Quest

Hrajete hry? Nebo jste je třeba kdysi hráli, a teď nevíte, kde s nimi znovu začít? Ať už spadáte do jakékoliv kategorie, pořad Quest si dal za cíl vás jejich světem provést.

UvádíČeský rozhlas

Všechny epizody

Quest: Česká skákačka Bzzzt okouzluje pixel artem i vypiplanou obtížností

Quest tentokrát rozebírá 2D plošinovku z českých luhů a hájů – pixelartový Bzzzt od zkušeného herního vývojáře Karla Matějky. Retrofuturistická skákačka se v mnohém inspiruje u osmdesátkových arkádových klasik, její audiovizuál a hratelnost se ale nevezou jen na vlně nostalgie.

Quest: Alan Wake 2 je herní Twin Peaks. Nejen kvůli kávě a zlým dvojníkům

Na pokračování příběhu o spisovateli, kterého temné síly uvěznily v alternativní realitě tajemného jezera, si fanoušci a fanynky studia Remedy museli počkat dlouhých 13 let. Alan Wake se vrací a je strašidelnější, ale zároveň na své běsy není sám.

Quest: Super Mario Bros. Wonder a Pikmin 4 oslavují maximální hravost. Nintendo pořád drží patent na zábavu

Postavička kníratého italského instalatéra letos oslavila 40. narozeniny a 2D plošinovky se řadí k nejstarším herním žánrům vůbec. Nintendo ale s čerstvým Super Mario Bros. Wonder dokazuje, že i po tolika letech dokáže přicházet s novými nápady, které nadchly minimálně Šárku a Lukáše. Jarda se pro změnu věnuje péči o roztomilé pišišvory v realtimové strategii Pikmin 4.

Quest: Míří závodní série Forza za zenit? Nejnovější Motorsport je chudší než jeho předchůdce

Do Questu tentokrát zavítal filmový, ale pro účely dílu především motoristický novinář Vašek Rybář, který u příležitosti vydání nového dílu série Forza Motorsport zhodnotí nejen rozdíly mezi řízením reálných a simulovaných vozů, ale také svou historii s nejrůznějšími závodními sériemi nebo své automobilové prvopočátky.

Quest: Marvel’s Spider-Man 2 je příslibem multiverza i nejlepší komiksovou hrou za dlouhou dobu

Na motivy komiksů vzniklo a vzniká množství videoher, asi nejoblíbenějším superhrdinským adeptem na adaptaci je přitom přátelský soused Spider-Man. Proč je zrovna pavoučí muž ideálním kandidátem na herního protagonistu? O tom si Jarda se Šárkou povídají s komiksovým vydavatelem, publicistou a spisovatelem Jirkou Pavlovským.

Quest: Assassin’s Creed Mirage představuje bezkrevný návrat ke kořenům vyčerpané série

Herní sága Assassin’s Creed stihla od roku 2007 přijít s dvanácti velkými tituly i bezpočtem odboček, prodat přes 200 milionů kopií a také z přímočarých lineárních příběhů z historických měst narůst v gigantická otevřená RPG na mapách celých států. V třináctém díle série se s podtitulem Mirage vrací na začátek – metaforicky i doslovně.

Quest: Čestmír Strakatý: Jsem hudební snob. Diablo IV je jedna z nejlepších věcí, co jsem kdy slyšel

„Hry mě pořád dokážou chytit, ale už je umím i pustit,“ říká moderátor Čestmír Strakatý. K videohrám se dostal na začátku 90. let díky své mamince a jejímu pracovnímu počítači, zejména sérii Diablo ale pravidelně propadá i v dospělosti. V Questu promlouvá nejen o svých herních začátcích, ale i o svých kontroverzních názorech na české hry či dabing.

Quest: Už i Mortal Kombat má své vlastní metaverzum. Kdo je teď zlý a kdo má dvojče?

Mortal Kombat naskočil s letošním ročníkem na trend ignorace číselných řad, a tak po jedenáctce následuje jednička. Studio NetherRealm se na konci minulého dílu rozhodlo restartovat vesmír a s ním i změnit některé staré pořádky, jako i uctít některé z těch vůbec nejstarších.

Quest: Skoro jako úplně nová hra. Datadisk Phantom Liberty povyšuje Cyberpunk 2077 na další úroveň

Futuristické RPG Cyberpunk 2077 přivítá příští týden své první a zároveň poslední příběhové rozšíření. Šárka měla možnost datadisk Phantom Liberty dohrát v předstihu, k ruce dostala i nový update, který tři roky starý titul zásadně mění k lepšímu, a o obojím se v Questu pořádně rozpovídá.

Quest: Mrštná a nekompromisní. Mechanická odysea Armored Core VI: Fires of Rubicon vám nedá vydechnout

Nový díl Questu se zaobírá zejména novinkou od studia FromSoftware, Armored Core VI: Fires of Rubicon, do které se pustil Lukáš a hned v úvodních minutách dostal pekelně naloženo od obří helikoptéry. Skřípění robotických kolosů společně s Jardou a Šárkou doprovodí i odpovědi na nejdůležitější posluchačské dotazy na původ Jardovy bájivé lhavosti i věrohodnosti herních recenzí.

Quest: V rozlehlém vesmíru Starfieldu je radost bloumat. Nové sci-fi RPG se bude hrát ještě za deset let

Letošní herní rok je až nad očekávání bohatý a nemine měsíc, aby nevyšel co jeden, ale mnohdy i vícero titulů, které si alespoň na několik dní zvládnou podmanit hráčský diskurz. Září v tomto ohledu nepochybně patří Starfieldu, sci-fi RPG od studia Bethesda, v jehož vesmíru se můžete svobodně ztratit a dát naplno průchod svému vnitřnímu objevitelství.

Quest: Gamescom je oslavou her i nekonečnou frontou. Nejzajímavější atrakce schovává za zavřenými dveřmi

Šárka se vrátila z největší herní výstavy Gamescom 2023, která se každoročně koná v německém Kolíně nad Rýnem, kam láká statisíce zájemců o videohry, cosplay i herní průmysl jako takový. Hráči a hráčky si na ní letos mohli vyzkoušet nadcházející tituly jako Cyberpunk 2077: Phantom Liberty, Stalker 2 nebo Black Myth: Wukong, ty nejzajímavější hry se ale schovávaly v zákulisí, nebo dokonce mimo prostory samotného výstaviště.

