Quest

Hrajete hry? Nebo jste je třeba kdysi hráli, a teď nevíte, kde s nimi znovu začít? Ať už spadáte do jakékoliv kategorie, pořad Quest si dal za cíl vás jejich světem provést.

UvádíČeský rozhlas

Všechny epizody

Quest: Láska, smrt a game studies. Herní klub se snaží kultivovat diskuzi o videohrách

Jarda se Šárkou tentokrát ve virtuálním studiu přivítali rovnou dva hosty – Janu Unzeitigovou a Jakuba Janovského, zakladatele facebookové skupiny Herní klub. V ní herní fajnšmekři řeší nejen herní aktuality a to, že je hraní baví, ale třeba i to, jakých aspektů si na aktuálních a oblíbených titulech cení a z jakého důvodu.

Quest: Mass Effect Legendary Edition ukazuje, jak nejlepší sci-fi RPG obstálo před zubem času

Jarda, Šárka a Lukáš milují science fiction a vlastně taky RPG. Proto je návrat trilogie Mass Effect v podobě vylepšené Legendary Edition potěšil, byť každého z různých důvodů. Remaster totiž cílí jak na nostalgiky, tak na ty, kteří se k epickému dobrodružství velitele Sheparda či velitelky Shepardové zatím nedostali.

Quest: Fenomén boomer shooters. Mají staré střílečky dnešním hráčům ještě co nabídnout?

Jarda s Lukášem zažili konec devadesátek, a tak zaznamenali i rostoucí popularitu žánru, který má s dnešními střílečkami společné vlastně jen samotné střílení. Do virtuálního studia si zároveň pozvali herního novináře Honzu Modráka, aby společně probrali, v čem spočívá kouzlo přímočarého herního designu.

Quest: Fenomén boomer shooters. Mají staré střílečky dnešním hráčům ještě co nabídnout?

Jarda s Lukášem zažili konec devadesátek, a tak zaznamenali i rostoucí popularitu žánru, který má s dnešními střílečkami společné vlastně jen samotné střílení. Do virtuálního studia si zároveň pozvali herního novináře Honzu Modráka, aby společně probrali, v čem spočívá kouzlo přímočarého herního designu.

Quest: Fenomén boomer shooters. Mají staré střílečky dnešním hráčům ještě co nabídnout?

Jarda s Lukášem zažili konec devadesátek, a tak zaznamenali i rostoucí popularitu žánru, který má s dnešními střílečkami společné vlastně jen samotné střílení. Do virtuálního studia si zároveň pozvali herního novináře Honzu Modráka, aby společně probrali, v čem spočívá kouzlo přímočarého herního designu.

Quest: Strach a hnus v Rumunsku. Resident Evil Village jde do akce s východoevropskými mýty

Jarda, Šárka a Lukáš mají z herního hororového žánru v posledních letech spíše rozpačité pocity a nejnovější přírůstek do série Resident Evil perfektně vystihuje proč.

Quest: Brutální a béčkový. Ani nový Mortal Kombat nenapraví reputaci filmům podle her

Jarda, Šárka a Lukáš mají kromě videoher taky rádi filmy. Proto si tentokrát do virtuálního studia pozvali filmového publicistu Matěje Svobodu alias Mr. Hlada, aby odpověděli na palčivou otázku: Jak se vyvedl Mortal Kombat od režiséra Simona McQuoida?

Quest: Abeův průšvih. Oddworld: Soulstorm jako perverzní Studio Kamarád nudí zastaralým game designem

Jarda se Šárkou se ve virtuálních studiích tentokrát nepotkali s Lukášem, ale Tondou Tesařem, který se identifikuje coby fanoušek série Oddworld. Ovšem té původní, z konce devadesátek, která se ale v předělávkách vrací, aby stejný příběh a hratelnost hráčům nabídla znovu, v moderní grafice. Společně tak Jarda s Tondou a Šárkou proberou, proč to v případě Abea a Oddworldu možná není tak úplně dobrý nápad.

Quest: It Takes Two je nejlepší současná gaučová kooperace pro dva. Oba ale musejí umět hrát hry

Multiplayeru alias hry více hráčů je hromada druhů. Lokální a online, kooperativní a kompetitivní, pro dva, dvacet nebo pro stovky lidí. Jarda, Lukáš a Šárka se tentokrát zaměří na ty tituly, kde by hráči měli vzájemně spolupracovat a většinou u nich můžou sedět na jedné pohovce. Vítejte ve světě gaučových koopů!

