocí, je mimo jiné cílem odříznout se od světa a ven vycházet jen v nutných případech. Redaktoři Questu radí, jak se v domácí karanténě nezbláznit a k čemu ji z herního hlediska naopak využít.

Quest: Hraní za časů koronaviru. Plague Inc. ani Theme Hospital vás na pandemii nepřipraví, ale uklidňují

Nový typ koronaviru COVID-19 se momentálně skloňuje prakticky všude, kam přijdete, a hry nejsou žádnou výjimkou. Hrozící epidemie vzbudila raketový zájem o mobilní simulátor vaší vlastní smrtící nemoci Plague Inc., kde je vaším cílem vyhubit lidstvo. Proč byste si ale podle moderátora Jardy Möwalda měli raději postavit svou vlastní nemocnici v Two Point Hospital?

Quest: Chcete vytvořit vlastní hru? S Dreams se může herním vývojářem stát úplně každý

Tvorba her dnes už zdaleka není záležitost několika nadšenců někde v garáži. Přesto je snadné namítnout, že kromě potřebných programů může být obtížné sehnat na vývoj třeba peníze nebo dostatek znalostí a zkušeností či adekvátně velký tvůrčí tým. Proč nedostatek čehokoliv – snad jen kromě času – u editoru Dreams vůbec nevadí?

Quest: Nejhorší PC hra všech dob: Warcraft 3: Reforged všechny naštval

Warcraft během 26 let nabobtnal z realtimové strategické trilogie v masivně multiplayerové online RPG s miliony hráčů i v populární karetní hru. Proč je tenhle fantasy svět tak oblíbený, čím byly hry ve své době revoluční a proč nová verze Warcraft 3: Reforged minulý měsíc většinu stratégů naštvala?

Quest: Hry, které voní třešňovým koláčem. Americana ve formě putování, country i zašlého bistra

Americana není herním žánrem v pravém slova smyslu. Přesto se stejně jako ve zbytku popkultury najde hezká řádka titulů, které oslavují takzvaný americký sen, kulturu a obecně styl života typický pro USA. Ať už jde o cestování v rozhrkané dodávce po nekonečných mílích dálnice na středozápadě, ošuntělé benzínky a dinery, adoraci vlajky i George Washingtona, nebo klidná předměstí z 50. let.

Quest: Hry proti trudomyslnosti. Jak hry pomáhají bojovat se špatnou náladou i depresí

Deprese a úzkosti představují novodobou epidemii. S ní souvisí i fenomén self-care, který coby doplněk konvenčních metod jako medikace a psychoterapie spočívá v tom, že člověk zkrátka dělá to, co je mu příjemné, pamatuje si, že mu to dělávalo radost, nebo ho prostě jen uklidňuje. Pro mnohé tenhle únik může představovat právě hraní her a redakce Questu vybírá ze své sbírky ty, které mohou pomoct překonat nejen náhlý nával melancholie.

Quest: Pokračování legendárního Doomu přináší virtuální peklo na Zemi

Střílečka Doom se od roku 1993 stala legendou, která položila základy do té doby neviděného žánru, a nezbytnou součástí popkultury, o níž alespoň slyšeli i mnozí nehráči. Má tahle série po téměř 27 letech stále ještě co nabídnout? V novém Questu probereme Šárčiny dojmy z varšavské prezentace a hratelné ukázky Doom Eternal, kde se to démony, násilím a brutalitou jen hemžilo.

Quest: Nestřílíme, pomáháme. Nejzajímavější logické hry, které vás naučí přemýšlet jinak

Videohry v mainstreamu možná pořád nemají tu nejlepší pověst, přestože si je minimálně na mobilním telefonu občas zahraje prakticky každý. V Questu se Šárka a Lukáš tentokrát podívají na tituly, kde se až na výjimky nestřílí a nebojuje, ale naopak před nás kladou zajímavé problémy, jejichž řešení nespočívá v agresivní likvidaci, ale spíš v neotřelém pohledu na svět a schopnosti respektovat nastavená pravidla – případně možnosti vytvářet si svá vlastní. 