Quest: Nezabiješ. Pacifismus prospívá i hrám plným zbraní

Kolem blížící se velehry od studia Bethesda se točí celá řada debat. Jardu s Lukášem ale nejvíce zaujala ta, kde se rozebírá nemožnost hru dokončit, aniž byste v rozlehlém sci-fi vesmíru někoho neodpravili. Tvůrci anoncují nepřeberné herní možnosti, ale nakonec se zase všechny seběhnou do ústí laserové pušky?

Quest: Baldur’s Gate III je nejpropracovanější RPG za dlouhá léta a hodlá měnit encyklopedie her na hrdiny

Pokud se v květnu zdálo, že je o letošní nejlepší hře roku s příchodem The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom předem rozhodnuto, srpen tímto zdáním zvládl solidně otřást. RPG Baldur’s Gate III v těchto dnech ovládlo internet i mozky hráčů a hráček po celém světě, mimo jiné i mozek Davida Vávry, který moderátorské trojici ve složení Jarda, Lukáš a Šárka vysvětluje, v čem nový přírůstek do staré série mění pravidla hry.

Quest: Česká karetka Beecarbonize je ideálním úvodem do problematiky klimatické změny

Pražské studio Charles Games se do hráčského povědomí zapsalo především vzdělávacími historickými adventurami Attentat 1942 nebo Svoboda 1945, jejich nejnovější počin s názvem Beecarbonize si ovšem klade za cíl pobavit a poučit o tématu neméně palčivém, ale mnohem současnějším: O klimatické krizi a možnostech, jak ji zvrátit.

Quest: Růžové hry: Jak se Barbie otiskla ve videohrách? Slavná panenka inspirovala i herní hrdinky

Filmová Barbie vzala kina útokem, její předobraz se ale ve videohrách objevuje už od 80. let. Ikonická panenka se z prvopočátků v módních salonech vydala dobýt svět coby archeoložka, veterinářka nebo třeba detektivka. Není ale zdaleka jedinou herní hrdinkou, která klame nevinně perfektní tváří, ale přitom se o sebe dokáže postarat sama.

Quest: Nastává renesance taktických her? Jagged Alliance 3 i Aliens: Dark Descent nesou svěží vítr

Lukáš, Šárka i Jarda rádi taktizují, ať už v reálném čase anebo na tahy, na vesmírné lodi či kdesi v Africe. Žánr taktických her se probouzí z delšího než zimního spánku, aby v letních vedrech servíroval rovnou dvojité osvěžení – jedno je návratem devadesátkové klasiky, v tom druhém se to hemží Xenomorfy.

Quest: O Indiana Jonesovi, ale bez něj. Archeolog s bičem inspiroval celé herní série

Do kin nedávno zamířil Indiana Jones a nástroj osudu, pátý díl filmové série o legendárním archeologovi. Ačkoliv se dočkal celé řady vlastních herních adaptací, Jarda, Šárka a Lukáš tentokrát sáhli po hrách, které si s sebou nesou jeho inspiraci a atmosféru, ale nikoliv jméno.

Quest: Final Fantasy XVI se nebojí být epické ani konsensuálně poplivat kořeny své série

Může se zdát k nevíře, když se titul, který měl být v osmdesátých letech labutí písní studia Square, dočkává v těchto dnech již patnáctého číslovaného pokračování. Final Fantasy XVI nejednoho staromilce naštve, zároveň ale dokazuje, že má tenhle japonský opus i po 36 letech pořád co nabídnout.

Quest: Součástí zážitku v české legionářské strategii Last Train Home bude utrpení i naděje

Jarda s Lukášem tentokrát v pražském studiu přivítali výpravu z brněnského studia Ashborne Games. Quest navštívil jeho zakladatel Petr Kolář společně s marketingovým manažerem Dominikem Jíchou, aby představili chystaný debut Last Train Home o československých legionářích na Sibiři.

Quest: Herní léto se muselo obejít bez výstavy E3, ale ne bez zajímavých oznámení

Ačkoliv se největší videoherní výstava E3 měla po covidové pauze letos fyzicky vrátit do Los Angeles, byla namísto toho bez náhrady úplně zrušená. Vydavatelé se přesto rozhodli dodržet tradici a druhý červnový týden tak patřil tiskovým konferencím plným nových trailerů, oznámení a také dem k vyzkoušení.

Quest: Diablo IV je jako pytlík chipsů. Jak ho jednou otevřete, nedá se přestat

Zatímco Jarda a Lukáš s ponorem do nejnovějšího dílu akčního RPG ještě vyčkávají a Šárka v něm teprve smočila prsty u nohou, šéfproducentka portálu mujRozhlas.cz a vrchní pekelnice Anna Vošalíková se do něj už potopila naplno. V Questu se tak vyzpovídá ze svých čerstvých zážitků.

Quest: Návrat legendy: Moderní předělávka System Shocku není jen lekcí herní historie

Lukáš, Šárka i Jarda si libují ve hrách žánru immersive sim, jehož kořeny na počátku devadesátých let položily tituly jako Ultima Underworld nebo System Shock. Právě druhý jmenovaný se v těchto dnech dočkal přepracovaného vydání, které hře obléká moderní kabátek nejen po grafické stránce.

Quest: 300: Rozjímání o hrách. Quest slaví společně s bývalými moderátory

Nejen Český rozhlas v těchto dnech slaví významné jubileum. Quest sice na vlnách Radia Wave neběží 100 let, ale má s tímto dílem na kontě už 300 epizod. Jarda se Šárkou a Lukášem Grygarem si proto do studia pozvali bývalé moderátory, Lukáše Kunceho a Vojtu Dřevíkovského, s nimiž zavzpomínají na nejpamátnější momenty v sedmileté historii herního pořadu.

Quest: Laserová revoluce? Star Wars Jedi: Survivor vás nechá poskládat světelný meč snů

Jarda, Šárka i Lukáš mají všichni rádi Star Wars, a tak si samozřejmě vzali na paškál nejnovější přírůstek do jejich herního univerza. Star Wars Jedi: Survivor přímo navazuje na čtyři roky starou hru s podtitulem Fallen Order a jak to tak s pokračováními bývá, nedělá toho mnoho jinak.