Quest: Remake Final Fantasy VII je ideálním vstupem do kultovní japonské série

Jarda se Šárkou nejsou ve světě JRPG zrovna kovaní, a proto si na pomoc s epizodou o Final Fantasy VII přizvali hosta, herního novináře Jirku Škrampala. Ten hrál prakticky všechny díly série, které v Evropě vyšly, a k předělávce toho kultovního z roku 1997 má pořádně kritický přístup.
Jaromír Möwald, Lukáš Grygar, Šárka Tmějová

Quest: Vzpomínání na kontroverzní Grand Theft Auto. Co má společného s 11. zářím a který díl nejlíp zestárl

Jarda, Šárka a Lukáš jsou mezi fanoušky GTA možná trochu neobvyklým jevem – všichni tři totiž svorně tvrdí, že ho nehrají kvůli bezbřehému násilí, destrukci a kontroverzi, ale kvůli satirickému příběhu, popkulturním odkazům a taky proto, jak posouvá technologické hranice. A jelikož GTA VI visí někde v nedohlednu, rozhodli se dosavadní díly série seřadit podle toho, jak moc jim přirostly k srdci.
Jaromír Möwald, Lukáš Grygar, Šárka Tmějová

Quest: Fenomén Valheim. Hráče pohltil ošklivý, ale geniálně detailní vikinský boj o přežití

Hráči podléhají trendům jako kdokoliv jiný a první měsíce letošního roku patřil žebříček nejhranějších titulů na počítačích právě Valheimu. Kde se průzkumnický survival vzal a co dělá oproti ostatním hrám ve svém žánru jinak, o tom si Jarda s Lukášem povídají s dvojicí hostů: Davidem Vávrou a Jonathanem Tonem.
Jaromír Möwald, Lukáš Grygar, Šárka Tmějová

Quest: Velký návrat MMORPG v době pandemie? Stesk po společenském životě zaženou, ale nenahradí ho

Jarda, Šárka ani Lukáš nikdy nepatřili k velkým závislákům na online hrách. Stejně jako žánr MMORPG si na počátku tisíciletí prošli vývojem, ať už s Lineage 2, či s „wowkem“. Tehdy jimi doplňovali svůj sociální život, což je přesně aspekt, který by v současné pandemii leckomu mohl přijít vhod.

Quest: Herní design pro každého. Nový obor na FAMU chce kultivovat médium i vychovávat vývojáře

Do Jardova virtuálního studia tentokrát zavítali Tereza Fousek Krobová a Michal Berlinger, dvojice vyučujících z nově otevřeného oboru herní design na Filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění v Praze. Co musí umět uchazeči o studium a s čím naopak budou absolventi magisterského programu ze školy odcházet, se dozvíte v rozhovoru.

Quest: Česká budovatelská strategie Nebuchadnezzar připomíná devadesátky i kouzlo virtuálního stavění

Dvoučlenné tuzemské studio Nepos Games v minulých dnech vydalo svou prvotinu, budovatelskou strategii Nebuchadnezzar. Jak těžké bylo navázat na klasiky žánru jako série Caesar či Pharaoh a proč si studio vybralo zrovna oblast Mezopotámie, prozradí v rozhovoru vývojář Josef Hájíček.

Quest: Jak videohry pracují se strachem? Víc než prvoplánové lekání a nechutnost funguje zlovolná atmosféra

Moderátoři Questu Jarda, Lukáš a Šárka se bojí rádi. Proto se Šárka s chutí pustila do čerstvého pokračování skákačky Little Nightmares, která si skrz hororovou metaforu pohrává s peterpanovským syndromem. Jeho dítka se snaží uniknout tomu nejděsivějšímu, co se týká všech z nás. Stárnutí. Všichni tři se ale shodli na tom, že nejvíc se se strachem potýkali ve hrách, které považovali za bezpečné.

Quest: Hitman 3 je důstojným zakončením série o holohlavém zabijákovi. Nové fanoušky ale nepřiláká

Když se před 21 lety objevil na obrazovkách počítačů úplně první díl série Hitman, byl to pro hráče doposud neviděný koncept. Ne že by neexistovaly žádné hry založené primárně na plížení, většina z nich ale nebyla ukotvená v reálném moderním světě nebo se neobešla bez sci-fi či fantasy prvků. Dvě desetiletí jsou ale dlouhá doba a i samotnému studiu IO Interactive dochází, nakolik je tehdy originální počin dnes už vytěženou záležitostí.