Quest: Co v roce 2020 vyhlížet v herním světě? Kyberpunk, upíry i nové konzole

Jedna dekáda končí, jiná začíná. Herní svět tento začátek podle všeho plánuje vzít velmi zostra. Konzoloví hráči se těší na výkon nových produktů Sony a Microsoftu, technologické firmy vidí budoucnost ve streamování, všichni pak ale především vyhlíží chystané tituly. Jaký ráz bude mít rok 2020 z hlediska žánrů? Jako obvykle si každý najde to svoje, nepopiratelný trend ale tvoří kyberpunkové zasazení.

Quest: Detektiv, astronauti i drzá husa. Bilance videoherního roku 2019

Co hráč, to názor a odlišný vkus. Někdo fandí závodům, někdo strategiím, jiný nepohrdne umělečtější tvorbou a další sleduje pouze mainstreamovou produkci. Ale ať už patříte do libovolné škatulky, anebo je třeba úplně odmítáte, jistě jste v letošním roce potkali alespoň jednu hru, která vás zaujala. Herní průmysl nepřestává růst a s ním i nabídka pro hráče všech tvarů, velikostí, pohlaví i vyznání.

Quest: James Cole: Mám rád podnětné rozhovory o hrách, ne nadšené geekovské skandování

Pokud jste se někdy jen letmo otřeli o český hip hop, jméno James Cole vás určitě nemohlo minout. Autor projektů jako Supercroo, Moby Dick, Stanley Kuffenheim nebo hudebního filmu Česká RAPublika je ale také vášnivým hráčem. Jeho podcastová série Virtuální světy Jamese Colea v těchto dnech běží na vlnách Radia Wave, osazenstvo Questu se tedy rozhodlo filozofujícího rappera s přesahem vyzpovídat.

Quest: Hraní na cestách: Switch Lite se vejde do kapsy a zahrajete si na něm i Zaklínače 3

Konzole od společnosti Nintendo stále nemají v Česku příliš velkou tradici. Nejnovější z nich, Nintendo Switch, vyšla nedávno v reedici Lite. Jak název napovídá, jde o lehčí, levnější a menší variantu, kterou oproti původní verzi nemůžete připojit k televizi ani z ní odpojit postranní ovladače. Zní to jako o dost míň muziky za o trochu míň peněz? Možná, ale vůbec tomu tak není a osazenstvo Questu tenhle pokus o moderní handheld docela nadchl.

Quest: Wololo! Legendární strategie Age of Empires II se vrací ve své nejsilnější podobě

S klidným svědomím se dá říct, že zlatý věk realtimových strategií už si hráči odžili. Jejich nekorunovaná královna Age of Empires II vyšla poprvé v roce 1999, o její popularitě pak svědčí to, že ji spousta fanoušků budování a dobývání hraje dodnes. Mohou za to nejen její nesporné kvality v tomto žánru, který se kvalitního nového kousku dočká jen sporadicky, ale především pak fakt, že se pravidelně dočkává nových reedic. A změny v tomto případě nejsou pouze kosmetické.

Quest: Nové herní Star Wars vám do ruky vrazí světelný meč a splní fantazii o rytířích Jedi

Během posledního sčítání lidu v roce 2011 se přes 15 000 Čechů přihlásilo k víře Jedi, která se podle Českého statistického úřadu hlásí k „morálním hodnotám rytířů Jedi z filmové ságy Hvězdných válek“. Důvěru v Sílu si učedníci, ale i nevěřící Tomášové mohou nyní v praxi vyzkoušet ve Star Wars Jedi: Fallen Order, nové akční adventuře z notoricky známého univerza. 