Quest: Upírská střílečka Redfall pije krev po litrech. Místo strachu šíří hlavně nudu

Jarda, Lukáš i Šárka se velmi těšili do virtuálního massachusettského městečka Redfall obsazeného upírským božstvem v metafoře na elitní jedno procento. Namísto sociální kritiky ale nová hra studia Arkane servíruje takovou porci chyb, nedodělků a přešlapů, až terč maluje na čelo spíš sama sobě.

Quest: Sbohem vážným apokalypsám. V Dead Island 2 je se zombíky po letech zase zábava

Trvalo to skoro deset let od prvotního oznámení, ale postapokalyptická akce Dead Island 2 pod taktovkou studia Dambuster konečně vyšla. Jak se liší od ostatních titulů přetékajících bývalými lidmi lačnícími po mase i mozcích a jak si hraje s klasickými klišé? Oproti vážně pojatým zombie apokalypsám vlastně s až překvapivou grácií.

Quest: Střílečka Atomic Heart je ruská skrznaskrz. Na kvality svých vzorů ale jen aspiruje

Vydání střílečky Atomic Heart provázela řada kontroverzí. Od financování vývoje z fondu GEM Capital bývalého vrchního představitele ruské energetické společnosti Gazprom, přes vyhýbavý postoj autorského studia Mundfish k vyjádření stanoviska ohledně invaze na Ukrajinu, po rasistický klip, který šlo ve hře nalézt. Může být navzdory okolnostem Atomic Heart skvělá hra?

Quest: Která herní série by měla skončit a jaké studio je nejlepší? Quest odpovídá na dotazy posluchačů

Pořad Quest, který se na vlnách Radia Wave už skoro sedm let věnuje počítačovým hrám, až doposud nikdy neměl dotazovou sekci. Jarda, Šárka a Lukáš skoro tři sta dílů neodbavili otázky vás, věrných posluchačů a posluchaček, ale čas odpovědí konečně nadešel.

Quest: Herní jaro ve znamení temné pestrosti. Redfall posílá na lov upírů, Diablo IV je zase návratem domů

Šárka se vrátila z Varšavy s čerstvými dojmy z upírské střílečky Redfall od studia Arkane. Ona i Jarda si navíc vyzkoušeli uzavřenou betu Diabla IV, které se v červnu chystá znovu rozpoutat klikací peklo na počítačích i konzolích. Jak se podle nich rýsuje letošní hráčské jaro?

Quest: Příšera, potvora, enemák. Proč je zabíjení ve hrách zábavné a co to vypovídá o hráčích?

Jarda, Lukáš a Šárka ve studiu tentokrát přivítali herního vědce Jaroslava Švelcha. Společně probrali jeho novou knihu Player vs. Monster, která mapuje historii herních protivníků za uplynulé půlstoletí, nejoblíbenější příšery, které se jim vryly do paměti, ale i co obnáší výzkum videoher jako takových.

Quest: Moderní předělávka ikonické strategie Pharaoh: New Era dává na odiv, v čem je její originál lepší

Remaky, remastery a všemožné další rebooty herních klasik jsou v kurzu. K navrátivším legendám se nově připojila i milovaná egyptská budovatelská strategie Pharaoh z roku 1999, kterou Jarda řadí k nejlepším hrám všech dob. Proč se na tenhle seznam Pharaoh: A New Era navzdory snahám tvůrců nedostane?

Quest: Superhrdinské Marvel’s Midnight Suns jsou napůl randící simulátor, napůl taktická tahová strategie

Jarda, Lukáš a Šárka si tentokrát vzali na paškál taktické RPG z komiksového univerza, Marvel’s Midnight Suns. Jak se studiu Firaxis povedlo zkombinovat simulátor běžného života superhrdinů s komplexním soubojovým systémem, který do klasické formulky netradičně zamíchal karty?

Quest: Inspiruje mě výtvarné umění i snění, říká autor průzkumnické hry Afterglitch Vladimír Kudělka

Možnost si tvořit po svém bez ohledu na případný úspěch je pro herního vývojáře Vladimíra Kudělku prioritou. Svojskosti tak dal průchod jak ve svém debutu Rememoried z roku 2015, tak i v nedávné explorativní sci-fi adventuře Afterglitch. V obou případech se ale dostavil i onen případný úspěch – první hra mu vydělala dost na vývoj druhé, která se dočkala rovnou dvou nominací na ocenění prestižního festivalu nezávislých her IGF.

Quest: Jak se od dob Člověče, nezlob se! změnila pravidla? Deskovky můžete hrát, i když nemáte kamarády

Jarda, Lukáš a Šárka tentokrát ve studiu přivítali svého kolegu, moderátora Wavu, miláčka posluchačského publika a milovníka deskových her všeho druhu, Jardu Petříka. Ten si s Jardou-nehostem zanotoval ohledně módních trendů i stálic na stolním poli a Lukáše se Šárkou se společně pokusili přesvědčit, že jsou deskové hry zábava.

Quest: Hogwarts Legacy je skvělý první pokus. Těží z nostalgie generace, která vyrostla na Harrym Potterovi

Generaci největších fanoušků a fanynek Harryho Pottera už dávno není -náct. Na herní splnění své fantazie o virtuálním studiu na škole čar a kouzel v Bradavicích si od dokončení filmové ságy museli počkat skoro dvanáct let. Hogwarts Legacy hravě zvládne splnit některé jejich sny, v jiných aspektech ale výrazně pokulhává.

Quest: Croc, velitelka Shepard, Hejhači Mišima. Která herní postava by nejlíp vykonávala prezidentský úřad?

Druhé kolo historicky třetí přímé volby prezidenta České republiky je v plném proudu. Do Questu sice nezavítá Marcela Augustová, ale Jarda s Šárkou a Lukášem se rozhodli rozseknout odvěkou otázku: Která postava z četných herních světů by na příštích pět let usedla do prezidentského křesla, kdyby nebyla pouze fiktivním shlukem pixelů?

Quest: Principy věžové obrany. Žánr tower defense ušel od arkádových automatů dlouhou cestu

Žánr tower defense alias věžová obrana tvoří společně se spoj tři a manažerskými tycoony jeden z pilířů bezplatných her v prohlížeči. Jejich vývoj ovšem neskončil ani v osmdesátých letech na automatech, ani u freewarových titulů na sociálních sítích a mobilech. Tower defense hry nezmizely – jen se v žánrovém mixu distribuovaných titulů přetavily v herní mechanismy.