Quest: Jak získat modrou krev snadno a rychle? Herní vladaření často stojí na výchově princezen

Monarchistických uspořádání už napříč světem moc nezbývá, a tak všem aspirantům na královny, krále, prince a princezny nezbývá nic moc jiného než se uchýlit do světů, kde je možné cokoliv. Do světů videoherních. Jarda, Lukáš a Šárka si tentokrát povídají o hrách, kde je možné stát se panovníkem či panovnicí a spravovat vlastní království. Minimálně některé z jeho aspektů.

Quest: Jaké hry vyhlížet v roce 2021? Slibuje návraty starých značek, časové smyčky i ztracená koťátka

Zatímco v minulém díle Šárka s Jardou a Lukášem rekapitulovali uplynulý pandemický rok ve hrách, tentokrát vyhlíží do budoucnosti a vypichují několik očekávaných videoherních kousků. Jak se ale Šárka přesvědčí hned v úvodu, nevyplatí se příliš spoléhat na to, že tituly oznámené na letošní rok skutečně letos i vyjdou. Pravděpodobně nás totiž čeká primárně rok herních odkladů.

Quest: Alternativní kyberpunk či manažer vesmírné lodi. Které hry z 2020 neminout mimo střední proud?

Quest spolu s herním průmyslem přetáčí kalendář. Povánoční období ve hrách obvykle znamená období klidu, kdy nic nového nevychází, a tak vybízí k rekapitulacím. Jarda, Lukáš a Šárka se proto sešli a bilancují, respektive mluví o hrách, na které se ve vysílání během roku 2020 nedostalo, ale dostat by se na ně mělo. A mají pro posluchače spoustu tipů na tituly, s nimiž si můžete ukrátit další kolečko lockdownu a karantény.

Quest: Nejočekávanější hra roku Cyberpunk 2077 trhá rekordy, ale pro hráče je i obřím zklamáním

Pro polské studio CD Projekt RED je čerstvě vydaný Cyberpunk 2077 velmi hořkosladkým úspěchem. Po rekordních předobjednávkách s 8 miliony kusů zažilo kvůli rozporuplnému přijetí obří propad na burze a poté i skandál se stažením digitální verze pro PlayStation 4. Za místy skřípající okrasnou schránkou se ale aspoň podle moderátorů Questu schovává poctivé kyberpunkové RPG, které by si měl zahrát každý – až bude opravené.

Quest: Nedostatkový PlayStation 5 zatím není revolucí. Nabízí málo nových her i ovladač s potenciálem

Jarda, Šárka a Lukáš tentokrát rozebírají nástup konzole nové generace od Sony, která je sice celosvětově vyprodaná, ale na hrstce her, které přišly s ní, jim dech zrovna nevyrazila. Demon’s Souls naproti tomu Jardu nadchlo, stejně jako patrně nadchne všechny fanoušky původní hry z roku 2009, ale i příznivce žánru s přísnou obtížností, která hráčům nedá nic zadarmo.

Quest: Studená válka a videohry. Střílečka Call of Duty: Black Ops Cold War se pere se špionským konfliktem

Sedmnáctý díl Call of Duty vrací jednu z nejpopulárnějších střílečkových sérií zpátky do 80. let, kdy se americko-sovětský konflikt proměnil z otevřeného boje na souboj propagandy, tajných agentů, špionů a konspirací. Kampaň Black Ops Cold War ve velkém operuje s vymýváním mozků a spíš než realistická je hodně fantasmagorická.

Quest: Assassin’s Creed Valhalla je vikinskou pohádkou, která spoléhá na věhlas značky

Třináct let, dvanáct velkých dílů, bezpočet odboček. Série historických akčních adventur Assassin’s Creed se tentokrát vydává na sever, do 9. století našeho letopočtu. Skryté čepele, skákání do sena a parkour zůstávají, nutnost kradmého přístupu zmizela už dávno, přibyly RPG prvky a plenění. Jarda se Šárkou spolu se svým hostem, herním novinářem Milošem Bohoňkem v Questu řeší, co dělá asasína asasínem.