Quest: Lesk a bída sdílené ekonomiky: Hra Neo Cab straší dystopií v blízké budoucnosti

Řídit pro některou z „taxislužeb budoucnosti“ je na jednu stranu fajn, pokud chcete být pánem svého času, na druhou stranu z takové práce plyne minimální odměna a prakticky nulová jistota. Lina, hlavní hrdinka futuristické adventury Neo Cab, je poslední lidskou taxikářkou ve městě. Všechny ostatní vytlačila automatizace, která vtíravě prostoupila každodenní životy metropole Los Ojos do posledního zbytečku soukromí.

Quest: Call of Duty: Modern Warfare, nebo Death Stranding? Quest hledá hru letošního podzimu

Z jedné strany už můžeme letošní rok začít pomalu rekapitulovat pro nejrůznější žebříčky hodnotící uplynulý rok, z té druhé nám teprve zvolna dobíhá podzimní sezona herní sklizně. Předvánoční období je na nové hry logicky bohaté a v posledním Questu se urodilo hned dvojnásobně. Jarda Möwald, Šárka Tmějová a nový spolumoderátor Lukáš Grygar se společně podívají na nejnovější přírůstek v sérii Call of Duty i na záhadu jménem Death Stranding.

Quest: Opulentní urban fantasy Disco Elysium od základů překopává žánr detektivních her

Počítačové hry nám často slouží jako forma eskapismu, kdy si můžeme vyzkoušet role v běžném životě ne zcela dostupné. Detektivní hry nás často vedou za ručičku a je téměř nemožné v nich něco pokazit, aby se každý hráč mohl alespoň na chvíli cítit jako Sherlock Holmes nebo Horatio Caine. Nový skrytý klenot z žánru RPG ze staré školy, Disco Elysium, se ale prvoplánovým berličkám vyhýbá – a dělá to skvěle.

Quest: Floex: Herní soundtracky jsou prostor pro uvolnění a experimentování

Machinarium od tuzemských Amanita Design, jedna ze světově nejúspěšnějších českých her, slaví desáté výročí od vydání. Při této příležitosti vydává studio speciální remixové album skladeb z produkce Tomáše Dvořáka alias Floexe. Na Machinarium Remixed se podílelo třeba legendární elektronické duo Orbital, ale také jména známá z jiných herních soundtracků.

Quest: Hráči v zaběhnutých sériích netouží po změnách. Borderlands 3 a Gears 5 jim přání plní

Podzimní herní sezona je v plném proudu a kromě nových značek samozřejmě přichází i pokračování těch stávajících. Mezi dlouho očekávané tituly patřily mezi hráči tituly Borderlands 3 a Gears 5, obě ze zaběhnutých střílečkových sérií. Bohužel v lecčems naplnily obavy, že se vývojáři budou držet zajetých kolejí a nepustí se do žádných větších experimentů. Touží hráči po tom, aby jejich hry byly pořád stejné, jen s hezčí grafikou?

Quest: První programy jsem si kreslil na čtverečkovaný papír. František Fuka o vývoji her před sametovou revolucí

Programování jako takové sice vzniklo už v 19. století, než se ale od děrných štítků přesunulo k osobním počítačům, nějakou chvíli to trvalo. Mezi průkopníky v oblasti vývoje her patřil v Československu František Fuka, jehož textovky Indiana Jones nebo Poklad pro ZX Spectrum se proslavily nejen v tuzemské hráčské komunitě. Jak se kluk ze sídliště za železnou oponou dostal ke skládání herní hudby, překladům filmů a programování?

Quest: Hry otevírající okna vesmíru dokořán. Sci-fi, která byste neměli minout

Vesmír, to je oblíbené téma spousty herních vývojářů. Nekonečnost jeho možností nás nepřestává fascinovat, a co teprve jeho kombinace s dosud nevynalezenými technologiemi. Tentokrát nezabrouzdáme mezi vesmírné simulátory, ale podíváme se detailněji na dvojici her, která si s putováním po slunečních soustavách známých i neznámých pohrává z neotřelých hledisek.