Quest: Škola čar a kouzel, lovci upírů i návraty na vesmírné stanice. Herní plán roku 2023 zvěstuje hojnost

Moderátoři Questu oslavili příchod nového roku po svém – očekáváním chystaných letošních titulů, ale především již tradičními predikcemi herních věcí budoucích a zároveň zhodnocením předpovědí loňských a předloňských. A že by se v některých překvapivě přesných pesimistických odhadech raději mýlili!

Quest: Herní rok 2022 byl plný důvodů, proč se těšit na 2023. Bilancujeme hry, které přesto zvládly vyjít

Jarda se Šárkou se sešli u silvestrovského speciálu bez chlebíčků a šampaňského, aby si společně hezky zabilancovali uplynulý rok. Seznali, že mezi spoustou smutných událostí poskytl hrám hromadu odkladů a dalších příležitostí se těšit na ten příští, který by po letmém pohledu do herního kalendáře měl být mnohem našlapanější.

Quest: Diablo se dá interpretovat jako vrcholně křesťanská hra, říká farář Petr Wagner

Advent vrcholící Štědrým dnem patří k nejvýznamnějším křesťanským svátkům, a tak si Jarda s Lukášem do studia tentokrát pozvali Petra Wagnera, jednoho z moderátorů pořadu Hergot!, ale také faráře Československé církve husitské. Společně probrali nejen to, jestli muži a ženy víry mohou hrát hry, ale společně přišli i na to, jak všudypřítomné jsou v nejpopulárnějších titulech biblické náměty.

Quest: The Game Awards si existenci obhájí snáz než Oscaři. Stávají se nejdůležitější herní událostí roku?

Minulý týden, v noci na 9. prosince, se podeváté v řadě předávaly ceny The Game Awards. Sošku za nejlepší hru roku 2022 si odneslo studio FromSoftware za Elden Ring, který se ocenění dočkal v dalších třech kategoriích. Nejvíc nominací proměnil God of War Ragnarök s šesti výhrami.

Quest: Nový díl závodní série Need for Speed Unbound překvapuje stylizací a po letech i kvalitou

Hráče a hráčky, kteří mají potřebu rychlosti, už víc než 28 let pravidelně zásobuje závodní série Need for Speed – čerstvý přídavek s podtitulem Unbound přichází po tříleté pauze s otevřeným městem a netradiční stylizací, která kombinuje realistická auta a prostředí s cel-shadovými komiksovými prvky. A především je pořádnou jízdou.

Quest: Když se spojí Jméno růže a Disco Elysium: Detektivní Pentiment není jen oživlou středověkou kronikou

Studio Obsidian v minulých dnech vydalo svou detektivní adventuru Pentiment, která se od zbytku jeho tvorby liší hned v několika ohledech – kupříkladu v ní nejsou žádné souboje, odehrává se v Bavorsku v 16. století a vývojářský tým v ní dává plný průchod svému nadšení do evropské historie.

Quest: Z boha války otcem puberťáka. God of War Ragnarök je opět nabitý severskou mytologií, emocemi i akcí

Když se po letité pauze v roce 2018 vrátila série God of War, stala se okamžitým příkladem toho, jak lze obnovit zašlý lesk herních značek. Čerstvý God of War Ragnarök už sice podobnou revoluci neslibuje, ale pokračuje v nastaveném trendu, což minimálně fanouškům a fanynkám předchozího dílu k dosažení pomyslné laťky nejspíš bude stačit.

Quest: V kampani nového Call of Duty: Modern Warfare II se to hemží kulturní apropriací a stupiditou

Call of Duty: Modern Warfare 2 sice už jednou vyšlo v roce 2009, ale nenechte se zmást. Nový díl, který v podtitulu zaměňuje arabskou číslici za římskou, není žádným remakem, ale naprostou novinkou, která ideologicky na 13 let starou epizodu v mnohém odkazuje. Jinak se ale snaží tvářit čerstvě. Vyjma grafické stránky to ale není žádná sláva.

Quest: Máte po Prstenech moci chuť na víc Pána prstenů? Ukojit ji může třeba Lord of the Rings Online

Skončila první sezóna seriálu Pán prstenů: Prsteny moci z produkce amerického Amazonu. Názory na něj se různí, spousta diváků a divaček se ale shodne na tom, že po jejím zhlédnutí nemá světa J. R. R. Tolkiena dost, případně si chtějí spravit chuť. Pokud už knižní předlohu znáte nazpaměť stejně jako filmy Petera Jacksona, možná vás potěší fakt, že i herní knihovna Pána prstenů je poměrně bohatá a má co nabídnout příznivcům nejrůznějších žánrů.

Quest: Českou RPG adventuru 1428: Shadows over Silesia mohou hrát i nevidomí, je ale jaksepatří tuhá

Jarda se s Lukášem a Šárkou podělí o své dojmy z hraní 1428: Shadows over Silesia, tuzemské RPG fantasy adventury, která je z větší části dílem jediného vývojáře, Petra Kubíčka alias KUBI Games. Společně pak také přicházejí s doporučeními na méně často zmiňované české hry, které si ale nezaslouží být zapomenuté.

Quest: Laskavý humor adventury Return to Monkey Island není boomerský, renesanci žánru ale nespustí

Kdo z fanoušků a fanynek adventur by neznal Monkey Island. Když jeho duchovní otec Ron Gilbert na začátku roku oznámil návrat populární pirátské série pod svou taktovkou, setkal se s nadšením pamětníků i poměrně drsnou kritikou zvoleného výtvarného stylu. Výsledek pohladí na duši především nostalgiky, o moc větší ambice ale nakonec nemá.

Quest: Co se stalo s Marissou Marcel? Immortality Sama Barlowa bourá hranice mezi hrou, filmem a realitou

Ne jeden, ale rovnou tři. Immortality herního designéra Sama Barlowa a jeho studia Half Mermaid se vzletně nazývá trilogií, tvoří ale nerozdělitelný celek jdoucí po stopách fiktivní herečky, která měla všechny předpoklady ke slávě. Za co nejnovější hit na poli interaktivních filmů sbírá nejvyšší hodnocení předních herních kritiků?