Quest: Watch Dogs: Legion vám umožní stát se kýmkoliv. Nejspíš o to ale nebudete stát

Nový přírůstek v sérii Watch Dogs měl nabídnout hned dva druhy revoluce. Tu příběhovou, která v blízké budoucnosti osvobodí Londýn ze spárů totality, a jednu další v hratelnosti. Každý Londýňan totiž představuje potenciální hratelnou postavu. Jak moc se Ubisoftu tahle vize povedla? Jarda se Šárkou si k hodnocení přizvali šéfredaktora herního serveru Hrej Tadeáše Pepře. A nadšení moc nebyli.

Quest: Předělávka hororového survivalu Resident Evil 3 není ani zdaleka tak děsivá jako realita tam venku

Remaky starších děl do moderní podoby nejsou jen záležitostí filmového průmyslu. Ve skutečnosti začaly předělávky nejrůznějších klasik a zakladatelů žánru představovat poměrně podstatný segment herního trhu. Loňský Resident Evil 2 sklidil u fanoušků hororových her nadšené ovace, protože zvládl přiměřeně inovovat a přitom zachovat pocit nostalgie. Jak je na tom letošní Resident Evil 3?

Quest: Peklo na Zemi: Démonická invaze v Doom Eternal vás odnese zpátky do devadesátek

Zatímco natáčení nových desek, filmů a seriálů se s vlnou sebeizolace prakticky zastavilo, herní průmysl běží dál. Počítačové hry se totiž podle všeho z domova dělají snáz. Nový díl střílečky Doom Eternal vyšel ve stejný den jako poklidný simulátor života na odříznutém ostrově Animal Crossing: New Horizons. Oba tituly vám ze zkušenosti redaktorů Questu pomohou vyrovnávat se se stresem, každý ale trochu jiným způsobem.

Quest: Jak se zabavit v karanténě? Co si zahrát v době, kdy nesmíte ven

Epidemie koronaviru COVID-19 už patrně ovlivnila život každého z nás. Nezáleží jen na tom, jestli máte zásoby toaletního papíru a mouky, ani na tom, že na večerní akce stejně nechodíte ani v době, kdy se to smí. Při takzvaném social distancingu, který prokazatelně pomáhá proti šíření nemocí, je mimo jiné cílem odříznout se od světa a ven vycházet jen v nutných případech. Redaktoři Questu radí, jak se v domácí karanténě nezbláznit a k čemu ji z herního hlediska naopak využít.

Quest: Hraní za časů koronaviru. Plague Inc. ani Theme Hospital vás na pandemii nepřipraví, ale uklidňují

Nový typ koronaviru COVID-19 se momentálně skloňuje prakticky všude, kam přijdete, a hry nejsou žádnou výjimkou. Hrozící epidemie vzbudila raketový zájem o mobilní simulátor vaší vlastní smrtící nemoci Plague Inc., kde je vaším cílem vyhubit lidstvo. Proč byste si ale podle moderátora Jardy Möwalda měli raději postavit svou vlastní nemocnici v Two Point Hospital?

Quest: Chcete vytvořit vlastní hru? S Dreams se může herním vývojářem stát úplně každý

Tvorba her dnes už zdaleka není záležitost několika nadšenců někde v garáži. Přesto je snadné namítnout, že kromě potřebných programů může být obtížné sehnat na vývoj třeba peníze nebo dostatek znalostí a zkušeností či adekvátně velký tvůrčí tým. Proč nedostatek čehokoliv – snad jen kromě času – u editoru Dreams vůbec nevadí?

Quest: Nejhorší PC hra všech dob: Warcraft 3: Reforged všechny naštval

Warcraft během 26 let nabobtnal z realtimové strategické trilogie v masivně multiplayerové online RPG s miliony hráčů i v populární karetní hru. Proč je tenhle fantasy svět tak oblíbený, čím byly hry ve své době revoluční a proč nová verze Warcraft 3: Reforged minulý měsíc většinu stratégů naštvala?

Quest: Hry, které voní třešňovým koláčem. Americana ve formě putování, country i zašlého bistra

Americana není herním žánrem v pravém slova smyslu. Přesto se stejně jako ve zbytku popkultury najde hezká řádka titulů, které oslavují takzvaný americký sen, kulturu a obecně styl života typický pro USA. Ať už jde o cestování v rozhrkané dodávce po nekonečných mílích dálnice na středozápadě, ošuntělé benzínky a dinery, adoraci vlajky i George Washingtona, nebo klidná předměstí z 50. let.