Quest: Pandemická pauza Gamescomu neprospěla. Největší herní veletrh se musel obejít bez velkých pecek

Šárka se vrátila z herního veletrhu Gamescom 2022, který se po tříleté pandemické pauze konal v německém Kolíně nad Rýnem. Ten spolu s ní navštívilo přes čtvrt milionu lidí, ale musel se obejít bez dřívějších vystavovatelských stálic, jakými jsou Sony, Nintendo nebo Activision Blizzard. Prostor vyniknout tak dostaly spíš menší tituly, na které by se jinak nejspíš nedostalo, pochybnosti o budoucnosti velkých herních akcí jsou ale nasnadě.

Quest: Two Point Campus je nejnovějším přírůstkem do žánru netradičních tycoonů, ale ne tím nejlepším

Když Two Point Hospital před několika lety navázal na humorné choroby z legendárního Theme Hospital, málokoho by asi napadlo, že jeho další díl vymění nemocniční prostředí za vysokou školu. Two Point Campus se snaží si z amerického univerzitního klima utahovat podobným způsobem, coby manažerská simulace ale za nemocničním předchůdcem dost pokulhává.

Quest: Za inkluzivnější hraní: Exkluzivita her nespočívá vždy jen v platformě

Zatímco před deseti lety internetové herní komunity ovládaly konzolové války, kdy se mezi sebou mydlili fanoušci a fanynky PC, PlayStationu a Xboxu, zatímco nadšenci do Nintenda v klidu hráli svůj Mario Kart, dnes už je militantních zastánců jediné platformy minimum. Od utopie, kdy si všichni můžeme zahrát všechno, nás ale pořád ještě dělí hromada překážek.

Quest: Kočka + kyberpunk = VSL. Stray sází na lásku kočičí poloviny lidstva a mňoukání, kdy se jí zachce

Jarda, Šárka i Lukáš mají rádi zvířátka. Ať už jsou to kočky, psi, kombinace toho nejlepšího z obou světů v podobě lišek, anebo třeba ptáčci. I proto je nadchlo Stray, kde se kočička zatoulaná v podzemním městě robotů snaží nalézt cestu domů. Podívali se ale na zoubek i dalším hrám se zvířecími protagonisty.

Quest: Herní želví nindžové jsou pro děti i dospělé, zábava na pár hodin skvěle pobaví každého

Jarda s Lukášem tentokrát postrádali Šárku, která jim utekla kamsi do lesů. Proto si na pomoc povolali Matěje Svobodu alias Mr. Hlada ze serveru Moviezone, který se jim hned na začátku svěřil, že jako malý běhal po Liberci s fialovou páskou přes oči. Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge je určena nejen pro něj, ale pro všechny, kdo mají rádi arkádové mlátičky, které zatraceně dobře vypadají.

Quest: Hvězdná pěchota znovu zasahuje v podobě strategie Terran Command

Jarda, Lukáš a Šárka mají z brouků možná strach, ale když Mobilní pěchota potřebuje, popadnou plamenomety a pro dobro lidstva s chutí vyhubí pár hnízd arachnidů. Taková je přibližná náplň čerstvé realtimové strategie Starship Troopers: Terran Command. Není ale ani zdaleka první hrou, která si z Heinleinova, potažmo Verhoevenova díla tenhle svět půjčuje.

Quest: Diablo Immortal si ze své série bere jen to horší, nejnižším kruhem pekla je ale jeho monetizace

Když přišel Diablo Immortal před čtyřmi lety poprvé představit jeho designér Wyatt Cheng, nespokojenému bučení fanoušků série se pokusil bránit posléze hojně memovanou hláškou „Do you guys not have phones?“ („Cožpak vy nemáte mobily?“). Lukáš, Jarda a Šárka sice telefony mají, přesto z mobilní verze populárního akčního RPG rozhodně neskáčou nadšením.

Quest: Největší herní svátek letos nikoho neoslnil. Nejočekávanější sci-fi Starfield děsí generičností

Jarda, Šárka a Lukáš se stejně jako široké hráčské publikum těšili na tradiční červnovou výstavu E3. Ta ovšem letos i kvůli obavám z pandemie nepřišla. Místo toho ji zasuploval notně rozdrobený týden plný streamů, kde se objevilo minimum drahých titulů pro střední proud, které letos extrémně ustoupily nezávislé produkci.

Quest: Předběžný přístup nemusí být nedodělaná nuda. Jak se v něm daří Dune: Spice Wars a Arma Reforger?

Jarda v uplynulých dnech sáhl hned po dvou hrách, které objektivním pohledem ještě nejsou hotové, ale přesto si je už můžete zahrát. Novou strategii na motivy Duny a pokračování legendární české série vojenských simulátorů Arma. S Lukášem a Šárkou se pak zamýšlejí nad otázkou, jestli jsou předběžné přístupy morem herního průmyslu, anebo se někdy vyplatí na vydání nečekat.

Quest: Zaostřeno na ostřelovačské hry: Sniper Elite 5 nabízí svobodu i uspokojivý smrtící rentgen

Lukáš s Jardou ve hrách rádi odstřelují – sice si to mnohdy nejvíc užívají v titulech, kde role snipera není tou primární, ale i přesto se v dnešní epizodě zaměřili hlavně na jeden konkrétní: Sniper Elite 5. Kam standardní formulku série posouvá otevřený svět a jaké další ostřelovačské hry se vyplatí držet v puškohledu?

Quest: Země tisíců her a jezer. Finská herní scéna je bohatší, než se zdá

Jarda se vrátil z Finska a aby toho nebylo málo, dohrál Alan Wake Remastered od finského studia Remedy Entertainment. Šárka s Lukášem za sebou čerstvou výpravu do Skandinávie sice nemají, ochotně se ale zapojili do debaty o hrách z nejsevernějšího státu a rozlouskli záhadu finského štěstí – zřejmě stačí vyvíjet hodně videoher.

Quest: Vraždící školačky, cestující žabák nebo karetní únikovka. Které hry nejlíp prolamují čtvrtou stěnu?

Zdánlivě standardní karetní hra Inscryption posbírala loni hromadu ocenění za nejlepší titul roku. Pod nenápadným zevnějškem se totiž vedle relativně obyčejných sběratelských karet se zvířátky schovává mnohovrstevnatá, chytrá satira, která dokáže být psychologickým hororem i trefnou kritikou vývojářského procesu. A jak Lukáš se Šárkou poukazují, ve své uvědomělosti není mezi hrami sama.