Quest: Hry proti trudomyslnosti. Jak hry pomáhají bojovat se špatnou náladou i depresí

Deprese a úzkosti představují novodobou epidemii. S ní souvisí i fenomén self-care, který coby doplněk konvenčních metod jako medikace a psychoterapie spočívá v tom, že člověk zkrátka dělá to, co je mu příjemné, pamatuje si, že mu to dělávalo radost, nebo ho prostě jen uklidňuje. Pro mnohé tenhle únik může představovat právě hraní her a redakce Questu vybírá ze své sbírky ty, které mohou pomoct překonat nejen náhlý nával melancholie.

Quest: Pokračování legendárního Doomu přináší virtuální peklo na Zemi

Střílečka Doom se od roku 1993 stala legendou, která položila základy do té doby neviděného žánru, a nezbytnou součástí popkultury, o níž alespoň slyšeli i mnozí nehráči. Má tahle série po téměř 27 letech stále ještě co nabídnout? V novém Questu probereme Šárčiny dojmy z varšavské prezentace a hratelné ukázky Doom Eternal, kde se to démony, násilím a brutalitou jen hemžilo.

Quest: Nestřílíme, pomáháme. Nejzajímavější logické hry, které vás naučí přemýšlet jinak

Videohry v mainstreamu možná pořád nemají tu nejlepší pověst, přestože si je minimálně na mobilním telefonu občas zahraje prakticky každý. V Questu se Šárka a Lukáš tentokrát podívají na tituly, kde se až na výjimky nestřílí a nebojuje, ale naopak před nás kladou zajímavé problémy, jejichž řešení nespočívá v agresivní likvidaci, ale spíš v neotřelém pohledu na svět a schopnosti respektovat nastavená pravidla – případně možnosti vytvářet si svá vlastní. 

Quest: Co v roce 2020 vyhlížet v herním světě? Kyberpunk, upíry i nové konzole

Jedna dekáda končí, jiná začíná. Herní svět tento začátek podle všeho plánuje vzít velmi zostra. Konzoloví hráči se těší na výkon nových produktů Sony a Microsoftu, technologické firmy vidí budoucnost ve streamování, všichni pak ale především vyhlíží chystané tituly. Jaký ráz bude mít rok 2020 z hlediska žánrů? Jako obvykle si každý najde to svoje, nepopiratelný trend ale tvoří kyberpunkové zasazení.

Quest: Detektiv, astronauti i drzá husa. Bilance videoherního roku 2019

Co hráč, to názor a odlišný vkus. Někdo fandí závodům, někdo strategiím, jiný nepohrdne umělečtější tvorbou a další sleduje pouze mainstreamovou produkci. Ale ať už patříte do libovolné škatulky, anebo je třeba úplně odmítáte, jistě jste v letošním roce potkali alespoň jednu hru, která vás zaujala. Herní průmysl nepřestává růst a s ním i nabídka pro hráče všech tvarů, velikostí, pohlaví i vyznání.

Quest: James Cole: Mám rád podnětné rozhovory o hrách, ne nadšené geekovské skandování

Pokud jste se někdy jen letmo otřeli o český hip hop, jméno James Cole vás určitě nemohlo minout. Autor projektů jako Supercroo, Moby Dick, Stanley Kuffenheim nebo hudebního filmu Česká RAPublika je ale také vášnivým hráčem. Jeho podcastová série Virtuální světy Jamese Colea v těchto dnech běží na vlnách Radia Wave, osazenstvo Questu se tedy rozhodlo filozofujícího rappera s přesahem vyzpovídat.

Quest: Hraní na cestách: Switch Lite se vejde do kapsy a zahrajete si na něm i Zaklínače 3

Konzole od společnosti Nintendo stále nemají v Česku příliš velkou tradici. Nejnovější z nich, Nintendo Switch, vyšla nedávno v reedici Lite. Jak název napovídá, jde o lehčí, levnější a menší variantu, kterou oproti původní verzi nemůžete připojit k televizi ani z ní odpojit postranní ovladače. Zní to jako o dost míň muziky za o trochu míň peněz? Možná, ale vůbec tomu tak není a osazenstvo Questu tenhle pokus o moderní handheld docela nadchl.