Quest: Série Polda je inventářem českého hraní, říká herní publicista Dan Krásný

Polda se po osmi letech vrací a má políčeno na všechny příznivce nostalgie a nemístného, místy košilatého humoru. Jestli má Pankrác s dabingem Luďka Soboty a parodie mnohdy neaktuálních celebrit v roce 2022 ještě co nabídnout, nebo už by měli zůstat za zenitem, řeší Jarda s hostem Questu, redaktorem časopisu Score Danem Krásným.

Quest: Vzhůru na divný Divoký západ s Weird West. Herní westerny nejsou jen stereotypní příběhy o kovbojích

Jarda, Lukáš a Šárka si moc nepotrpí na romantizované historky o kovbojích a indiánech, herní produkce se ale s líbivou tematikou Divokého západu pere daleko zajímavěji než rodokapsy. Důkazem je i nedávný příběhový sandbox Weird West, který mezi pistolníky a šerify míchá nadpřirozené postavy, honbu za nesmrtelností a spoustu mystiky.

Quest: 40 let, 40 her, 40 minut. Novinář Lukáš Grygar vybírá hry, které mu nastavily zrcadlo

Lukáš nedávno oslavil 40. narozeniny a kdy jindy než při významném jubileu je čas na rekapitulaci dosavadního herního života. Jarda se Šárkou nastavili stopky a dali Lukášovi čtyřicet minut na to, aby představil svou herní čtyřicítku. Navrch si pro něj, ale především pro posluchače připravili taky bingo s Lukášovými oblíbenými frázemi, které v průběhu své rozpravy zaručeně použije.

Quest: Snad až příliš dobrá na to, aby byla opravdová. Bude A Perilous Road in Luxembourg hrou roku?

Šárka a Lukáš se vyznají v nezávislých hrách, za což se jim Jarda milující vysokorozpočtovou produkci občas směje. Proto nevycházejí z údivu, když je to právě on, kdo objevil dost možná nejlepší indie kousek letošního roku. A Perilous Road in Luxembourg si půjčuje z legendární motocyklové závodní série Road Rash, ještě víc ale sází na magický realismus a na shoegaze.

Quest: Ať žijí duchové. Ghostwire: Tokyo fascinuje japonskou mytologií, ale jako hra hlavně nudí

Jarda, Šárka a Lukáš se tentokrát sešli ve studiu, aby probrali nejnovější počin herního hororového mistra Šindžiho Mikamiho, který víc než strašení tentokrát akcentuje spiritualitu, tajemno a nadpřirozeno. Ghostwire: Tokyo od Tango Gameworks nicméně funguje víc jako encyklopedie mýtů Země vycházejícího slunce, mezi akčními adventurami v otevřeném světě jde o nanejvýš průměrného zástupce.

Quest: Největší z přísných světů. Elden Ring předvádí, jak se žánr Souls her stal mainstreamem

Jarda s Lukášem si do virtuálního studia tentokrát pozvali zapáleného hráče Davida Vávru, aby společně probrali nejnovější počin japonského týmu FromSoftware. Jejich hry prosluly náročnou obtížností, která nepromíjí chyby, přičemž čerstvý Elden Ring není žádnou výjimkou. Zároveň se ale otvírá širšímu publiku a nebojí se inovovat, přestože v mnohém zůstává tradiční.

Quest: Robozvířata a silná ženská hrdinka. Horizon Forbidden West maluje méně depresivní postapokalypsu

Jarda, Šárka a Lukáš se tentokrát vydávají do pravěku, kam se v Horizonu po apokalypse technologicky dostalo celé lidstvo. Kmenová kultura stojící na pozůstatcích memů v troskách sportovních stadionů i souboje s majestátními robodinosaury hráčkám a hráčům učarovaly už před pěti lety, trojice moderátorů tak řeší, jestli tenhle recept funguje i napodruhé. A kromě toho řeší také své oblíbené hry s nerobotickými dinosaury.

Quest: Studená válka ve hrách: Když si Západ virtuálně nerozumí s Ruskem

Jarda, Šárka a Lukáš se z bezpečí svých virtuálních studií rozhodli tematicky utéct od aktuálního dění –⁠ ale ne moc daleko. Tentokrát totiž vzpomínají na hry, kde bezprostředně hrozí nebo probíhá „ta velká válka“ a mezi Západem a Ruskem panuje nevraživost.

Quest: Studená válka ve hrách: Když si Západ virtuálně nerozumí s Ruskem

Jarda, Šárka a Lukáš se z bezpečí svých virtuálních studií rozhodli tematicky utéct od aktuálního dění –⁠ ale ne moc daleko. Tentokrát totiž vzpomínají na hry, kde bezprostředně hrozí nebo probíhá „ta velká válka“ a mezi Západem a Ruskem panuje nevraživost.

Quest: Taková průměrná zombie apokalypsa. Dying Light 2 s nakaženým parkouristou žánr nikam neposouvá

Zombie platí za vděčné herní nepřátele a taky za žánr vytěžený do morku kostí. Jarda, Šárka a Lukáš tentokrát ve virtuálním studiu probírají akci s nemrtvými mozkožrouty Dying Light 2, která je revoluční maximálně v tom, kolik klišé o zombících a překonaných herních trendů zvládá dostat na plochu svého otevřeného města.

Quest: Nostalgie i absolutní imerze. Hry využívající rozhraní počítačů a mobilů jsou skvělými vypravěčkami

Internet Explorer, ICQ, flashové hry, kýčovité stránky plné animované grafiky a automaticky se přehrávající hudby. Takhle nějak vypadal internet na počátku milénia a šlo o dobu skutečně formativní, dokonce i pro Jardu, Lukáše a Šárku, ale především pro spoustu vývojářů a vývojářek, kteří nejrůznější rozhraní, prohlížeče a komunikační klienty promítli i do své herní tvorby.

Quest: Nejdražší hra všech dob, nebo největší podvod? Jak se hraje Star Citizen po 10 letech vývoje

Jarda, Šárka a Lukáš otevřeli okna kosmu dokořán a vydali se vyzkoušet aktuální nabídku vesmírných simulátorů. Lukáš se pustil do rozpracovaného Star Citizen, který ani po deseti letech vývoje a 432 milionech vybraných dolarů stále není hotový. V čem všem je zatím horší než Elite Dangerous nebo EVE Online a má šanci být někdy tím nejlepším?

Quest: Nejdražší hra všech dob, nebo největší podvod? Jak se hraje Star Citizen po 10 letech vývoje

Jarda, Šárka a Lukáš otevřeli okna kosmu dokořán a vydali se vyzkoušet aktuální nabídku vesmírných simulátorů. Lukáš se pustil do rozpracovaného Star Citizen, který ani po deseti letech vývoje a 432 milionech vybraných dolarů stále není hotový. V čem všem je zatím horší než Elite Dangerous nebo EVE Online a má šanci být někdy tím nejlepším?

Quest: Lepší vyhořet než se stěhovat? Hra Unpacking je nostalgickým snem i simulátorem vybalování

Jarda, Šárka i Lukáš už se v životě někdy stěhovali. Dokonce vícekrát, ale přesto pro ně bylo překvapením, kolik her tenhle náročný životní moment tematizuje. Tentokrát si tak posvítili nejen na Unpacking, nezávislou pixelartovou jednohubku, jejíž náplň zcela odpovídá názvu.

Quest: Přívětivější a přátelštější než World of Warcraft. Stává se Final Fantasy XIV novou ikonou MMORPG?

Jarda Möwald si do virtuálního studia pozval polovinu Stárnoucích mileniálů a experta na sociální sítě Michala Zlatkovského spolu s herním vývojářem Davidem Vávrou. Společně probrali vycházející hvězdu všech fanoušků MMORPG. World of Warcraft je mrtvý, ať žije Final Fantasy XIV – onlinovka tak populární, že ji vydavatel musel na čas přestat prodávat.

Quest: Nové nápady i staří známí. Které hry vyhlížet v roce 2022?

Jarda, Šárka a Lukáš v první letošní epizodě rekapitulují své loňské predikce pro herní svět. Kdo se trefil, kdo byl úplně vedle a kdo se aspoň správně těšil? Došlo samozřejmě i na debatu o hrách, které by během 2022 měly vyjít – a že by po hromadě odkladů zajímavých kousků mohlo jít o velmi poctivý ročník.

Quest: Silvestrovský speciál: Ani pro videohry nebyl rok 2021 nic moc

S posledním dnem roku 2021 přichází také poslední Quest, a tak je na místě bilancovat, co se v herním světě v uplynulých dvanácti měsících událo. V mainstreamu vlastně nic zvláštního, takže se Lukáš s Šárkou pořád víc uchylují k nezávislé scéně, zatímco Jarda stále častěji sahá po kouscích, co brzy oslaví 25. výročí existence.

Quest: Zábavná střílečka i komentář o síle umělé inteligence. Halo Infinite je tím, co si publikum žádá

Jarda, Lukáš a Šárka se ve virtuálním studiu tentokrát sešli, aby probrali návrat jedné z vlajkových lodí konzole Xbox – Halo Infinite. Hra sice ani po ročním odkladu není tak docela kompletní, absentuje v ní lokální multiplayer, editor map i kooperace, přesto však nadchla nejen hosta Questu, herního redaktora Tadeáše Pepře.

Quest: Bez dýmky, bez Watsona. Obstojí Sherlock Holmes: Chapter One mezi nejlepšími herními detektivkami?

Jarda, Šárka a Lukáš se tentokrát sešli ve svých domácích studiích, aby probrali nejen nejčerstvější herní detektivku se Sherlockem Holmesem, ale i jeho předchozí virtuální eskapády a také nejslavnější videoherní zločiny. Proč mezi nejlepší videoherní detektivy patří spisovatelé a pojišťováci, kteří se k vyšetřování připletli omylem?

Quest: Návrat ke strategickým kořenům a málo odvahy. Překonává nové Age of Empires IV legendární druhý díl?

Jarda a Lukáš ve studiu tentokrát přivítali hosta, herního novináře a jednoho z nejskalnějších fanoušků Age of Empires II Vaška Pecháčka. Společně probrali jak kořeny strategické série, která v nultých letech nemohla chybět na počítači žádného historického nadšence, tak i jejího nejnovějšího člena v podobě Age of Empires IV a vylepšených edic starších dílů.

Quest: Závodění ve Forza Horizon 5 neumí překvapit. Naráží herní žánr na své limity?

Jarda, Šárka a Lukáš se tentokrát ve studiu sešli, aby probrali hned dva aktuální kousky otřásající herním světem. Zatímco Forza Horizon 5 se těší spíš pozitivnímu přijetí, protože jde o přístupné závody pro každého, remaster tří oblíbených dílů legendární a kontroverzní série Grand Theft Auto budí emoce z úplně jiných důvodů než díky svým kvalitám.

Quest: Guardians of the Galaxy jsou jednou z nejlepších herních adaptací komiksů od Marvelu

Jarda a Šárka mají rádi komiksy, komiksové filmy, a dokonce i komiksové hry. Ve studiu je tentokrát navštívil filmový kritik a komiksový nadšenec Matěj Svoboda alias MrHlad, aby společně probrali nejen novinku Marvel’s Guardians of the Galaxy, ale i další hry na motivy komiksů, zejména těch se superhrdiny.

Quest: Hry podle Duny. Nepochopená adventura a první realtimová strategie své nástupce teprve hledají

Jarda, Šárka a Lukáš viděli novou Dunu režiséra Denise Villeneuvea, s různou mírou úspěšnosti četli i knižní předlohu od Franka Herberta, především pak ale hráli hry z devadesátých let na motivy filmu Davida Lynche. A nebyli sami – ve studiu uvítali hudebníka, zvukaře a hráče zaniklé webové strategie Duna Online, Tomáše Tkáče.

Quest: Plno vyprázdněného obsahu. Herní sérii Far Cry dochází v šestém díle dech

Šárka s Jardou a Lukášem si tentokrát berou na paškál sérii Far Cry, která mezi sebou v říjnu přivítala šestý hlavní díl. Hráčům a hráčkám se zkušeností s otevřenými světy nepřináší nic moc nového, a tak dojde i na vzpomínání na doby, kdy všechny nebyly jako přes kopírák.

Quest: Politika ve hrách: vyhrát volby není tak těžké jako uřídit demokratický stát

Česko má za sebou volby do Poslanecké sněmovny, a tak se Lukáš, Šárka a Jarda společně rozhodli podívat na hry, jejichž ústředním tématem je právě politika a demokracie.