Quest: Wololo! Legendární strategie Age of Empires II se vrací ve své nejsilnější podobě

S klidným svědomím se dá říct, že zlatý věk realtimových strategií už si hráči odžili. Jejich nekorunovaná královna Age of Empires II vyšla poprvé v roce 1999, o její popularitě pak svědčí to, že ji spousta fanoušků budování a dobývání hraje dodnes. Mohou za to nejen její nesporné kvality v tomto žánru, který se kvalitního nového kousku dočká jen sporadicky, ale především pak fakt, že se pravidelně dočkává nových reedic. A změny v tomto případě nejsou pouze kosmetické.

Quest: Nové herní Star Wars vám do ruky vrazí světelný meč a splní fantazii o rytířích Jedi

Během posledního sčítání lidu v roce 2011 se přes 15 000 Čechů přihlásilo k víře Jedi, která se podle Českého statistického úřadu hlásí k „morálním hodnotám rytířů Jedi z filmové ságy Hvězdných válek“. Důvěru v Sílu si učedníci, ale i nevěřící Tomášové mohou nyní v praxi vyzkoušet ve Star Wars Jedi: Fallen Order, nové akční adventuře z notoricky známého univerza. 

Quest: Lesk a bída sdílené ekonomiky: Hra Neo Cab straší dystopií v blízké budoucnosti

Řídit pro některou z „taxislužeb budoucnosti“ je na jednu stranu fajn, pokud chcete být pánem svého času, na druhou stranu z takové práce plyne minimální odměna a prakticky nulová jistota. Lina, hlavní hrdinka futuristické adventury Neo Cab, je poslední lidskou taxikářkou ve městě. Všechny ostatní vytlačila automatizace, která vtíravě prostoupila každodenní životy metropole Los Ojos do posledního zbytečku soukromí.

Quest: Call of Duty: Modern Warfare, nebo Death Stranding? Quest hledá hru letošního podzimu

Z jedné strany už můžeme letošní rok začít pomalu rekapitulovat pro nejrůznější žebříčky hodnotící uplynulý rok, z té druhé nám teprve zvolna dobíhá podzimní sezona herní sklizně. Předvánoční období je na nové hry logicky bohaté a v posledním Questu se urodilo hned dvojnásobně. Jarda Möwald, Šárka Tmějová a nový spolumoderátor Lukáš Grygar se společně podívají na nejnovější přírůstek v sérii Call of Duty i na záhadu jménem Death Stranding.

Quest: Opulentní urban fantasy Disco Elysium od základů překopává žánr detektivních her

Počítačové hry nám často slouží jako forma eskapismu, kdy si můžeme vyzkoušet role v běžném životě ne zcela dostupné. Detektivní hry nás často vedou za ručičku a je téměř nemožné v nich něco pokazit, aby se každý hráč mohl alespoň na chvíli cítit jako Sherlock Holmes nebo Horatio Caine. Nový skrytý klenot z žánru RPG ze staré školy, Disco Elysium, se ale prvoplánovým berličkám vyhýbá – a dělá to skvěle.

Quest: Floex: Herní soundtracky jsou prostor pro uvolnění a experimentování

Machinarium od tuzemských Amanita Design, jedna ze světově nejúspěšnějších českých her, slaví desáté výročí od vydání. Při této příležitosti vydává studio speciální remixové album skladeb z produkce Tomáše Dvořáka alias Floexe. Na Machinarium Remixed se podílelo třeba legendární elektronické duo Orbital, ale také jména známá z jiných herních soundtracků.

Quest: Hráči v zaběhnutých sériích netouží po změnách. Borderlands 3 a Gears 5 jim přání plní

Podzimní herní sezona je v plném proudu a kromě nových značek samozřejmě přichází i pokračování těch stávajících. Mezi dlouho očekávané tituly patřily mezi hráči tituly Borderlands 3 a Gears 5, obě ze zaběhnutých střílečkových sérií. Bohužel v lecčems naplnily obavy, že se vývojáři budou držet zajetých kolejí a nepustí se do žádných větších experimentů. Touží hráči po tom, aby jejich hry byly pořád stejné, jen s hezčí grafikou?

Quest: První programy jsem si kreslil na čtverečkovaný papír. František Fuka o vývoji her před sametovou revolucí

Programování jako takové sice vzniklo už v 19. století, než se ale od děrných štítků přesunulo k osobním počítačům, nějakou chvíli to trvalo. Mezi průkopníky v oblasti vývoje her patřil v Československu František Fuka, jehož textovky Indiana Jones nebo Poklad pro ZX Spectrum se proslavily nejen v tuzemské hráčské komunitě. Jak se kluk ze sídliště za železnou oponou dostal ke skládání herní hudby, překladům filmů a programování?

Quest: Hry otevírající okna vesmíru dokořán. Sci-fi, která byste neměli minout

Vesmír, to je oblíbené téma spousty herních vývojářů. Nekonečnost jeho možností nás nepřestává fascinovat, a co teprve jeho kombinace s dosud nevynalezenými technologiemi. Tentokrát nezabrouzdáme mezi vesmírné simulátory, ale podíváme se detailněji na dvojici her, která si s putováním po slunečních soustavách známých i neznámých pohrává z neotřelých hledisek.

Quest: Plní si sen a stěhují se za prací do zahraničí. Je herní vývoj podobný českému zdravotnictví?

Průzkumy tvrdí, že Češi nejsou příliš ochotní se za prací stěhovat. Oproti takovým Američanům, kteří mnohdy neváhají sbalit celý svůj život a odstěhovat se přes polovinu kontinentu, se kolikrát zdráháme dojíždět třeba i jen do vedlejšího města. Co když otevřou ideální pozici ve vašem vysněném projektu, ale můžete ji dělat jen z jediného konkrétního místa na světě?

Quest: Sociální sítě za vlády influencerů. Mají nám co nabídnout, nebo jsou jen marketingovým nástrojem?

Influenceři jsou v posledních letech hodně skloňovaným slůvkem, aniž by mnoho lidí vědělo, co si pod ním vlastně mají představit. Od kosmetických bloggerek přes herní streamery až po odpadlíky z televizních reality show jen těžko najdeme téma, které by na sociálních sítích nemělo svého vlivného ambasadora s tisíci, ale klidně i miliony fanoušků. Co nás na životech těch „slavnějších“ tak fascinuje? Ptali jsme se experta na sociální sítě Michala Vokouna.

Quest: Co je nového v počítačových hrách? Nová kniha Heleny Bendové vás uvede do tajů herní vědy

Zatímco kinematografie a filmová věda už jsou ustálenými pojmy, počítačové hry a věda s nimi spjatá jsou fenoménem stále poměrně novým. Jak lze ke zkoumání interaktivních médií přistupovat a jaká jsou úskalí relativně mladého vědeckého oboru? Nejen o tom si povídáme v novém Questu s přední českou herní vědkyní a autorkou knihy Co je nového v počítačových hrách Helenou Bendovou.

Quest: Jak sestavit nebo vylepšit herní počítač? Zvládne to i laik

Kde jsou ty časy, kdy bylo herní hardware potřeba obnovovat každý rok. Dnes už většinu hráčů napadne nakupovat novější komponenty jen ve chvíli, kdy jim očekávaná hra nefunguje podle jejich představ. Kdy je na takzvaný upgrade ten správný čas a kolik se vyplatí investovat, o tom si povídáme s hardwarovým expertem Jiřím Svákem.

Quest: Nového Wolfensteina nezachrání ani mladá krev

Sérii Wolfenstein už pomalu táhne na čtvrtý křížek, takže se není čemu divit, že její mateřská společnost Bethesda má určité tendence ji nějakým způsobem osvěžit. V nejnovějším díle s přídomkem Youngblood si tedy nezahrajete za veterána B. J. Blazkowicze, nýbrž za jeho dcery – dvojčata. Povedlo se Bethesdě tohle vytržení z letargie v alternativní historii?

Quest: Hry pro více hráčů a podvádění. Jak se mu tvůrci brání?

Nejen léto je ideální příležitost, kdy se zavřít do tmavé, klimatizované místnosti a zpestřit si klidný chládek hraním po síti. Ne všichni hráči jsou ale úplně fér a na rozdíl od cheatů v singleplayeru, které zkazí radost z výhry maximálně vám, hacky dokážou potrápit klidně celé servery s tisícovkami lidí. Jak se proti podvádění bojuje, jaké kuriozity Jardu a Šárku za jejich hráčské kariéry potkaly a co ke švindlování hráče vlastně vede? O tom si povídáme v Questu.