Quest: Videohry s vůní padajícího listí. Kterými tituly přivítat podzimní atmosféru?

Podzim znamená v herním světě příval nových titulů ve snaze přichystat vánoční trh, ale často také hráčský návrat k osvědčeným klasikám. Jarda s Lukášem prozradí, jaké hry letos vítají oni a jestli se mezi ně v budoucích letech zařadí generátor hrdinských příběhů Wildermyth.

Quest: Na Hromnice o kocovinu více. Jak se probít ze smyčky akčního hitu Deathloop?

Studio Arkane hrdě nese pochodeň kultovních devadesátkových her Thief nebo System Shock, pro které na moderním trhu, zdá se, není místo. Po atmosférických klenotech Dishonored a Prey teď vývojáři a vývojářky z Francie a Texasu přichází s novinkou Deathloop, která do své časové smyčky lapila i Šárku.

Quest: Čeká PlayStation 5 zářná budoucnost? Odklady střídá radost z nových Star Wars nebo Gran Turisma

Konzole PlayStation 5 je sice oficiálně v prodeji skoro rok, ani zdaleka se ale ještě nedostala ke všem zájemcům. Majitelé a majitelky zase po prvotní radosti často zjišťují, že na svém novém herním zařízení mohou sice hrát spoustu starých her, těch nejčerstvějších novinek je ale pomálu. A proto se Šárka, Jarda a Lukáš podívali na PlayStation Showcase, aby zhodnotili, co z line-upu nadcházejících her stojí za vyhlížení.

Quest: 5 let se Switchem. Jak konzole od Nintenda změnila herní svět?

Od představení konzole Nintendo Switch uběhne zanedlouho už celých pět let, a jak říká Jarda, bývá to ten čas, kdy jsou herní systémy v polovině životního cyklu. Šárka nicméně oponuje, že v případě japonské firmy, která si ráda dělá věci po svém, to možná tak úplně platit nebude. Společně pak oba moderátoři shrnují, co nejzajímavějšího na Switchi zatím vyšlo i proč se těm nejčerstvějším kouskům máte raději vyhnout.

Quest: Když se kreativita utrhne ze řetězu. Psychonauts 2 dokazují, že i trnitý vývoj může dopadnout skvěle

Jarda, Šárka a Lukáš mají slabost pro tvorbu studia Double Fine, kterému v uplynulých dnech vyšlo pokračování kultovní plošinovky Psychonauts. Vývoj druhého dílu, zčásti zafinancovaného fanoušky skrz crowdfundingovou platformu, se potýkal s řadou problémů, ale je důkazem, že i z několikrát odložených her se nakonec můžou vyklubat výjimečné klenoty.

Quest: Když se kreativita utrhne ze řetězu. Psychonauts 2 dokazují, že i trnitý vývoj může dopadnout skvěle

Jarda, Šárka a Lukáš mají slabost pro tvorbu studia Double Fine, kterému v uplynulých dnech vyšlo pokračování kultovní plošinovky Psychonauts. Vývoj druhého dílu, zčásti zafinancovaného fanoušky skrz crowdfundingovou platformu, se potýkal s řadou problémů, ale je důkazem, že i z několikrát odložených her se nakonec můžou vyklubat výjimečné klenoty.

Quest: Česká hra Svoboda 1945: Liberation vypráví o odsunu Němců tak, jak to hodiny dějepisu nedělají

Jarda tentokrát ve studiu přivítal hned trojici hostů – Ondřeje Pašku, Andreu Hubertovou a Ondřeje Trhoně ze studia Charles Games. To v uplynulých dnech vydalo svou v pořadí druhou hru, Svobodu 1945: Liberation, která představuje unikátní kombinaci adventury, interaktivních rozhovorů a hratelných vzpomínek na konec druhé světové války

Quest: Česká hra Svoboda 1945: Liberation vypráví o odsunu Němců tak, jak to hodiny dějepisu nedělají

Jarda tentokrát ve studiu přivítal hned trojici hostů – Ondřeje Pašku, Andreu Hubertovou a Ondřeje Trhoně ze studia Charles Games. To v uplynulých dnech vydalo svou v pořadí druhou hru, Svobodu 1945: Liberation, která představuje unikátní kombinaci adventury, interaktivních rozhovorů a hratelných vzpomínek na konec druhé světové války

Quest: Olympijské videohry nejsou nic moc. Kde jinde si sportovní disciplíny virtuálně vyzkoušet?

Letní olympiáda v Tokiu pomalu končí, ale v Jardovi, Šárce a Lukášovi chuť věnovat se sportovním aktivitám zůstane i v následujících týdnech. Minimálně doma na monitorech. A protože prakticky všechny videoherní adaptace olympijských her stojí za starou bačkoru, rozhodli se moderátoři pro jednotlivé disciplíny vybrat alternativy v poněkud nesouvisejících titulech.

Quest: Černobílý monitor, tlačítko turbo a desítky disket. Co obnášelo hraní her v minulém tisíciletí?

Jardovi s Lukášem je přes třicet, a protože je Šárka tentokrát ve studiu nechala o samotě, rozhodli se k nerušenému vzpomínání. Zejména na ty doby, kdy tráva možná nebyla zelenější, ale hraní her bylo výsadou několika vyvolených, jejichž rodiče z různých důvodů pořídili domů počítač, nebo taky výsadou hrát u kamarádů

Quest: Nejzvláštnější herní konce. Kde bouchají atomovky a který horor ovládá shiba-inu?

Jarda, Šárka a Lukáš s pocitem dobře odvedené práce rádi dohrávají hry. Občas je ale namísto uspokojivého příběhového zakončení čeká jen šok, zklamání anebo hůř – cliffhanger poutající na další díl, který ale ani po letech nepřijde.

Quest: Ratchet & Clank: Rift Apart je nejroztomilejší animák, který místo sledování můžete hrát

Jarda, Šárka a Lukáš rádi cestují, ale momentálně se svému koníčku oddávají hlavně ve virtuálních světech. Tentokrát se společně vydávají do mnoha časových rovin a alternativních realit v Ratchet & Clank: Rift Apart a poprvé v historii vesmírného simulátoru Elite Dangerous také pěšky na povrch planet v rozšíření Odyssey.